Publications

Detailed Information

César Franck Sonata for Violin and Piano in A Major의 작품 분석과 연주 방향 고찰 : A Study on the Analysis and Interpretation of César Francks Sonata for Violin and Piano in A Major

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

홍승혜

Advisor
최은식
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
프랑크바이올린소나타César Franckviolin sonata
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2021.8. 최은식.
Abstract
This thesis analyzes the Sonata for Violin and Piano in A Major by César Auguste-Jean-Guillaume-Hubert Franck (1822-1890) and examines the interpretations based on the analysis. This sonata, one of the selections for the authors graduation recital, was chosen as the subject of her master's thesis so that it would provide an in-depth understanding of the piece.
César Franck was a French Romantic composer in the 19th century, but his works greatly display formalistic aspects of German tradition as well as French colors.
The Sonata for Violin and Piano in A Major consists of four movements: the opening movement in a sonata form with the development section omitted, the second movement in a typical sonata form, the third movement in a three-part structure, and the fourth movement in a sonata rondo form. The piece follows the traditions of the Classical period, using traditional techniques such as a cyclic form and counterpoint, while adding romantic elements through flexible transformation of the form and chromatic harmony.
This thesis explores Franck's life and the general description of his music world, and analyzes each movement of the piece and its structure before beginning a full-fledged discussion on the interpretations. In studying the interpretations based on the analysis, first, the five existing albums by Jacques Thibaud(1880-1953), Zino Francescatti(1902-1991), David Oistrakh(1908-1974), Yehudi Menuhin (1916-1999), and Itzhak Perlman(1945-) are examined to discuss the tempo and rubato, and then by comparing and analyzing the original score of the piece and five editions —the Henle, International, Schott, Peters, and Schirmer editions— the playing techniques, including bowing, articulation, and fingering, are presented in detail. Through the analysis and examination, this thesis intends to explore various performance directions based on academic grounds.
본 논문은 세자르 프랑크(César Franck, 1822~1890)의 를 분석하고, 그에 따른 연주 방향에 대해 다루고 있다. 이 곡은 필자의 졸업 연주 프로그램 중 하나로, 이 연구를 계기로 더욱 더 깊이 있게 이 곡을 이해하기 위하여 석사과정 졸업 논문 주제로 정하였다.
프랑크는 19세기 낭만주의 프랑스 작곡가이지만, 프랑스적 색채와 동시에 독일 전통의 형식주의적 면모 또한 짙게 나타나는 작곡가이다. 그의 는 총 4악장으로 이루어져 있으며 1악장 발전부가 생략된 소나타 형식, 2악장 전형적인 소나타 형식, 3악장 3부 형식, 4악장 소나타 론도 형식으로 고전적인 형식을 따르면서 순환 형식(cyclic form), 대위법 등의 전통적 기법을 구사하고 있지만, 형식의 변형과 반음계적 화성을 통해 낭만주의적 요소를 함께 보이고 있다.
본 논문은 연주 방향에 대한 본격 논의에 앞서 프랑크의 생애와 그의 음악의 전반적 특징을 알아보고 악장별로 작품 분석과 구조에 대해 다루었다. 그 분석을 바탕으로 연주 방향에 대해 고찰하고 있으며, 먼저 자크 티보(Jacques Thibaud, 1880-1953), 지노 프란체스카티(Zino Francescatti, 1902-1991), 다비드 오이스트라흐(David Oistrakh, 1908-1974), 예후디 메뉴인(Yehudi Menuhin, 1916-1999), 이츠하크 펄만(Itzhak Perlman, 1945-) 다섯 개의 주요 음반을 통해 템포 및 루바토에 대해 논하고, 원본 악보와 Henle, International, Schott, Peters, Schirmer 다섯 가지 판본을 비교 분석하여 보잉, 아티큘레이션, 핑거링 등의 주법에 대하여 구체적으로 논하였다. 이러한 작업은 다양한 연주 방향을 학구적인 근거를 통하여 모색하는 데 의의를 두고 연주 방향을 고찰하였다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/177502

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167541
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share