Publications

Detailed Information

존 코릴리아노의 《피아노 협주곡》(1968)의 분석 및 해석적 고찰 : Analysis and Interpretation on John Corigliano's Piano Concerto(1968) based on Polystylism
복합양식의 관점을 바탕으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

노유리

Advisor
서정은; 주희성
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
존 코릴리아노복합양식피아노 협주곡교향악적 협주곡주제변형작법불규칙 박절John CoriglianoPiano ConcertoPolystylismSymphomic ConcertoThematic TransformationIrregular Meter
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2021.8. 서정은
주희성.
Abstract
본 논문은 존 코릴리아노(1938-)의 《피아노 협주곡》(1968)의 작품 분석과 해석에 관한 연구이다. 이 작품은 코릴리아노의 초기 작품에 속하며 그의 대표작으로 꼽히는 《오보에 협주곡》(1975), 《클라리넷 협주곡》(1977)의 토대가 되는 협주곡이라고 할 수 있다.
코릴리아노의 전반적인 음악경향은 복합양식(Polystylism)의 특징을 보이는데, 이것은 1970년대에 출현한 포스트모더니즘(Postmodernism)을 미학적 배경으로 한다. 포스트모더니즘은 후기 자본주의의 대중 중심 사회를 바탕으로 탈권위주의, 다원주의 관점을 받아들여 고급과 저급의 경계, 장르와 문화의 경계 등을 허물며 여러 예술분야에서의 무한한 가능성을 열어주었다. 이러한 사고가 음악 분야에서는 여러 양식이 복합적으로 나타나는 복합양식이라는 사조로 발전하였는데 이는 음악작품을 하나의 양식적 특징으로 정의하기보다는 이전의 역사와 이후의 역사의 다양한 양식을 모두 포용하고 그것을 넘어서 새로운 방향을 제시하는 양상을 띤다. 코릴리아노의 《피아노 협주곡》에서는 그만의 독특한 방식으로 이러한 복합양식이 구현되었으며 이것은 그의 음악 경향을 발전시키는 초석이 되었음이 설명된다.
따라서 본 연구에서는 코릴리아노의 《피아노 협주곡》을 복합양식적 경향에 주안점을 두어 고찰한다. 본격적 분석에 들어가기에 앞서 전 악장별 분석에서는 낭만주의 협주곡에서 나타나는 4악장 구성의 소나타 형식 안에서 푸가 작법, 순환주제, 리토르넬로 형식 등이 결합하여 나타남을 살펴본다. 특히 1악장의 1주제는 무조에 가까운 불협화를 띠고 2주제는 조성적 배경의 낭만주의적 선율을 구사하여 1주제와 2주제가 대비적으로 이질적인 성격으로 구성되어 이미 악장의 주제 자체가 복합양식적 성격을 드러낸다.
이 작품에서 발견되는 복합양식은 전통적인 어법과 20세기 음악어법의 두 가지 특징으로 분석하며 다음과 같이 정리할 수 있다. 전통적인 어법에서는 주제변형작법과 성부의 대위적 관계를 바탕으로 주제의 다성적 전개를 보여주는 모방작법이 작품을 전개하는 주요원리로 사용된다. 또한 관현악의 비중이 독주악기만큼 부각되는 교향악적 협주곡의 특성을 보인다. 여기에 낭만주의 시대의 협주곡에서 나타나는 피아노의 전통적 이디엄이 활용된다.
20세기 음악어법에서는 새로운 20세기적 음소재의 사용을 들 수 있다. 다양한 음소재로는 먼저 3화음을 토대로 한 변화화음인 장단혼용화음과 9음을 포함한 화성 등을 사용한다. 또한 클러스터가 사용되었는데 이 작품에서는 수직적 클러스터뿐 아니라 수평적 클러스터도 드러난다. 여기에 피아노가 전통적 역할 외에 타악기적으로 활용되어 하나의 음향체처럼 기능한다. 마지막으로 이 작품에서는 불규칙 박절과 리듬을 특징으로 하는데 이는 하이퍼미터, 폴리미터, 불협화적 배치로 나타난다. 이러한 복합양식적 특징은 작품 안에서 유기적으로 결합하여 코릴리아노의 음악양식으로 발전하였다고 볼 수 있다.
이상의 분석을 바탕으로 이 작품의 복합양식적 특징의 효과적인 표현을 위해 필자의 연주자적 해석을 제안하였다. 본 연구가 《피아노 협주곡》의 적절한 이해를 돕고 코릴리아노의 작품이 국내에서 한층 더 활발하게 다루어지기를 바란다.
This thesis is an analysis and interpretation on John Corigliano's 《Piano Concerto》(1968). It belongs to Corigliano's early works and provided the basic frame for his representative later works such as 《Oboe Concerto》(1975) and 《Clarinet Concerto》(1977).
Corigliano's musical tendency has been characterized as polystylism. Polystylism is closely related to postmodernism of the 1970s. Postmodernism embraced de-authoritarianism and pluralism based on the late capitalism. It has blurred the boundaries of high and low, boundaries of different genres, and different cultures, opening infinite possibilities in various fields of arts. Polystylism in music reflects the phase of postmodernism somehow. Rather than being defined as a single specific musical style, it includes musical styles and idioms of past and present with presenting a new direction. In Coriglianos Piano Concerto, the polystylistic tendency was appeared in unique way, which was a cornerstone of developing his own musical style.
Therefore, the analystic study on Coriglianos Piano Concerto is focused on the polystylism. Before entering into the analysis based on polystylism, the general analysis on each movement was conducted for overall viewing on the work. As a result, it is found that the various methods of composing such as fugue, cyclic theme, ritornello were found in sonata form of four movements. The first theme and the second theme in the first movement are in stark contrast. The former is dissonance close to atonaliy, while the latter shows romantic melody with a tonal background, revealing polystylistic nature of the work itself.
The analysis based on polystylism includes both in the view of traditional musical idioms and of 20th century ones respectively. Corigliano utilized traditional style of composing like thematic transformation and imitation technique which appeared in counterpoint form. These were the main principle of unfolding the work. This work also shows the characteristics of a symphonic concerto in which the orchestra has as much importance as solo instrument in the balance of the sound. It also utilized the traditional idioms of the piano as in concertos of Romantic period.
An analysis based on 20th-century musical idiom includes the use of various new sound material, which are altered triad based on an original triad such as major-minor chord and ninth chord. Another new sound material is cluster. Corigliano used horizontal cluster as well as vertical one. He also utilized twelve tone technique with his own unique way. And piano functioned as a percussion instrument in addition to its traditional role and it gave a new sound effect. In view of rhythm, Coriglianos 《Piano Concerto》 made a feature of irregular meter and rhythm such as hypermeter, polymeter and dissonance displacement. All of these characteristics were combined in the work and developed into Corigliano's unique musical style.
Based on this analysis, an interpretative proposal on performance that could effectively reveal the polystylism of this work is suggested. It is hoped that this study would help whole understanding of 《Piano Concerto》 and provide a direction for proper interpretation for performers.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178292

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167032
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share