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The Impact of Country of Origin Effect on Product Evaluation, Purchase Intention, and Word of Mouth Intention : 원산지 효과, 제품 품질과 환불용이성이 구매의도, 제품 평가와 구전의향에 미치는 영향 : 제품 품질의 조절효과 및 환불용이성의 매개효과 한국과 프랑스 중심으로
The Moderating Effect of Product Quality and the Mediating Effect of Refundability in Korean Versus French Daily Necessity

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Authors

이민기

Advisor
주우진
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
product qualityCountry of Originproduct evaluationpurchase intentionWord of Mouth Intentionrefundability제품 품질원산지 효과제품 평가구매의도구전의향환불 용이성
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2021.8. 주우진.
Abstract
Country of Origin has been scrutinized as a significant competitive variable, and its influence on consumers' actions and consumption have been widely recognized. The immense contribution of purchasers' keen inclination for specific foreign products or brand image in forming the foundation of marketing strategies escalates the value of the Country of Origin effect since it theorizes the functionality of the consumers' credence or engagement for specific nations and products in this international age.
The following study conducted a case study analysis established on South Korean consumers. Articles published so far have focused on the Country of Origin's direct role in product evaluation, purchase intention, and high-involvement products. Unlike them, this article segmented the quality of low-involvement product and their interaction with the Country of Origin Effect. It further discusses the effect of such interaction on product evaluation, purchase intention, and Word of Mouth intention.
Moreover, it researches whether Korean consumers prioritize the quality or the Country of Origin of low-involvement products. The Country of Origin is set as the independent variable, and the product quality is set as the moderator variable. Each variable is examined to outline its impact on product evaluation, purchase intention, and Word of Mouth intention. Meticulously, the following work emphasizes low-involvement products, which have relatively low interest or significance to consumers but is necessary in daily life. This article investigates how Country of Origin impacts its product evaluation, purchase intention, and Word of Mouth intention fluctuate.
Furthermore, this piece aims to scrutinize the relationship between uncertainty and the Country of Origin effect. Refundability was introduced as another important variable to examine whether it would influence the Country of Origin effect and purchase intentions. Online shopping has become so popular among consumers today, especially overseas direct purchases, that cross-national barriers have emerged as a new shopping trend. Thus, following the popular phenomenon this article examines refundability has a mediating effect on the relationship between Country of Origin (overseas direct purchase products) and purchase intention.
제품의 원산지는 글로벌 마케팅 시대에 중요한 경쟁변수로서 빈번하게 연구되었고, 소비자 행동과 구매에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 글로벌 시대에 외국 제품 및 브랜드 이미지를 선호하는 소비자 태도는 마케팅 전략 수립에 중요한 기초가 되기에, 특정 국가와 제품에 대한 소비자의 신념, 태도 혹은 행위를 설명하는 원산지 효과는 상당히 중요하다.

본 연구는 한국 소비자를 대상으로 실증연구를 수행하였다. 원산지 효과가 제품평가, 구매의도 등에 직접적으로 미치는 영향, 고관여 제품이 원산지 효과에 미치는 영향 등 기존 논문과 달리 저관여 제품의 품질을 세분화하여 원산지 효과와의 상호작용이 제품평가, 구매의도, 구전의향에 미치는 영향을 연구를 했다.

한국소비자들이 저관여 제품의 품질과 원산지 중 어떤 요소를 더 중요시하고 선택할 것인지를 탐구한다. 연구를 위한 비교군은 한국산 생활용품과 프랑스산 생활용품이다. 원산지가 독립변수, 제품 품질이 조절변수로서 제품평가, 구매의도, 구전의향에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 세부적으로는 소비자에게 제품에 대한 흥미 또는 중요성이 비교적 낮지만 사람이 생활하는데 있어서 반드시 필요로 하는 저관여 제품 (생활용품)을 중점으로 제품 품질에 따라 원산지 효과가 제품평가, 구매의도, 구전의향이 어떻게 다른지 분석한다. 또한, 온라인 쇼핑은 오늘날 소비자들에게 너무나 친숙한 일상이 되었으며, 특히 국가 간 장벽을 뛰어넘는 해외직접구매는 새로운 쇼핑 트렌드로 부상하여 그 동안 학자들로부터 주목받지 못했던 환불 용이성이 해외 직구를 통한 외국산 제품과 국산 제품 간의 어떠한 관계가 있는지 분석해보자 한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/178677

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167874
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