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Iranian Masculinities : 복수의 이란 남성성: 알리 샤리아티와 모르테자 아비니의 순교 담론 속 변모하는 이슬람 남성성 분석
Analysis of Changing Islamic Masculinity Found in the Martyrdom Discourse of Ali Shariati and Morteza Avini

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Authors

김건하

Advisor
Siavash Saffari
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Modern Iranian historyHistory of genderMasculinityMartyrdomIranian RevolutionIran-Iraq WarAli ShariatiMorteza Avini
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 아시아언어문명학부, 2021.8. 김건하.
Abstract
본 연구는 이란의 종교적 민족주의에 나타나는 남성성의 변화를 분석함으로써 근대적 주체성이 형성되는 역동적인 과정을 파악하고자 한다. 특히 본 연구는 이란의 문화 사상가 알리 샤리아티(1933-1977)와 모르테자 아비니(1947-1993)의 저작을 중심으로 20세기 중반 이후 이란의 순교 사상에 담긴 남성성의 변화를 추적한다. 두 사상가는 공통적으로 종교적 전통의 재해석함으로써 정치적인 변화를 모색하였다. 전자는 1979년 이란 혁명 이전 시기에 책, 논문, 연설 등을 통하여 이슬람을 혁명 이데올로기로 재해석하였고, 후자는 이란-이라크 전쟁 중 다큐멘터리 감독으로서 영상 매체를 통해 혁명 이데올로기를 통치이념화 하는 데에 결정적인 역할을 하였다. 이란사의 남성중심주의와 가부장적 종교 해석을 다룬 선행연구들은 순교자 모델이 현대 이란의 남성중심주의와 가부장적 특성을 대표한다고 파악해왔다. 하지만 본 연구는 앞선 연구들이 다원적 이슬람 여성성과 다르게 이슬람적 남성성을 정적이고 단일한 것으로 여겨왔다는 측면에서 문제가 있다고 주장한다. 본 연구는 알리 샤리아티의 저작으로부터 발견되는 남성성이 모르테자 아비니의 시기에 이르러 어떻게 변화하는지를 추적하였으며, 규범적 이슬람 남성성이 자발적 사고에 기반한 가족 기반의 남성에서 자기충족적, 위계적 남성 공동체 속의 개인으로 변모하였음을 주장한다. 구체적으로 본 연구는 샤리아티의 이상적 무슬림 가족관을 통해 그의 젠더관을 이해한다. 그는 알리 이븐 아비 탈리브, 파티마 자흐러, 하산과 후세인, 자이납으로 이루어진 이상적 무슬림 가족을 상상하는데, 특히 그는 후세인이 순교자로서 보이는 영웅적 남성성을 규범적 이슬람 남성성으로 제시한다. 해당 남성성 모델은 자기주도성과 자발성을 특징으로 하며 함자 이븐 압둘 탈립(무하마드의 친척이자 제자)이 담지한 전통적 장사(葬師) 남성성과 대조된다. 그의 젠더관에서 가족의 여성 구성원들은 자발성과 지성에 기반하여 전달자, 양육자, 교육자의 역할을 수행하고, 이를 통해 남성 구성원들을 보조한다. 반면 아비니의 젠더관은 군인들로 이루어진 남성 공동체를 중심으로 하며, 이 속에서 남성들은 지도자를 중심으로 군대적 질서를 형성하고 여성들의 도움없이 자족을 유지한다. 이러한 변화 속에서 여성은 양육자와 교육자의 역할을 잃고 순교자를 재생산하는 역할만을 담당한다. 본 연구는 또한 이러한 발견을 이전시기 민족주의 담론의 젠더관과 연관지어 이해하고자 한다. 샤리아티는 반국가 시민 민족주의 담론의 전통을 따라 남성-여성 시민 모두의 시민성과 자발적 역할 수행을 강조하였다. 반면 아비니는 위계적 남성 공동체를 중심으로 하는 국가주의적 민족주의의 젠더관을 계승하였다. 하지만 두 담론은 공통적으로 이성애 규범화(heteronormalization)와 이 속에서 남성의 우월을 유지하는 근대적 흐름을 벗어나지 않는다. 그러나 두 담론은 공통적으로 여성의 보호자 혹은 교육자로서의 남성 책임을 제거함으로써 선행 민족주의 담론들과 차이를 보인다. 따라서 본 연구는 이슬람주의의 젠더관을 반동적이라고 일반화하는 기존의 이해를 거부하며, 이슬람주의의 다양성과 혼합적 특징(hybridity)을 이해할 필요를 역설한다. 결론적으로 본 연구는 이란 남성성을 이란 사회에서 벌어지는 세속적 자유주의, 보수주의, 이슬람주의의 경합과 혼합을 관찰할 수 있는 프리즘으로 사용할 수 있음을 제시한다.
This research finds changing notions of masculinity in Iranian religious nationalism as a site of modernity, where the concept of the modern gendered subject is contested and negotiated. It analyzes embedded masculinity in late-twentieth-century Iranian political discourses centering on martyrdom or shahadat by focusing on works of two prominent Iranian cultural theorists, Ali Shariati (1933-1977) and Morteza Avini (1947-1993). Both men focused on the potentiality of religious traditions for making political changes; the former, as a scholar-activist before the 1979 Iranian Revolution, re-interpreted Islam into revolutionary ideology through the medium of books, articles, and speeches, and the latter, as a documentary filmmaker during the Iran-Iraq war, played a crucial role in re-capturing revolutionary ideology and turning it into one that can be utilized in favor of the state, utilizing visual media. Scholars of Iranian gender studies have previously pointed to the masculine nature of Iranian history and patriarchal religious interpretations. The discourse of martyrdom has been portrayed as being representative of this trend. This research problematizes the previous scholarship, arguing that in these studies Islamic masculinity has been considered monolithic and static, devoid of change contrary to heterogenic Islamic femininities. By tracking differentiated masculinity in the discourse of Shariati and Avini, this research proposes that normative Islamic masculinity has changed from elevating voluntary, family-oriented men to individuals in a self-sufficient, hierarchical, fraternal community. In specific, this research understands Shariatis gendered perspective through his imagination of an exemplary Muslim family consisting of Ali ibn Abi Talib as the father, Fatimah bint Muhammad (Muhammads daughter) as the mother, Hasan and Husayn as the sons, and Zaynab as the daughter. In this imagination, heroic masculinity embodied by Husayn as a martyr is particularly proposed as normative Islamic masculinity. This version of masculinity highlights self-leadership and self-consciousness in contradistinction to traditional strongman masculinity embodied by Hamza ibn Abdul-Muttalib, a relative and disciple of the Prophet Muhammad. In Shariatis imagination, female members of the family support male members of the family by serving the roles of messenger, nurturer, educator, based on their intellectual ability and voluntarism. On the other hand, Avinis gender perception centers around a fraternal community composed of warriors. A militaristic hierarchy centering on a leader dominates the community and persists self-sufficiently without the help of women, who lost the role of caregivers and persist only as the bearer of future martyrs. This research situates these findings in line with previous nationalist discourses. Shariati, following the tradition of anti-state nationalist discourse, countered the discourse of public patriarchy by accentuating citizenship and the voluntarist role of citizens, both male, and female, for the nation. Avini, on the other hand, inherited a gender perspective of statist nationalism centered on a hierarchical fraternal community. Both discourses, however, showed continued male dominance in the modern project of heteronormalization in Iranian society. On the other hand, both discourses mark a definite departure from previous nationalist discourses by eliminating male responsibility as a protector and educator of women. Therefore, this research rejects the conventional notion, which understands the gender perspective of Islamism as reactionary, and argues for the necessity to understand its heterogenic and hybrid nature. Consequently, this research proposes Iranian masculinity as a prism, through which one can observe the contestation and intermixing of secular liberalism, conservatism, and Islamism in Iranian society.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/177860

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167648
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