Publications

Detailed Information

5인의 주자를 위한 실내악곡 <타키> 분석 연구 : An Analyis on "Takhi" for five players

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한지윤

Advisor
김승근
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
생황마두금아시아전통문화예술교류창작국악ShengMorin KhuurAsian musicTraditional Culture and Art ExchangeCreative Korean traditional music
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2021.8. 김승근.
Abstract
본 논문은 5인의 주자를 위한 실내악곡 를 연구대상으로 하여 작품개관 및 편성악기에 대하여 알아보고 악곡 구조를 살펴 이를 바탕으로 선율분석을 진행하여 악곡의 특징적 선율유형과 음악 양식을 도출한 것으로, 그 결과는 다음과 같다.

첫째, 본 악곡은 한지윤에 의해 2018년 작곡된 작품으로, 38관 생황, 마두금, 피리, 25현 가야금, 대아쟁, 장구로 편성되어있다. 작품분석에 앞서 작품개요 및 편성 악기의 음역 및 조율법과 연주기법에 대해 살폈으며, 국내에 자료가 없는 38관 생황의 도해도와 화설(花舌)과 타음(打音) 등의 특수주법 및 마두금의 운지법과 특수주법에 대하여 고찰하였다.

둘째, 악곡 구조는 3악장의 구조로, 1악장 [일출 sunrise], 2악장 [말의 입김 the breath of a horse], 3악장 [질주 galloping]의 각 부제를 지니며 조성, 박자, 빠르기를 달리하여 전개된다. 1악장 [일출 sunrise]는 F Aeolian mode선법으로, 박자는 4/4, 5/4, 2/4, 4/4 의 변박 진행, 빠르기는 tempo rubato로 구성된다. 2악장 [말의 입김 the breath of horse]는 C Aeolian mode선법으로, 박자는 4/4, 빠르기는 ♩=68로 구성된다. 3악장 [질주 galloping]은 B♭ Dorian mode, C Dorian mode선법으로 박자는 3+3+2/8, 4/4의 변박 진행, 빠르기는 ♪=266로 구성된다.

셋째, 전체 악곡의 선율 분석을 통해 각 단락의 특징적 선율 유형과 이에 따른 음악적 양식을 살핀 바, 1악장은 ⓐ상행 선율형, ⓑ하행 선율형, ⓒ동음 진행형, ⓓ혼합형의 선율형이 나타났다. 또한 몽골 성악 중 오르팅 도가 피리선율을 통해 기악화 되어 사용되었으며, 피리와 25현 가야금이 독립적인 선율로 진행하는 polyphony의 음악양식이 나타났다.
2악장은 ⓓ아르페지오, ⓔ유니즌 화음의 선율형이 나타났다. 또한 몽골 성악 중 후미의 하일라흐가 마두금 연주자의 가창으로 활용된 것을 확인하였으며, 악장 전반에 걸쳐 38관 생황, 25현 가야금, 대아쟁이 독립적인 선율로 진행하는 polyphony의 음악양식이 나타났다.
3악장은 ⓖ혼합박, ⓗ부점 혼합박, ⓘ투티, ⓙ2분박 8분음표 리듬형, ⓚ2분박 8분음표 리듬형2, ⓛ부분적 투티가 나타났다. 또한 2분박으로 이루어진 ♩+♩+♩+♩리듬형과 3분박과 2분박의 혼합박으로 이루어진 ♩.+♩.+♩ 리듬형이 혼재된 polyrhythm의 음악양식이 나타났다.

이와 같이 5인의 주자를 위한 실내악곡 는 몽골의 자연적인 아름다움을 이미지화 시켜 음악으로 나타내고자 작곡된 곡으로, 몽골의 마두금, 중국의 38관 생황, 한국의 피리, 25현 가야금, 대아쟁, 장구 등 동아시아 악기의 앙상블을 통해 국가 간의 음악적 교류를 새로이 제시하였다. 이를 통해 동아시아 국가 간의 음악적 교류가 더욱 활발해지기를 기대해본다.
This thesis analyses Jiyoun Hans Takhi, a chamber music piece for a quintet which premiered in 2018. The results of the examination of the featured instruments and the analysis of the structure and melody of the piece are as follows.

Firstly, This piece is composed by Jiyoun Han, featured 38-pipe sheng, morin khuur, piri, 25-string gayageum, and 10-string large ajaeng, and janggu. Prior to the analysis of the piece, will examine the register, tuning and the playing styles. In particular, the hwaseol and taeum playing styles of the Sheng, which are only conveyed in Chinese and for which there is no Korean source or illustration, were organised.

Secondly, the structure of the piece features three movements. Each movement has subtitles; The first movement, Sunrise, The second movement, The Breath of the Horse, The third movement, Galloping. The first movement is in F Aeolian, the tempo is in tempo rubato, and the time signature shows a contrasting progression of 4/4, 5/4, 2/4, 4/4. The second movement is in C Aeolian, the tempo of ♩=68 and a time signature of 4/4 and the Third movement is in B♭ Dorian mode and C Dorian mode and the tempo is ♪=266, while the time signature shows a contrasting progression of 3+3+2/8, 4/4 .

Thirdly, a melody analysis of the instrument responsible for the main melody of each movement was carried out, which showed that the style, musical material used, and the melody pattern appearing in each movement was different.
The first movement features ⓐascending melody, ⓑdescending melody, ⓒhomophonic progression, and ⓓmixed melody format. Furthermore, a more thorough examination of the piri showed the instrumentalisation of Urtiin Duu, through the piris melody, can be seen. For the music style, a polyphony of independent piri and 25-string gayageum melodies appears after the 16th bar.
The second movement shows a harmonic melody form of ⓓarpeggio and ⓔunison appears. Additionally, one can see that the khailakh of the khoomei style of Mongolian singing is used in the song of the morin khuur player. In the music style, a polyphony consisting of the independent melodies of the 38-pipe sheng, the 25-string gayageum, and the large ajaeng appears throughout the entire movement.
The third movement features ⓖmixed metre, ⓗmixed dotted rhythm, ⓘtutti, ⓙtwo-eight time, ⓚtwo-eight time 2, and ⓛpartial tutti. The music style shows a blended polyrhythm of a ♩+♩+♩+♩ rhythm pattern formed of 2 time and a ♩.+♩.+♩ rhythm pattern consisting of a blended time signature of 3 and 2 time.

In this way, the chamber music piece Takhi for a quintet seeks to imagine the natural beauty of Mongolia as well as its musical artistry and to reveal this beauty and artistry in each movement. Furthermore, through the ensemble of the Mongolian morin khuur, the Chinese 38-pipe sheng, the Korean piri, the 25-string gayageum, large ajaeng, and janggu, a new musical collaboration between the countries is presented. Thus, the piece is expected to contribute to the musical collaboration between East Asian countries.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/177375

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167580
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share