Publications

Detailed Information

Enhancing Knowledge Creation at the Dyad Level: Research Collaborations in the Academic Context : 협업을 통한 지식 창출 증진 요인 연구: 학술적 연구 협업을 중심으로

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박남규-
dc.contributor.author박철진-
dc.date.accessioned2020-12-28T11:52:24Z-
dc.date.available2020-12-28T11:52:24Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.other000000004218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/171388-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004218ko_KR
dc.description.abstractWhile previous studies clearly recognized the critical influence of collaboration on the ability to produce new knowledge, how to produce creative outcomes through dyadic collaboration has not received sufficient academic attention. Thus, I endeavor to investigate how various aspects of the inter-personal collaborations affect the creation of new knowledge and the value of their collaborative outcomes in terms of relational and individual attributes of partners. To investigate this question, I analyzed 235 joint academic research papers that were published in the eleven management journals during 1998-2007. Unlike previous findings, empirical analyses show that external ties have a negative association with the creativity of joint works. The negative association is significantly mitigated when the accumulated measure of creativity for each partner is taken into account. I found that previous experience of collaboration has an inverted U-shaped relationship with the dependent variable. This study also shows that the knowledge overlap between partners is more likely to produce more creative outcomes when it is combined with high knowledge diversity. However, results implied that knowledge bases of partners overlapping only to a limited scope may not increase the creativity of joint outcomes. I also provide academic and managerial implications.-
dc.description.abstract기존 연구에서 새로운 지식을 창출하는데 있어 협업이 중요하다는 점은 꾸준히 논의되어 왔으나, 실제로 두 명이 참여하는 협업에 대한 상세한 연구는 부족한 실정이었다. 이에 본 연구는 두 명의 학자들이 협업(공동연구)를 할 때 어떠한 요인들이 중요한 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 협업 시 지식 창출에 영향을 줄 수 있는 중요한 요소들이 크게 개인적 요소와 관계적 요소로 나뉜다고 보고, 이 분류에 입각하여 실증 분석을 진행하였다. 이를 위해 1998년부터 2007년 까지 두 명의 저자가 집필하여 출간된 논문 총 235편을 분석하였다. 분석 결과 기존 연구들과는 달리 각 저자가 지닌 외부와의 네트워크 크기가 새로운 지식 창출에 부정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 이 영향은 각 개인이 가진 지식 창출 능력을 함께 고려해 주었을 때 그 영향력이 크게 줄어드는 것으로 나타났다. 또한 각 저자들이 서로 협업을 했던 경험은 일정 수준까지는 협업을 통한 지식 창출 능력에 긍정적인 영향을 미치다 일정 수준을 넘어서면 오히려 부정적인 영향을 미치는 것으로 드러났으며, 각 저자가 가지고 있는 지식의 다양성은 협업 시에도 새로운 지식 창출에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다.-
dc.description.tableofcontentsTABLE OF CONTENTS


I. INTRODUCTION..............................................................................1

II. THEORY AND HYPOTHESES....................................................3
2.1 What is Creativity?...........................................................................3
2.2 Creative Performance of the Dyad...............................................5
2.3 Relational Attributes..........................................................................7
2.4 Individual Attributes.......................................................................11

III. METHOD......................................................................................14
3.1 Research Setting and Sample......................................................14
3.2 Variables.............................................................................................16
3.2.1 Dependent Variable........................................................16
3.2.2 Independent Variables...................................................18
3.2.3 Control variables............................................................20

IV. RESULTS.....................................................................................22
4.1 Robustness Check............................................................................26

V. DISCUSSION AND CONCLUSION............................................28

VI. REFERENCES..............................................................................34

VII. 국문초록.......................................................................................43
-
dc.format.extent46-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectknowledge creation-
dc.subjectcreativity-
dc.subjectdyadic collaboration-
dc.titleEnhancing Knowledge Creation at the Dyad Level: Research Collaborations in the Academic Context-
dc.title.alternative협업을 통한 지식 창출 증진 요인 연구: 학술적 연구 협업을 중심으로-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorChuljin Park-
dc.contributor.department경영대학 경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2012-08-
dc.contributor.major국제경영/전략-
dc.identifier.holdings000000000012▲000000000014▲000000004218▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share