Publications

Detailed Information

비조성음악의 화성적 유기성에 대한 탐색: 리게티 피아노 에튀드에 나타나는 종지의 화성적 연구 : Possibility of Organicity in Atonal Harmonic System : A Study on the Classification of Harmonic Cadence in Ligetis Piano Études

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김승연

Advisor
전상직
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
종지무조적 화성 및 음조직화성적 맥락화성적 종지형리게티 피아노 에튀드CadenceAtonal harmony and tone organizationHarmonic contextTypes of harmonic cadenceGyörgy Ligeti’s Piano Étude
Abstract
비공통관습적인 현대음악은 작품의 음조직 및 화성체계의 개별성으로 인해, 화성적 맥락의 파악이 어려워졌다. 이러한 난점에 따라, 여러 새로운 분석방법이 시도되었으나, 이전의 공통관습체계의 작품에 대한 분석모델과 같은 악곡 전체에 대한 화성적 유기성의 고려에는 아쉬운 점이 있다.
본고에서는 죄르지 리게티(György Ligeti, 1923~2006)의 ⟪피아노 에튀드⟫ (Études pour piano)를 대상으로, 화성적 주요지점 중 하나인 종지에 나타나는 화성적 측면을 동적구문론적 관점에 기초하여 유형화를 시도함으로써, 비공통관습음악에서의 화성적 측면에 접근할 수 있는 하나의 지점을 보다 구체화하는 것을 시도한다.
화성적 양상에 대한 접근을 위하여, 기준이 될 화성적 기본원리를 먼저 조명하고, 리게티 에튀드 전곡에 나타나는 각 범주의 화성적 소재에 대해 화성적 기본원리에 견주어 고찰하였다. 종지에서의 화성적 양상을, 곡에서 형성되는 음조직 및 화성체계의 구조에 견주어 동적구문론의 관점에서 어떠한 의미로 이해될 수 있는가에 따라, 기본적 유형과 복합적 유형으로 분류하고, 각 분류 내에서 세부적인 화성양상의 차이를 반영한 하위분류를 포함하여, 그에 따른 음악적 의미의 세부적 차이를 반영할 수 있도록 하였다.
본 연구를 통하여 비공통관습음악에 있어서도 음 및 화성소재의 상호관계 및 조직에 따라, 화성이 종지라는 중요한 음악적 국면에서 세밀하게 분화된 음악적 의미를 형성함을 구체적으로 파악하였다.
In the non-traditional, contemporary music, it has become difficult to determine the harmonic context due to its individual harmonic system. Although, this difficulty generates several new analysis approaches, they are still inefficient to explain the harmonic organicity in the whole piece compared to the previous common method in analysis to tonal music.
The aim of this study is approaching the harmonic aspect in cadences by researching ⟪Études pour piano⟫ by György Ligeti (1923~2006), to derive one point of the harmonic aspect in non-conventional music and explore it in detailed way, by classifying the several categories of the harmonic aspects in cadence based on the perspective of Dynamic syntax.
In order to approach the harmonic aspect, the basic principle to be used as a standard in this research is explored first and considered in the basic principle of harmony of each category in Ligetis etudes. The harmonic aspects in cadences are categorized as fundamental type and multiplicative type by the structure of tone and harmonic system in the piece and how they are possible to be interpreted in the respect of Dynamic syntax. In addition, subclassifications are derived from respective categories by subtle differences in harmonic aspects. Therefore, it also reflects the detailed difference of musical meanings.
This research suggests the harmony creates detailed musical aspects in the cadence which is the significant element in the perspective of music by the organic relationship by tone organization and harmonic system in non-traditional music.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178562

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000168595
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share