Publications

Detailed Information

Computational Volumetric Near-Eye Displays Providing Accommodation in Wide Depth of Field : 넓은 깊이 범위의 초점 조절이 가능한 계산 체적 근안 디스플레이

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이병호-
dc.contributor.author이승재-
dc.date.accessioned2020-10-13T02:51:05Z-
dc.date.available2020-10-13T02:51:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000162595-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/169273-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162595ko_KR
dc.description학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 전기·정보공학부, 2020. 8. 이병호.-
dc.description.abstract디스플레이 플랫폼을 통해 가상 이미지를 접하기 시작한 이래, 사람은 더 몰입감과 현실감 있는 가상 세계 경험을 추구해왔다. 최근 디스플레이 산업은 근안 디스플레이 플랫폼이 그 수요를 충족하는 차세대 기술이 될 것으로 기대하고 있다. 근안 디스플레이는 사용자가 가상 및 실제 세계 속 컴퓨터 생성 이미지와 상호작용할 수 있게 하며, 깊이 인식의 생리적 자극을 주어 더 큰 몰입감과 현실감을 느끼게 한다. 그러나 오늘날의 근안 디스플레이는 초점 조절 기능이 없어, 실제와 같은 경험을 제공하는 궁극의 디스플레이에 미치지 못한다.
초점 조절 기능이 없는 경우 사용자는 컴퓨터 생성 이미지에서 시각적 피로도를 느끼거나 부자연스러움을 인지할 수 있다. 초점 조절은 자연스러운 3차원 경험을 위해 중요한 기능이나, 몇 가지 기술적 문제로 그동안의 초점 조절 구현은 실용적이지 않았다. 일반적으로 초점 조절 구현에는 해상도, 프레임 수, 시청 영역, 혹은 신호 대 잡음비가 희생되었다. 본 논문에서는 초점 조절이 가능하면서도 디스플레이 성능의 희생을 최소화하는 혁신적 기술들을 탐색한다. 또한 초점 조절이 가능한 3차원 디스플레이에 내재된 트레이드 관계들을 완화하는 계산적 방법론들을 고안 및 적용한다. 계산적 방법론들을 통해 제한된 자원을 활용하여 최적의 디스플레이 성능을 달성한다.
본 논문은 초점 조절이 가능한 새로운 방식의 체적 근안 디스플레이를 제안하며, 이를 토모그래픽 근안 디스플레이라 한다. 토모그래픽 근안 디스플레이는 백라이트와 가변 초점 렌즈의 빠른 동기화를 통해 초점 조절 근안 디스플레이의 고질적 문제를 해결한다. 둘째로, 토모그래픽 디스플레이의 시청 경험 최적화를 위한 효율적 계산 방법론들을 소개한다. 포비에티드 망막 최적화는 망막의 시신경 분포를 고려하여 중심 해상도 손실 없이 시청 영역을 확장한다. 마지막으로, 소형 토모그래픽 근안 디스플레이 구현을 위해 실용적 접근법들에 대해 논의한다. 소형 백라이트 모듈로 발광 다이오드 어레이나 미세전자기계시스템 스캐닝 미러가 사용된다. 소형 백라이트 모듈에 수반되는 한계 극복을 위한 도전적 방법론으로, 스페클 저감 홀로그래픽 디스플레이와 토모그래픽 기법을 결합한 새로운 디스플레이도 함께 소개한다.
결론으로 초점 조절 3차원 디스플레이 고유의 기술적 과제에 대한 실질적인 해결법을 탐색하고자 한다. 제안한 접근 방식들이 궁극의 디스플레이를 향한 보다 혁신적인 방법에 영감을 줄 것으로 기대한다.
-
dc.description.abstractSince people started to see virtual imagery through display platforms, there has been a desire to experience a more immersive and realistic virtual world. The desire has drawn significant efforts to realize the ultimate display system that delivers the same experience from the real one. These days, the display industry believes near-eye display platforms are next-generation technologies to realize the dream. Through these platforms, users can interact with the computer-generated imagery surrounded by virtual or real worlds. It allows users to feel more immersion and realism with the physiological stimulation of depth perception. However, state-of-the-art near-eye displays are still far from the ultimate display system because of the absence of accommodation (focus cue).
Without accommodation, users might feel visual fatigues or recognize artificiality from the computer-generated imagery. It makes providing accommodation important for the ultimate 3D experience. However, the focus cue reproduction has not been practical because of several technical challenges. The focus cue reproduction usually involves sacrifices in the resolution, frame rate, eye box, or signal-to-noise ratio. This dissertation aims to investigate break-through technologies that minimize the sacrifice of display performance while providing accommodation. The dissertation also conceives and applies various computational approaches to alleviate the trade-off relationship inherent in 3D displays with focus cues. The computational approaches allow us to achieve optimal display performance utilizing the restricted resources.
This dissertation presents a new family of volumetric near-eye displays providing focus cues, which is called tomographic near-eye displays. With the fast synchronization of a backlight and a focus-tunable lens, tomographic near-eye displays resolve the troublesome trade-off in near-eye displays providing accommodation. Second, the dissertation introduces efficient computational approaches to optimize display performance of tomographic near-eye displays. Considering the foveated acuity of human vision, a foveated retinal optimization extends the eye-box without sacrificing foveal resolution. Lastly, feasible approaches are discussed to implement compact tomographic near-eye displays. A light-emitting diode array or micro electro mechanical systems scanning mirror is employed for a compact backlight module. a venturesome method is also introduced combining tomographic synthesis with speckle reduced holographic displays to compensate limitations of the compact backlight module.
In conclusion, the dissertation endeavors to investigate practical solutions for the technical challenges inherent in 3D displays providing accommodation. The author believes the proposed approaches would inspire more innovative methods towards the ultimate displays.
-
dc.description.tableofcontents1 Introduction 1
1.1 Towards Immersive and Realistic Displays 1
1.2 Human Visual System 2
1.3 Display Approaches for Ultimate Experience 5
1.4 Dissertation Overview 7
2 3D Displays Providing Accommodation 9
2.1 Necessity of Accommodation 9
2.1.1 Vergence and Accommodation 9
2.1.2 Accommodation-Invariant Displays 12
2.1.3 Dynamic Focus Displays 13
2.2 Previous Approaches to Provide Focus Cues 15
2.2.1 Light Field Displays 15
2.2.2 Holographic Displays 16
2.3 Technical Challenges towards Ultimate Displays 17
3 Light Field Parameterization 21
3.1 4D Light Field 21
3.1.1 Parameterization 21
3.1.2 Light Field in Multi-Layer Displays 22
3.2 Light Field Optimization 23
3.2.1 Non-Negative Least Squares Problem 23
3.2.2 Additive Light Field Displays 24
3.3 Computational Near-Eye Displays 27
4 Tomographic Near-Eye Displays 29
4.1 Introduction 29
4.2 Tomographic Near-Eye Displays for Virtual Reality 32
4.2.1 Technical Background 32
4.2.2 Experiments 34
4.2.3 Implementation 36
4.3 Occlusion Blending for Accurate Viewing Effects 40
4.3.1 Depth Discontinuity Artifact 40
4.3.2 Least Squares Problem for Occlusion Blending 42
4.3.3 Algorithm to Solve Binary Least Squares Problem 43
4.4 Evaluation and Analysis 48
4.4.1 Determination of the Number of Focal Planes 48
4.4.2 Display Capability 50
4.4.3 Comparison with 80-Plane Displays 53
4.4.4 Black Frame 55
4.5 Discussion 56
4.5.1 Illumination Strategy for Real-time Operation 56
4.5.2 Advanced Applications of Tomographic Displays 63
4.6 Conclusion 65
5 Foveated Retinal Optimization 67
5.1 Introduction 67
5.2 Related Work 70
5.2.1 Computational Multi-Layer Displays 70
5.2.2 Foveated Rendering 72
5.3 Foveated Retinal Optimization 72
5.3.1 Focus Cue Reconstruction via Multi-Layer Displays 73
5.3.2 Pupil Movement Effect 73
5.3.3 Formulation of Foveated Retinal Optimization 76
5.4 Implementation 82
5.4.1 Specifications of Rendering and Experiment 82
5.4.2 See-through Near-Eye Displays with Focus Cues 83
5.4.3 Experiments 85
5.5 Evaluation and Analysis 87
5.6 Discussion 91
5.6.1 Contribution of Foveated Retinal Optimization 91
5.6.2 Limitations 92
5.6.3 Application to Tomographic Near-Eye Displays 93
5.7 Conclusion 93
6 Towards Compact Tomographic Near-Eye Displays 95
6.1 Compact Backlight Module 95
6.1.1 LED Array 97
6.1.2 MEMS 100
6.1.3 Limitation of Compact Tomographic Displays 101
6.2 Tomographic Synthesis of Local Holograms 103
6.2.1 Introduction 104
6.2.2 Implementation 106
6.2.3 Experiment 109
6.3 Conclusion 115
7 Conclusion 117
Appendix 133
Abstract (In Korean) 135
-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectComputational displays-
dc.subjectvolumetric displays-
dc.subjectnear-eye displays-
dc.subjectfocus cues-
dc.subjectlight field optimization-
dc.subjectspeckle reduced holographic displays-
dc.subject계산 디스플레이-
dc.subject체적 디스플레이-
dc.subject근안 디스플레이-
dc.subject초점 조절-
dc.subject라이트필드 최적화-
dc.subject스페클 저감 홀로그래픽 디스플레이-
dc.subject.ddc621.3-
dc.titleComputational Volumetric Near-Eye Displays Providing Accommodation in Wide Depth of Field-
dc.title.alternative넓은 깊이 범위의 초점 조절이 가능한 계산 체적 근안 디스플레이-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorSeungjae Lee-
dc.contributor.department공과대학 전기·정보공학부-
dc.description.degreeDoctor-
dc.date.awarded2020-08-
dc.contributor.major전자물리-
dc.identifier.uciI804:11032-000000162595-
dc.identifier.holdings000000000043▲000000000048▲000000162595▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share