Publications

Detailed Information

Development and Education in Tanzania 1961-1985 : 탄자니아의 발전과 교육, 1961-1985

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유성상-
dc.contributor.author박채원-
dc.date.accessioned2022-04-05T04:34:29Z-
dc.date.available2022-04-05T04:34:29Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.other000000167626-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/177592-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167626ko_KR
dc.description학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 협동과정 글로벌교육협력전공, 2021.8. 김탁.-
dc.description.abstract본 연구는 교육 발전을 개념적으로 정의하고 탄자니아에서 이루어진 1961년부터 1985년까지 교육과 국가 발전 실험을 재해석하는 데에 목적이 있다. 탄자니아의 실험이 교육을 통한 인간 중심의 국가 발전이라는 믿음과 이러한 접근이 교육과 개발에 관한 대안적 논의의 가능성을 열어줄 수 있다는 가정 하에, 본 연구는 다음과 같은 연구 질문을 제시하였다. 첫째, 1961-1985년 동안 탄자니아의 교육과 국가 발전 양상은 어떠했는가? 둘째, 탄자니아의 교육과 국가 발전 양상 속에서 교육은 발전과 어떤 관계적 특징을 가지는가? 연구자는 질문에 답하기 위해 현장 조사를 포함하여 여러 역사 문헌을 수집하고 분석하였다.
교육 발전은 기존의 발전 담론에 대한 비판적 견해를 담고 있다.
동 개념은 발전학자 Goulet의 관점과 교육학자 Freire의 관점을 결합하여 고안되었으며, 탄자니아에 적용되었다.
탄자니아는 국가 발전 철학에서 자립을 강조하며 변증법적 발전 과정을 추구했다. 1964년부터 15년 동안 이행 된 총 세 차례의 국가 발전 계획에 따라 탄자니아 정부는 자립을 위한 교육 정책을 설계, 시행, 강화하였다. 국가 발전 계획을 달성하기 위해, 정부는 국민들이 국가 발전의 방향과 철학을 이해할 필요가 있다고 믿었으며, 이를 위해 공교육을 강화하였다. 초등교육과 성인교육의 자립을 위한 교육이 먼저 실시되었고, 이후 중등교육과 고등교육의 자립을 위한 교육이 뒤이어 이루어졌다. 탄자니아의 교육 정책은 모든 사람들에게 진정한 자립의식을 함양하기 위해 점차적으로 확대되었다.
탄자니아의 교육은 그 자체로 국가 발전이자 인간 발전의 과정이었다. 교육은 단순히 발전을 위한 도구적 기능에서 벗어났다. 국가의 발전 방향과 교육 정책은 유기적으로 결합하여 상호작용했다. 국가 발전의 정치, 경제, 사회적 차원과 인간 발전이 모두 상호작용 속에서 드러났다. 이 기간 동안 탄자니아의 발전은 해방 이론과 탈식민주의 경향을 띠며 변증법적인 발전 과정을 보여주었다.
탄자니아의 국가 발전과 교육 실천은 교육 발전과 유사하다. 첫째, 교육을 통해 의식화 된 개인 간의 상호작용을 목표로 했다. 당시 탄자니아 정부는 국민이 국가의 발전 방향을 이해하고 독립적으로 이행하기를 원했다. 둘째, 탄자니아 정부는 농촌 중심의 경제 공동체를 형성하고 이를 토대로 아프리카의 정신을 실현하고자 했다. 탄자니아 정부는 농촌 중심의 경제 발전이 대외에 대한 의존을 낮추는 진정한 독립과 자립의 길이라고 믿었다. 셋째, 탄자니아는 국가 발전 차원에서 자립을 강조함으로써 변증법적 발전을 추구하였다. 1964년부터 1981년까지의 세 차례의 5개년 계획에 따라 정부는 점진적 발전을 추구하였다.
탄자니아의 변증법적인 교육 발전 실험은 교육을 발전의 수단으로 여기는 오늘날의 교육 발전 논의와는 확연히 다르다. 그리고 동 실험은 교육으로서의 발전이라고 불리는 새로운 개념적 틀로의 확장이 가능하다. 동 개념 안에서 교육은 곧 발전이 된다. 교육 발전, 교육으로서의 발전은 기존의 발전 담론의 한계를 비판하고 교육의 역할을 발전으로 확장하는 대안적 개념이다. 교육은 개발의 수단일 뿐만 아니라 교육발전을 위한 최소한의 전제조건이다.
-
dc.description.abstractThis study aimed to propose a conceptual definition of educational development, and to reinterpret the experiment in Tanzania from 1961 to1985. Based on the presumption that the experiment of Tanzania was a human-oriented national development through education, and that approach can open the possibility of an alternative discussion on education and development, the following question was proposed: What were the characteristics of education and national development plans in Tanzania in from 1961 to 1985? How did education relate to development in Tanzania in education and national development? In order to answer the questions, I collected and analyzed data by adopting documentary and historical analysis. I conducted field research through the duration of a month from March to April in 2019.
Containing critical views on existing development discourse, this study offered a new concept of educational development. The concept of educational development combined Goulets perspective on development and Freires perspective on education, and applied to Tanzania.
The finding is as follows: the government of Tanzania pursued a dialectical process toward development through the emphasis on self-reliance at the national development level. The government carried out a step-by-step development plan. The first long term plan of 1964-1980 was carried out with three five-year plans. Under the first, second, and third five-year Development Plan, the government of Tanzania designed, implemented, and strengthened the Education for Self-Reliance Policy. In order to achieve the national development plan, the government needed the people to understand the direction and philosophy of the countrys development and therefore focused on public education for the entire nation. Education was conducted first for self-reliance in primary and adult education, and later for self-reliance in secondary and higher education. The series of processes gradually expanded to foster a sense of self-reliance in all people.
Education practice in Tanzania was itself the process of national development and human development. Education transcended the instrumental role for development. National development plans and education policy interacted. Dimensions of development, such as political, economic, social, and human were reflected in their interaction. The development of Tanzania during this period was a dialectical process of development in line with post-colonialism.
Furthermore, the features of educational development are similarly found in national development plans and education. First, it aimed at the interaction between individuals conscientized through education. The government wanted the people of Tanzania to learn the direction of the countrys development. Second, the government of Tanzania wanted to emphasize rural communities and restore African traditions. Tanzanias development was economic development led by agriculture. Tanzanias leadership believed that rural economic development is the path to independence and self-reliance. Third, Tanzania pursued a dialectical process toward development through the emphasis on self-reliance at the national development level. The government carried out a step-by-step development plan. The first long term plan of 1964-1980 was carried out with three five-year plans.
The dialectical educational development experiment in Tanzania clearly differs from todays discussions on education and development which regard education as a means of development. And it fits the new conceptual framework called development as education. These attempts and possibilities push the existing development discourse out of the limits and extend the role of education beyond merely the instrumental. Education is not just a means of development but the minimum prerequisite for educational development, as well as development itself.
-
dc.description.tableofcontentsCHAPTER I. INTRODUCTION 1
1.1. Background 1
1.2. Statement of the Problem 4
1.3 Purpose of the Study and Research Questions 8
1.3.1 Purpose of the Study 8
1.3.2 Research Questions 9
1.4 Significance of the Study 10
CHAPTER II. EDUCATION AND DEVELOPMENT 13
2.1 Education for National Development 13
2.1.1 Major Theories 14
2.1.2 Role of Education and National Development 18
2.1.3 Critics to Economy-oriented Development 24
2.2 Education for Human Development 25
2.2.1 Paradigm Shift in the Concept of Human Development 26
2.2.2 Role of Education and Human Development 29
2.2.3 Limitations 30
2.3 Educational Development 32
2.3.1 What should development be 34
2.3.2 What should education be 38
2.3.3 Conceptual Definition: Educational Development 43
CHAPTER III. RESEARCH METHODS 51
3.1 The Scope of the Study 51
3.1.1 Literature Reviews on Education History in Tanzania 51
3.1.2 Timeline Classification by J. Samoff 56
3.1.3 Suggested Timeline Classification in terms of Education and Development 63
3.2 Research Methods 66
3.2.1 Research Design 66
3.2.2 Field Research and Data Collection 68
3.2.3 Analysis and Interpretation 71
CHAPTER IV. NATIONAL DEVELOPMENT PLAN IN TANZANIA 1961-1985 75
4.1 The First Period: From 1961 to 1964 75
4.2 The Second Period: From 1964 to 1969 82
4.3 The Third Period: From 1969 to 1976 94
4.4 The Fourth Period: From 1976 to 1981 102
4.5 The Fifth Period: After 1981 109
CHAPTER V. EDUCATION IN TANZANIA 1961-1985 115
5.1 Pre-Independence Period Before 1961 115
5.1.1. Indigenous Education 116
5.1.2. Colonial Education 119
5.2 The First Period: From 1961 to 1964 127
5.2.1. Introduction of Education Ordinance 128
5.2.2. Manpower Planning: Secondary and Technical Education 131
5.3 The Second Period: From 1964 to 1969 136
5.3.1. Criticism of Inherited Education 136
5.3.2. From Secondary Education to Primary and Adult Education 139
5.4 The Third Period: From 1969 to 1976 146
5.4.1. Introduction of Education Act 147
5.4.2. Emphasis on Primary and Adult Education 150
5.5 The Fourth Period: From 1976 to 1981 157
5.5.1. Musoma Resolution and Revision of Education Act 157
5.5.2. Expansion to Secondary and Higher Education 160
5.6 The Fifth Period: From 1981 to 1985 167
CHAPTER ⅤI. DISCUSSION 173
6.1 Nexus of Development and Education in Tanzania 173
6.1.1. Economic Oriented Development and Education: 1961-1964 176
6.1.2. Dialectical Process of Developments: 1964-1981 182
6.1.3. Weakening Dialectical Process of Developments: 1981-1985 194
6.2 Educational Development in Tanzania: Dialectical Process 200
6.2.1. Characteristics of Educational Development in Tanzania 200
6.2.2. Limitations of Experiment in Tanzania 205
CHAPTER VII. CONCLUSION 211
7.1. Summary 211
7.2. Implications for International Development and Education 213
7.3. Limitations and Suggestion for Further Study 217
BIBLIOGRAPHY 221
APPENDIX 231
국문초록 239
-
dc.format.extentx, 241-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectDevelopment-
dc.subjectEducation-
dc.subjectTanzania-
dc.subjectEducation for Self-Reliance-
dc.subjectUjamaa-
dc.subject발전-
dc.subject교육-
dc.subject탄자니아-
dc.subject자립을 위한 교육-
dc.subject아프리카 사회주의-
dc.subject.ddc370.115-
dc.titleDevelopment and Education in Tanzania 1961-1985-
dc.title.alternative탄자니아의 발전과 교육, 1961-1985-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorChae-Won Park-
dc.contributor.department사범대학 협동과정 글로벌교육협력전공-
dc.description.degree박사-
dc.date.awarded2021-08-
dc.identifier.uciI804:11032-000000167626-
dc.identifier.holdings000000000046▲000000000053▲000000167626▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share