Publications

Detailed Information

아동·청소년의 피폭력 및 피학대 경험이 공격성에 미치는 영향 : The Effect of Experience of Violence and Abuse on Aggression : Based on Frustration-Aggression Theory
좌절-공격성 이론을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이현진

Advisor
Yoo Joan Paek
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
좌절-공격성 이론폭력학대공격성우울Frustration-Aggression TheoryViolenceAbuseAggressionDepression
Abstract
본 연구는 학교와 사이버, 가정 내에서 발생하는 폭력 및 학대 피해가 아동․청소년의 공격성에 미치는 영향을 파악하고, 내면화 문제행동인 우울·불안이 매개하는가를 살펴보는데 목적을 두고 있다. 선행연구들은 폭력이나 학대 피해와 같은 부정적인 사건이 아동․청소년에게 내면화 문제행동이나 외현화 문제행동에 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 밝혔다. 그러나 피폭력 및 피학대 경험의 변인이 우울 및 불안, 공격성과 이루는 관계를 종합적으로 살펴보지 못했다. 또한, 아동․청소년의 공격성에 대한 선행연구들은 주로 외현적으로 드러나는 비행행동, 가해행동, 폭력적인 행동과 같이 관찰 가능한 행위에 초점을 두고 있다.

이에 대하여 직접적인 공격적인 행위뿐만 아니라 공격성의 다양한 양상을 살펴볼 수 있는 이론으로 Berkowitz(1989)의 좌절-공격성 이론이 활용되고 있다. 따라서 본 연구는 일차적으로 폭력 및 학대 피해경험이 아동․청소년의 공격성에 영향을 미치는지 살펴보고자한다. 좌절-공격성 이론에서 부정적인 사건과 공격성에 부정적인 감정이 매개요인으로 역할을 한다고 설명하고 있는바, 여러 선행연구를 통해 폭력이나 학대를 당한 피해아동·청소년이 일관되게 보이는 우울과 불안 증상이 매개효과를 나타내는지 살펴보고자 한다.

연구문제를 검증하기 위하여 한국아동종합실태조사에 응답한 만 18세 미만의 2,497명을 분석대상으로 설정하고, 주요변수들을 중심으로 기술통계를 실시하였다. 또한, 학교에서의 폭력 피해 경험, 사이버 상의 폭력 피해 경험, 가정 내에서 경험한 학대 피해 경험이 공격성에 어떠한 영향을 미치는지와 피폭력 및 피학대 경험과 공격성에 우울·불안이 매개하는지를 확인하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다.

분석에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 피폭력 및 피학대 경험이 공격성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 학교폭력 피해경험과 사이버폭력 피해경험 그리고 가정 내 학대 피해경험 모두 공격성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 피폭력 및 피학대 경험과 공격성 간에 우울·불안이 매개하는지 살펴본 결과, 학교폭력과 가정 내 학대 피해경험은 공격성에 부분 매개를, 사이버폭력 피해경험은 완전 매개하는 것으로 나타났다.

이러한 연구결과를 통해, 좌절-공격성 이론이 주장하는 부정적인 사건과 공격성에 부정적인 감정이 매개한다는 설명이 지지됨을 확인할 수 있었다. 이는 피해 아동·청소년의 공격성 완화 및 회복을 위해서는 우울과 불안감을 해소할 수 있는 개입이 필요함을 나타낸다.
The purpose of this study is to understand the impact of school violence, cyber violence, and domestic abuse on aggression among children and adolescents, and to examine whether depression and anxiety are mediated.

Prior studies have shown that negative events such as violence and abuse experiences can negatively affect internalizing problem behavior or externalizing problem behavior. However, it did not comprehensively look at the relationship between depression and aggression that the variable of the violence and abuse experience. Furthermore, prior studies of aggression in children and adolescents focus primarily on observable behaviors, such as externally revealed misbehavior, or violent behavior even though there are a wide aspects of aggression among adolescents.

Frustration-aggression theory explains that negative emotions play a role as a mediator. Based on Frustration-aggression theory(Berkowitz, 1989), this study primarily seeks to examine whether violence and abuse experiences affect to the aggression of adolescents. Based on Frustration-Aggression theory, the research questions of this study are as follow :

(1) Does the experience of violence and abuse in adolescents affect aggression?
(2) Does the experience of violence and abuse affect aggression through the mediation of depression and anxiety?

To verify these research questions, 2,497 students who responded to the Korean Children's Comprehensive Survey were subject to analysis and descriptive statistics were conducted focusing on major variables. In addition, multiple regression analyses were conducted to determine how violence damage experiences in school violence, cyber violence, and domestic abuse affect to aggression with depression and anxiety as a mediator.

Major findings are as follows. First, the impact of school and cyber violence, and domestic abuse experience was found to have a negative impact on aggression. Second, school and cyber violence, and domestic abuse experience influenced on the aggression through the mediation of the depression and anxiety. The results show that the aggression and anxiety partially mediates in the experience of school violence and domestic abuse. On the other hand, the aggression and anxiety completely mediates in the experience of cyber violence and aggression and anxiety.

These findings confirmed that the explanation of negative events and negative emotions mediated in aggression which was claimed by the frustration-aggression theory was supported. It indicates that the intervention of relieving depression and anxiety is necessary in order to alleviate the aggression of children and adolescents.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178633

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167798
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share