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Predation Strategy Considering Capital Endowment Level in Multi-period Stackelberg Game : 자본 규모가 다른 기업 간 다기간 스타켈버그 게임 모형을 이용한 약탈적 가격책정에 대한 연구

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Authors

윤상우

Advisor
이덕주
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
PredationPredatory pricingCapital endowment levelCapital based predatory pricing modelMulti-period Stackelberg gameMulti-period predation game약탈적 가격책정약탈 전략약탈적 가격책정 모형스타켈버그 모형슈타켈버그 모형스타켈버그 게임 기반 약탈적 가격책정 모형
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 산업공학과, 2021. 2. 이덕주.
Abstract
Amount of capital that market participants have can provide predictive information about occurrence of predation in certain market. Predation or predatory pricing is a firms strategy that a firm with great market power intentionally can utilize to make a situation which is disadvantageous to all market participants through overproduction to get better profit after other several firms getting out of the market, and the market power that enables intentional overproduction and sufficient amount of capital is essential factor for firms which want to implement predatory pricing or predation policy. In this way, presence of market power and sufficient amount of capital can provide some information in predicting the likelihood of occurrence of predation or predatory pricing in certain market. Based on these ideas, we proposed a predatory pricing model by applying the concept of capital variable to multi-period Stackelberg game which is a competitive game model between a firm with great market power and the other. Several characteristics of the proposed predation model were also derived as propositions. Because there were few predation models considering firms capital, this proposed model can be a pragmatic tool for firms with great market power which is finding an alternative-profitable way in competing with its opponents in a certain market, for small companies which consider entering a new market and also for analysts who want to analyze competition structures of some markets between firms especially in terms of predicting the occurrence of predation.
기업들이 보유하고 있는 자본의 양은 그 기업들이 속한 시장에서 약탈적 가격책정 상황의 발생 가능성에 대한 예측력 있는 정보를 제공할 수 있다. 특정 시장 참가자가 과잉생산을 통해 모든 시장 참가자들에게 이윤 측면에서 불리한 상황을 의도적으로 형성한 뒤 수익성이 떨어지거나 적자인 상황을 버티지 못하고 시장에서 퇴출되는 시장 참가자가 생기면 제품의 과잉생산이나 약탈가격책정을 중단하고 이전보다 많은 이익을 향유하는 것이 약탈적 가격책정 전략의 핵심이라면, 특정 기업에게 이러한 전략을 가능하게 하는 것은 의도적으로 모든 시장참가자에게 불리한 상황을 발생시키고, 그리고 그 상황에서 견딜 수 있는 능력이 있는가 하는 점이다. 즉, 어떤 기업이 시장지배력이 있는지 그리고 충분한 양의 자본을 보유하고 있는지에 대한 정보는 약탈적 가격책정의 발생 가능성을 예측하는데 좋은 정보가 되며 이는 기존 약탈적 가격책정이 발생한 사례의 분석을 통해서도 확인할 수 있다. 이에 따라 본 논문에서는 시장지배력의 유무에 대한 개념을 포괄하고 있는 슈타켈버그 게임에 부존 자본량이라는 개념을 접목하여 약탈적 가격책정 모델을 구성하였다. 자본량이라는 개념을 토대로 약탈적 가격책정 모델을 구성한 기존의 모델이나 연구가 거의 없는 현 상황에서 본 논문에서 제안하는 모델은 시장 지배력을 이미 가지고 있는 기업이나 어떤 시장에 진입하기를 고민하는 기업 그리고 특정 시장의 구조를 분석하고자 하는 모든 이에게 약탈적 가격책정과 관련된 양질의 정보를 제공할 수 있을 것이다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175201

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164749
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