Publications

Detailed Information

김대성 작곡 가야금과 타악기를 위한 <매화산조> 분석 연구 : An Analysis on for Gayageum and Percussion Composed by Dae-seong Kim

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박나영

Advisor
이지영
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
가야금김대성매화산조연주해석가야금 창작곡GayageumDae-seong KimPlum Blossoms SanjoMusic interpretationGayageum contemporary music
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2021. 2. 이지영.
Abstract
본 연구는 개작 초연된 김대성의 가야금과 타악기를 위한 를 분석하여 악곡의 구조와 연주해석을 밝힌 논문이다. 는 본래 고쟁을 위해 작곡되었지만 네 차례의 편곡 및 개작과정을 거쳐 완성도 있게 수정, 보완되었으며 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 김대성의 가야금 작품에는 전통음악과 서양음악의 요소가 한 작품 내에 공존하며 자연, 종교, 역사 등의 다양한 소재를 통해 추상적인 대상을 구체적으로 묘사하는 표제음악적인 요소가 뚜렷하게 나타났다. 에서는 매화나무 아래에서 오고가는 두 남녀의 애틋한 사랑을 구체적인 이미지로 제시하였으며 이는 음악적으로 다양한 모티브와 다이내믹 등으로 구현되었다.
둘째, 단악장 형식의 가야금과 타악기를 위한 를 템포 변화에 따라 A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K의 총 11개의 단락으로 구분하였다. A 단락은 B♭Major와 g minor로 전개되는 악곡의 도입부에 해당하며, B 단락에서는 아르페지오 주법을 통해 매화 잎이 흩날리는 모습이 나타났다. C 단락과 D 단락에서는 주선율이 다양한 선법 내에서 반복과 변형을 통해 전개되었고, E 단락은 푸살장단을 중심으로, F 단락은 엇모리장단을 중심으로 악곡의 클라이맥스인 G 단락을 향해 나아갔다. G 단락은 빠른 속도로 긴장감을 더욱 고조시켰고, Cadenza인 H 단락에서 그 긴장감이 이완되었다. I 단락에서는 C 단락의 주선율을 모티브로 한 선율이 반주형태 위에서 재현되었고, J 단락과 K 단락은 불규칙한 리듬구성과 다양한 템포 변화를 통해 악곡을 마무리하였다.
셋째, 개작초연 당시 사용했던 악보와 공연 실황 영상을 참고하여 에 대한 필자의 해석을 다이내믹, 아고긱, 프레이징으로 나누어 살펴보고 연주해석을 위한 연주법을 함께 제언하였다. 다이내믹의 경우, 기존의 다이내믹을 수용하며 리듬단위로 세분화한 다이내믹을 덧붙이거나 기존의 다이내믹을 삭제한 후 새로운 다이내믹을 추가하였다. 아고긱은 각 단락의 끝부분, 주제선율이 등장하는 부분, Cadenza 이 세 부분에서 주로 나타났으며, poco accelerando와 poco ritardando가 한 마디 단위로 전환되어 속도의 대비를 더욱 극명하게 하였다. 프레이징은 타악기의 다이내믹과 밀접한 관련성을 가지며 비슷한 음형을 가진 선율끼리 묶여졌고, 양손 프레이징의 리듬단위가 다르더라도 음형과 질감이 같으면 하나의 프레이징으로 연결되어 레가토로 선율이 전개되었다. 다이내믹, 아고긱, 프레이징은 모두 유기적으로 연결되어있으며 호흡과 몸의 근육을 적절히 사용하는 것은 효과적인 연주를 할 수 있게 하였다. 또한, 비슷한 음형이 반복되지 않도록 끊임없이 변화를 주는 특징을 보였다.
본 연구가 가야금 연주자들에게 작곡가의 의도와 작품구조를 파악하고 악곡을 해석하는 데에 있어서 실질적인 도움이 되길 기대한다. 나아가 연주자별로 창작곡에 대한 다양한 연주해석을 다룬 연구가 활발하게 진행되기를 바란다.
This study is a paper that analyzes Kim Dae-seong's for the Gayageum and percussion instruments, which was first adapted, and reveals the structure and interpretation of the music. was originally composed for the Guzheng, but was modified and supplemented in a complete manner after four arrangements and renovations, and the analysis results are as follows.
First, Kim Dae-seong's Gayageum works clearly showed the elements of traditional and Western music coexisting in one piece and the title musical elements that specifically depict abstract objects through various materials such as nature, religion, and history. presented a detailed image of the man and woman coming and going under the plum tree, which was musically implemented with various motives and dynamics.
Second, a total of 11 paragraphs were divided into A, B, C, D, E, F, G, H, I, J and K, depending on the tempo of the gayageum and percussion instruments. The A paragraph corresponds to the introduction of the music, which develops into B♭ Major and g minor, and the B paragraph shows the scattering of plum leaves through the arpeggio. In the C and D paragraphs, the main melody was developed through repetition and transformation within various modes, while the E paragraph was centered around the Pusal-jangdan and the F paragraph was directed towards the G paragraph, the climax of the music. The G paragraph increased the tension at a rapid pace, and the tension relaxed in the Cadenza H. In the I paragraph, the melody based on the main melody of the C paragraph was reproduced on the accompaniment form, while the J and K paragraphs were completed through irregular rhythm composition and various tempo changes.
Third, the author's interpretation of was divided into dynamic, agogic, and phrasing based on the sheet music and the live performance of the performance at the time of the opening performance. In the case of Dynamic, we accommodate the existing dynamics and add the differential dynamics in rhythm units, or delete the existing dynamics and then add the new dynamics. Agogic was mainly found at the end of each paragraph, the part with the theme melody, and Cadenza, and the conversion of the poco accelerando and poco ritardando into single-word units to further enhance the speed contrast. Phrasing was closely related to the dynamics of percussion instruments and was tied between melodies with similar tones, and even if the rhythm units of the two-handed phrasing were different, the melody was connected to one phrasing if the sound and texture were the same. Dynamic, agogic, and phrasing are all organically connected, and proper use of breathing and body muscles has enabled effective performance. In addition, similar figures were constantly changed to prevent repetition.
I hope this study will be of practical help to the Gayageum players in identifying the composer's intentions and structure of the work and interpreting the music. Furthermore, it is hoped that research on various interpretations of contemporary music will be carried out actively by each performer.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175896

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164560
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share