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Analyzing 2019 FIFA Womens World cup on Twitter : 2019 FIFA 여자 월드컵 트위터(Twitter)에 대한 분석: 여성 축구 보도의 변화상을 중심으로
A Shift in Womens Football Reporting

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Authors

치디에베레

Advisor
KIM, Kihan
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
FIFAWWCFootballSocial MediaRelationship MarketingEngagementFraming축구소셜 미디어관계 마케팅참여프레임
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공, 2021.8. KIM, Kihan.
Abstract
The demand for the equal representation of athletes in the media has been a topic of both academic and commentary discussion, one which has sparked various controversies and attention to the disparity in the mediated time of mens and womens sports.
The 2019 FIFA Women's World Cup has been heralded as a defining tournament for women's football and maybe even women's sports with the unrivaled support from sponsors and fans. The tournament reached a new height in womens football coverage with a combined 1.12 billion viewers tuning into official broadcast coverage of the 2019 Womens World Cup held in France.
Social Media was another avenue that was used in the coverage of the tournament. (Coyle, 2019) describes social media as a crucial player in connecting people and developing relationships, not only with key influencers and journalists covering events, but also provides a great opportunity to establish direct connection by gathering input, answering questions and listening to their feedback.
This study analyzed the way the 2019 FIFA womens world cup was represented on twitter by FIFA to understand its engagement and interactive strategies. A content analysis of 2235 online messages twitted by @FIFAWWC using Nvivo qualitative data analysis and SPSS, a statical analysis software was carried out between May 2019 and September 2019.
The result suggests that FIFA used mainly a one-way communication strategy of informing in relating with its audience on twitter. The results also highlight that FIFA gained more responses when tweets were personalized, visuals used and content specific to physicality and skill.
This study also explored the FIFAs use of Meng, Stavros, & Westberg (2015) social media communication framework, Activating, Informing, Marketing and Personalizing.
남녀 운동선수에 대한 언론 보도의 평등과 형평성에 대한 논의는 학계와 실무 영역에서는 이미 오래도록 진행 되어져 오고 있는 주제 이다. 심지어 이러한 논의는 변화해 오고 있는 스포츠 미디어의 시대상에 따라 다양한 논란과 관심을 불어 일으키고 있기도 하다. 특히 2019년 FIFA 여자 월드컵은 스폰서와 팬들의 큰 관심과 지지를 받으며 성황리에 개최되었다. 약 11억 2000만 명의 시청자가 프랑스에서 열린 2019 FIFA여자 월드컵의 공식 중계방송 시청을 하였고, 이는 역대 여성스포츠 이벤트 중계 사상 최대 수치이다.
한편 소셜 미디어는 이 토너먼트를 취재한 또 다른 방식이었다. Coyle(2019)는 소셜미디어는 인플루언서 및 기자들이 이벤트를 보도하는 것은 물론이고, 시청자들이 모여 서로 의견을 공유하고, 의문데 답을 구하는 등과 같은 연결의 기회를 제공한다고 주장하였다. 이는 기존의 미디어 외에도 소셜미디어라는 창구가 중요한 미디어로 FIFA여자 월드컵에서 사용되었다는 것을 의미한다. 이에 본 연구는 2019 FIFA 여자 월드컵이 FIFA의 트위터를 통해 어떻게 표현 되어졌으며, 시청자들의 참여와 상호 소통을 어떻게 진전시켰는지 그 전략을 파악하기 위해 설계되었다. 구체적으로 Phthon을 이용해 2019년 5월에서 9월사이에 트윗에 업로드 된 대량의 트윗 메시지 2,235개를 수집하였고, 이에 대한 콘텐츠 분석을 실시하였다. 콘텐츠 분석을 통해 생성된 변수는 다양한 통계분석을 통해 분석되었다. 분석 결과 FIFA는 여성 FIFA월드컵 트위터를 통해 청중과 관련된 정보를 제공하는 일방 통행식 의사소통 전략을 주로 사용하고 있었다. 이 결과는 트위터가 개인화되고, 사진이 포함되어 있고. 신체성과 기술에 특정된 내용이 포함되어 있을 때 더 많은 반응을 있었다는 점을 통해 뒷받침된다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/177409

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167899
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