Browse

난독증 및 읽기 부진 프로그램 운영 사례 및 효과성 분석
A Study on the Effect of Program for the Dyslexia and Reading Difficulties

DC Field Value Language
dc.contributor.author김동일-
dc.contributor.author김희주-
dc.contributor.author안성진-
dc.contributor.author이미지-
dc.contributor.author장세영-
dc.contributor.author안예지-
dc.contributor.author신혜연-
dc.date.accessioned2020-06-12T01:42:10Z-
dc.date.available2020-06-12T01:42:10Z-
dc.date.issued2017-09-
dc.identifier.citationThe SNU Journal of Education Research, Vol.26 No.3, pp. 1-25-
dc.identifier.issn1225-5335-
dc.identifier.other11-26030001-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/168465-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 중재반응모형을 적용한 읽기 영역별 프로그램이 난독증 및 읽기 부진 학생들의 읽기 수행 능력 향상에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구대상은 경기도 북부 지역 소재 학교와 아동복지시설 학생 56명이었으며, 음운인식, 읽기유창성, 어휘 및 읽기이해 영역별 교수 프로그램을 8-10회기 실시하였다. 또한 각 학교 및 기관의 교사들을 대상으로 난독증 및 종합적인 읽기 교수 프로그램에 대한 컨설팅을 실시하였다. 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 사전-사후 검사에 대한 t검정을 실시한 결과, 음운인식, 읽기 유창성, 어휘 및 읽기이해 영역 모두에서 유의한 효과가 나타났으며, 프로그램 종결 후 만족도 조사 결과 모든 문항에서 4점 이상의 높은 만족도를 나타내었다. 마지막으로 본 연구의 분석 결과에 따라 향후 난독증 및 읽기 부진 학생을 위한 중재 프로그램 적용 연구에 대한 시사점을 논의에서 제안하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this research was to screen students with dyslexia or reading difficulties, in order to provide them with reading programs being applied with the RTI (Response-to-Intervention) approach, and to check effects of the program. The research subjects were 56 students from elementary schools and/or child welfare education institutions of the north region of Gyeonggi-do in Republic of Korea. To those students, the program offered reading strategies in phonological awareness, reading fluency, vocabulary acquisition and reading comprehension programs consisting of 8-10 sessions along with consultation sessions on dyslexia and comprehensive reading instruction programs to the teachers and educators of each school and institution. To verify the effect of the program, T-test was used for pre and post test results. The findings indicate that there were significant effects in all areas of intervention programs. As part of the research, satisfaction surveys were also collected upon the completion of the program, which indicated a high level of satisfaction in all questions exceeding 4 points. In the final section, based on the result of this research, some limitations and implications were discussed.-
dc.description.sponsorship2014년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2014S1A5A2A03064945)-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육종합연구원-
dc.subject난독증 및 읽기 부진-
dc.subject증거기반 읽기 프로그램-
dc.subject학습 컨설팅 및 중재-
dc.subject음운인식 및 유창성-
dc.subject어휘-
dc.subject읽기이해-
dc.subjectdyslexia and reading difficulties-
dc.subjectevidence-based reading program-
dc.subjectlearning consulting and intervention phonological awareness and reading fluency-
dc.subjectvocabulary-
dc.subjectreading comprehension-
dc.title난독증 및 읽기 부진 프로그램 운영 사례 및 효과성 분석-
dc.title.alternativeA Study on the Effect of Program for the Dyslexia and Reading Difficulties-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Dongil-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Heeju-
dc.contributor.AlternativeAuthorAhn, Sungjin-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Miji-
dc.contributor.AlternativeAuthorJang, Seyoung-
dc.contributor.AlternativeAuthorAn, Yeji-
dc.contributor.AlternativeAuthorShin, Hye Yun Gladys-
dc.citation.journaltitleThe SNU Journal of Education Research-
dc.citation.endpage25-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages1-25-
dc.citation.startpage1-
dc.citation.volume26-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)SNU Journal of Education ResearchSNU Journal of Education Research vol.26 (2017)
Files in This Item:
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse