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Cognitive Processes as the Microfoundation of Innovation: Evidence from Pharmaceutical Industry : 혁신의 미시적 기초로서의 인지적 과정: 제약산업에서의 증거

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Authors

안신혜

Advisor
조승아
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
CognitionInnovation StrategySecurity AnalystsImpression ManagementStatusBiopharmaceutical Industry인지혁신전략재무 애널리스트인상관리조직지위바이오 제약산업
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2021. 2. 조승아.
Abstract
This dissertation explores the role of organizational and managerial cognition in shaping the processes and outcomes of corporate innovation strategy. Although cognition has been a vibrant area of research, its role in corporate innovation has not been extensively explored, leaving room for discussion on its influence on firms innovation process. This dissertation elaborates on the role of cognition in the context of external environmental changes providing important challenges and opportunities to firms. We conduct three separate but related studies, using a dataset comprising the global biopharmaceutical industry for the period of 2001 to 2019.
In the first empirical study, we observe that an intensified coverage by security analysts increases firms attentional exploitation orientation, which in turn increases their number and decreases the novelty of their research and development (R&D) projects. Results from our analysis suggest that the rate and direction of corporate innovation strategy are contingent on the pressure from the analysts and investor community. Importantly, the study shows that organizational attention poses as an essential factor in the corporate innovation process by functioning as a conduit through which external stakeholder pressures exert influence on corporate R&D strategies.
In the second empirical study, we examine how security analysts evaluative decisions are flexibly changed and adjusted according to firms linguistic impression management strategies. Our analysis reveals that while firms novel R&D projects lead analysts to under-evaluate them, such an evaluative tendency of analysts is weakened when firms disclose information about their strategies and operations by employing effective framing strategies such as promotion framing. Overall, this study highlights the potential of linguistic impression management strategies in leveraging the cognitive characteristics of stakeholders, ultimately contributing to the successful management of corporate stakeholder relationships.
In the final empirical study, we explore the contingent effect of organizational cognition on the relationship between organizational status and innovation strategy. Exploiting the Covid-19 outbreak as a disruptive environmental change, we find that middle-status firms with exploration-focused identities demonstrated the greatest speed in initiating R&D against the pandemic compared to high- or low-status firms. This finding suggests that under intensified environmental uncertainties, a substantial variation may be found in firms adaptation to environmental changes, following the idiosyncrasies in their cognitive and social structural characteristics.
Overall, this dissertation theoretically contributes to the literature on organizational cognition and innovation process by elaborating on the role of cognition in dealing with environmental challenges during the innovation process. In addition, we provide rich practical implications to managers regarding the management of cognition as a valuable organizational asset and the design of optimal governance mechanisms for cognition to exert its full potential. Moreover, our studies provide implications for government policymakers regarding the enhancement of novelty in corporate R&D projects and the catalyzing of firms overall innovation process by capitalizing on the cognitive characteristics of firms and their stakeholders.
본 논문은 조직 및 경영자 인지(organizational and managerial cognition)가 기업혁신의 전략적 과정을 어떻게 변화시키는지 탐색한다. 조직 및 경영자 인지는 그동안 활발히 연구되어 왔지만 혁신과정에 구체적으로 어떤 영향을 미치는지에 대해서는 충분히 논의되지 못했다. 본 논문은 기업이 금융시장의 압력과 코로나19와 같은 외부 환경적 도전에 대응하여 혁신전략을 수행하는 데 인지적 과정이 어떠한 역할을 수행하는지 2001년부터 2019년까지 글로벌 바이오 제약산업에 대한 데이터를 활용해 연구하였다.
첫번째 실증연구는 기업을 커버하는 재무 애널리스트의 수가 증가할수록 기업의 탐색(exploration) 대비 활용(exploitation)지향적 주의(attention)가 증가하며, 결과적으로 기업이 새로 시작하는 R&D 프로젝트의 수는 증가하지만 참신성(novelty)은 감소함을 발견하였다. 이는 기업의 혁신전략이 애널리스트의 압력에 의해 변화될 수 있음을 보여주었다. 아울러 기업 주의가 외부 이해관계자 압력과 기업 혁신전략을 연결하는 매개체 역할을 수행함으로써 기업 혁신과정의 필수적 요소로 기능함을 실증적으로 밝혔다.
두번째 실증연구는 재무 애널리스트의 기업에 대한 평가적 의사결정이 기업의 인상관리 전략에 의해 변화될 수 있는지 탐색하였다. 분석 결과, 애널리스트들이 기업 R&D 프로젝트의 참신성을 저평가하는 성향을 가지고 있으며, 이러한 평가적 성향이 기업의 언어적 프레이밍(framing) 전략에 의해 효과적으로 완화될 수 있음을 발견하였다. 이는 기업의 인상관리 전략이 외부 이해관계자들의 인지적 특성과 평가적 의사결정의 변화를 이끄는 단초가 될 수 있음을 시사한다.
마지막 실증연구에서는 조직지위가 기업의 혁신전략에 미치는 효과의 상황요인을 인지적 측면에서 탐색하였다. 해당 연구에서는 글로벌 바이오 제약기업들이 코로나19에 대응해 R&D를 시작하는 속도가 중간 지위일수록 가장 빠르게 나타나며, 그 효과가 기업의 탐색지향적 정체성에 의해 강화되는 것을 발견하였다. 요컨대 환경적 불확실성 하에서 기업의 혁신 및 환경적응의 속도가 기업의 인지적, 사회구조적 특성에 의해 결정될 수 있음이 밝혀졌다.
본 논문은 기업의 인지가 외부환경적 도전 하에서 혁신과정에 어떠한 영향을 미치는지 실증적으로 밝힘으로써 기업인지 및 혁신에 대한 연구흐름에 새로운 관점을 제시한다. 또한 경영자들에게는 기업의 인지를 소중한 자산으로서 어떻게 관리할 것인지, 기업인지가 갖는 잠재성을 최대한 발현하기 위해 지배구조 환경을 어떻게 조성해야 하는지에 대해 실무적 함의를 제시한다. 아울러 정부의 정책 입안자들에게도 어떻게 기술기업의 혁신과정을 촉진하고 R&D 프로젝트의 참신성을 향상시킬 수 있는지에 대해 인지적 관점의 함의를 제공한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/175041

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165352
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