Publications

Detailed Information

A study on Leadership Development Programs for Korean Government Officials : 한국 공무원 리더십 개발 프로그램에 관한 연구 - 중간관리자(과장급) 프로그램을 중심으로-
Focusing on Progrmas for Middle Managers

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임경리

Advisor
전영한
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
공직 리더십리더십 개발공무원 리더십 교육중간 관리자 리더십public leadershipleadership developmentleadership trainingpublic official trainingmiddle managers
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 글로벌행정전공, 2021. 2. 전영한.
Abstract
In this rapidly changing era, the role of public officials and their expected competencies are also changing. It is necessary for public officials to be able to criticize, communicate, and break down the boundaries between the ministries and converge them creatively.

In order that public officials perform their duties by exercising their capabilities in line with the times and changes, it is no doubt that education and training must be provided. Efforts should be made to design and implement leadership training programs based on the core competencies for their tasks, duties, and positions. In addition, it is necessary to analyze various leadership training programs at home and abroad and to support our leadership education and training programs for public officials.

The aim of this study is to make suggestions for improving the leadership development program for middle managers in the Korean government. To do so, this study examined renowned training programs run by the federal government, a leadership specialized educational institute and a university in the United States. Through the case reviews, this study found out the following.

1) There are commonly focused competencies in the leadership development programs specifically for middle managers: Self-awareness, communication skills, and influencing were focused as required competencies for middle managers who are mediators and managers leading managers in the organization.

2) There are common characteristics in the training design and implementation in the leadership development programs specifically for middle managers. The renowned programs commonly conduct needs analysis, focus on self-awareness, provide systematic and integrated curriculum, and use 360-degree assessment and customized individual coaching in addition to group coaching and peer coaching.

Considering those findings, this study recommended that the Korean program separate the leadership module from the other core modules in the current program and create a new leadership-specified program focusing on leadership development. This study also suggested that NHI should identify the needs of participant and organization prior to the program, focus on self-awareness, provide 360-degree assessment and pre-assignment, organize the flow of curriculum from the pre-assessment, self-awareness, feedback and coaching, action plan and to follow-up, and finally consider a blended learning format to raise accessibility and effectiveness of the program.


Keyword: public leadership, leadership development, leadership training, public official training, middle managers
4차 산업혁명의 도래에 따라 전 세계는 빠른 속도로 변화하고 있고 이러한 흐름 속에서 공무원의 역할과 기대되는 필수 역량도 달라지고 있다. 공직자들이 시대와 사회 변화에 맞춰 역량을 발휘하고 성공적으로 직무를 수행하기 위해서는 반드시 그에 필요한 교육과 훈련이 이루어져야 한다. 이를 위하여 직무 또는 직급에 따라 필요한 핵심역량을 바탕으로 한 리더십 훈련 프로그램을 개발하고 교육하는 노력이 필요하고, 아울러 해외 유수 기관의 다양한 리더십 개발 훈련 프로그램을 분석하여 우리의 훈련 프로그램을 개선하는 작업도 필요하다.

본 연구의 목적은 현재 운영되고 있는 한국 정부의 중간 관리자 즉 과장급 공무원을 대상으로 한 리더십 프로그램의 개선방안을 모색하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 미국 연방정부와 세계적인 리더십 전문교육기관, 그리고 하버드 경영대학이 운영하는 중간 관리자 대상 리더십 개발 프로그램을 조사하고 다음과 같은 사실을 발견하였다.

1) 세 기관의 중간 관리자 리더십 개발 프로그램은 공통적으로 자기 인식(self-awareness), 의사소통 능력(communication skills), 영향(influence)을 교육한다.

2) 세 기관의 중간 관리자 리더십 개발 프로그램은 훈련 설계 및 실행에 몇 가지 공통적인 특징을 갖는다. 그들은 모두 사전 니즈 분석을 하고, 프로그램 초기부터 자기 인식에 초점을 맞추고, 사전 과제부터 사후 관리까지 체계적이고 통합된 커리큘럼을 제공하며, 360도 다면평가와 맞춤형 개별 코칭을 활용하여 개인의 리더십 개발 액션 플랜의 완성을 돕는다.

이에 본 연구는 해외 우수 프로그램에서 도출한 시사점을 바탕으로 현재 운영중인 과장급 리더십 개발 프로그램의 개선을 위해 다음과 같이 제안한다. 우선 기본 교육과정 안에서 하나의 모듈로 운영되는 현재의 리더십 교육 대신 본질적인 리더십 개발에 집중한 새로운 리더십 특화 프로그램을 만들 것을 제안한다. 아울러 니즈 분석으로 프로그램에 앞서 참가자와 조직의 목표를 파악하고, 360도 다면평가와 사전 학습을 통해 교육기관과 교육생이 모두 프로그램에 대한 준비를 하고, 교육 전 사전평가, 자기인식, 피드백 및 코칭, 실천계획 수립 등 일련의 과정이 유기적으로 연결 및 통합되도록 교육과정을 설계한다. 또한 훈련내용이나 방법면에서 자기인식에 집중하고, 마지막으로 교육 접근성과 효과성을 고려하여 유연한 혼합 학습 형태(blended learning format)의 과정운영을 고려할 것을 제안한다.

주요어: 공직 리더십, 리더십 개발, 공무원 리더십 교육, 중간 관리자 리더십
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/176210

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165292
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share