Publications

Detailed Information

Evaluation of the Effect of Participation in an International Service-Learning Program on Students Self-Efficacy and Attitudes Towards Social Responsibility : 국제 봉사 학습 프로그램 참여가 학생의 자기 효능감과 사회적 책임에 대한 태도에 미치는 영향 평가

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Allen, Kristyne Lee

Advisor
강대중
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
service learninginternational volunteeringhigher education institutionexperiential learningself-efficacysocial responsibility서비스-러닝국제봉사고등교육원체험학습자기효능사회적 책임
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 글로벌교육협력전공, 2021. 2. 강대중.
Abstract
서비스 러닝(Service-learning, SL)은 "학생 학습과 발전을 촉진하기 위해 의도적으로 설계된 구조화된 기회와 함께 학생들이 인간과 지역사회의 요구를 해결하는 활동을 하는 체험 교육의 한 형태"로 설명되어 왔다(Jacoby, et al., 1996, p. 5). 서비스 러닝 프로그램(SLP)에의 참여가 미치는 영향을 조사한 연구에서는 성취도의 긍정적 증가, 학습 참여의 증가, 전문적 기술 습득 등 학생들에게 다양한 영향이 있음을 보여 주었다(Lu & Lambright, 2010). 또한, 학생들은 자신의 능력에 대한 자신감 향상과, 시민 사회에 긍정적으로 기여할 수 있는 활동에 참여하고자 하는 내부적인 추진력의 증대를 보여주었다(Balsano, 2005). ISLP의 맥락에서, 긍정적인 경험을 하고 무언가를 정말로 "하는" 것의 일부가 되는 것은 또한 자신의 행동을 통해 변화에 기여하는 능력과 관련된 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 한 사람이 "자기 자신, 상대방, 그리고 세계에 대해 일깨울 수 있도록 했음을 보여준다(Crabtree, 2008).
최근 아태지역 교육기관을 포함한 전 세계 고등교육기관이 학생들을 위한 국제 서비스 러닝 프로그램(ISLPs)을 제공하기 시작했다(Brassard, et al., 2010). 대학기관이 지역사회에서 보다 통합적인 모습을 추구함에 따라, 행정가들은 학생들의 성장과 발전을 촉진하는 동시에 지역사회에 긍정적인 기여를 하는 방안과 학생들의 사회적 책임 의식을 함양하는 방안으로 SL활동의 확대를 모색해 왔다. 대학들이 더 많은 학생들을 SL 활동에 참여시키면서, 연구자들이 이러한 프로그램의 도움을 받는 학생 참여자들과 사회에 미치는 영향을 완전히 이해하는 것이 중요하다. 현재 글로벌 북부의 국가들에서 온 학생들을 글로벌 남부의 국가들에 원조를 제공하도록 보내는 대학 프로그램에 관한 ISLP 보고에 관한 연구가 존재한다. 그러나, 아시아 태평양 지역의 개발도상국 차원에서 진행하는 ISLP를 설명하는 문헌은 한정되어 있다(Brassard, et al., 2010). 또한, 아시아 지역에서 개발원조에 종사하는 비정부기구(NGO)가 실시하는 ISLP의 영향을 조사하는 연구는 있지만, 고등교육 기관이 실시하는 ISLP를 전반적으로, 그리고 아시아 태평양 지역 차원에서 구체적으로 기술하는 연구가 더 필요하다.
본 연구의 목적은 학부생들의 사회적 책임 증진을 목적으로 하는 고등교육 기관의 국제 서비스러닝 프로그램(ISLP)을 고찰하는 것이다. 기존의 SLP 참여 학생에 대한 연구에서는 학생들의 능력에 대한 자신감과 시민 사회에 긍정적으로 기여할 수 있는 활동에 대한 내적 추진력이 증가하는 것을 발견했다. 본 석사 논문에서는 먼저 고등교육 기관 ISLP의 배경을 소개하며 연구에 대한 맥락적 정보를 제공한다. 그리고 대상 프로그램에 대한 참여자 관찰을 통해, 학생들의 태도에 잠재적인 영향을 미칠 수 있는 프로그램 설계에 대한 설명을 제공할 것이다. 이와 함께, ISLP 참여 학생들의 사회적 책임에 대한 태도와 자기효능성에 대한 종합적인 설문조사를 실시하였다. 마지막으로, 사회적 책임을 증진하기 위한 고등교육기관의 SLP 학생 참여가, 현재와 미래에 사회적 책임 실천에 참여하는 학생들의 자기효능력에 영향을 미칠 수 있는지에 대해 논의할 것이다.
Service learning (SL) has been described as a form of experiential education in which students engage in activities that address human and community needs together with structured opportunities intentionally designed to promote student learning and development (Jacoby, et al., 1996, p. 5). Research examining the impact of participation in service-learning programs (SLPs) have shown there is a range of benefits for students, including positive increases in achievement, increased engagement in learning, and acquisition of professional skills (Lu & Lambright, 2010). In addition, students have been shown to report improved self-confidence in their abilities and increased the internal drive to engage in activities that can positively contribute to civil society (Balsano, 2005). In the context of ISLPs, having positive experiences and being a part of really doing something has also been shown to positively impact students sense of self-efficacy related to their capacity to affect change through their own actions and can awaken a person to ones self, to the other, and to the world (Crabtree, 2008).
Recently, higher education institutions (HEIs) around the world, including those in the Asia-Pacific region, have begun to provide domestic and international service-learning programs (ISLPs) for their students (Brassard, et al., 2010). As universities seek to become more integrated in local communities, administrators have sought to expand SL activities for university students as a way to both foster student growth and development and as a way to make a positive contribution to the local community and as a way to foster a sense of social responsibility among students. As universities engage more students in SL activities, it is important for researchers to gain a full picture of the impact these programs are having on student participants and host communities receiving aid. Currently, there is some research on ISLPs reporting on university programs that send students from countries in the Global North to provide aid to countries in the Global South. However, there is limited literature describing ISLPs originating in universities in developing countries that are implemented in developing countries in the Asia-Pacific region (Brassard, et al., 2010). In addition, while there is research that examines the impact of ISLPs conducted by Non-Government Organizations (NGOs) working in development aid in Asian countries, there is a need for more research describing ISLPs implemented by HEIs in general and in the Asia-Pacific region specifically.
The purpose of this study is to examine a higher education institutions (HEI) international service-learning program (ISLP) aimed to promote social responsibility in undergraduate students. Previous research on student participation in SLPs, has found increases in students self-confidence in their abilities and internal drive to engage in activities that can positively contribute to civil society. In this master thesis, background of HEI ISLPs will be introduced to the audience to provide contextual background information for the study. Then with participant observations of the targeted program, the program designs with the potential impacts on students attitudes will be described. In tandem, a comprehensive survey on the ISLPs participating students attitudes and self-efficacy towards social responsibility. Finally, we will discuss the implications that student engagement in HE SLPs aimed to promote social responsibility can impact a students self-efficacy for engaging in socially responsible practices now and in the future.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/175566

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164606
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share