Publications

Detailed Information

The Impact of Large-Scale Social Restriction Policy (PSBB) on Academic Job Satisfaction, Academic Job Stress, and Teaching Misbehavior Tendency in Universitas Indonesia : 대규모 사회제한정책(PSBB)이 Universitas Indonesia에서의 교수적 직업만족도, 교수적 직업 스트레스, 잘못된 교수행위에 미치는 영향

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

마르셀

Advisor
고길곤
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
PSBBAcademic Job SatisfactionAcademic Job StressTeaching Misbehavior TendencyUniversitas Indonesia교수적 직업만족도교수적 직무 스트레스잘못된 교수행위
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 글로벌행정전공, 2021.8. 고길곤.
Abstract
COVID-19 cases have grown significantly in Indonesia. In order to cope with the situation, the Government of Republic of Indonesia declared a policy called Large-Scale Social Restrictions or PSBB. The content of PSBB guidelines focused on closing schools and offices, limiting religious gatherings, public facilities, social and cultural activities, and other matters related to defense and security, as well as transportation. This policy is affecting most of the public institutions in Indonesia, nonetheless Universitas Indonesia (UI).
The PSBB guidelines suggested the University provide academic services via distance learning, using online measures as the main tool. However, the guidelines imposed more challenges for the Lecturers in UI. Most of them are not ready for online teaching. They could be more satisfied, stressful, or even have more tendency to do misbehavior.
This research is dedicated to understand the relationship between PSBB implementation and academic job satisfaction, academic job stress and teaching misbehavior tendency of lecturers in UI. In order to do so, quantitative data gathering is done by online survey and quantitative data analysis such as Pearsons correlation and multiple regression using the cross-sectional data are conducted. The PSBB will be categorized as independent variable, where academic job satisfaction, academic job stress and teaching misbehavior tendency will act as dependent variable. Six control variables, which consists of sex, age, marital status, number of children, tenure and college are also included in the data analysis.
The result of the data analysis showed that PSBB is positively related with academic job satisfaction. However, if not managed carefully, academic job stress may moderate the PSBB and increase teaching misbehavior tendency. In order to minimize negative externalities of the PSBB and amplify the positive effect of PSBB, certain policy recommendations were also introduced. Finally, this researchs result could be referred to as a basis in constructing a better and precise policy for UI in maintaining education services during COVID-19 pandemic.
COVID-19 관련 사례가 인도네시아에서 크게 증가하고 있다. 이러한 상황에 대처하기 위해, 인도네시아 정부는 대규모 사회적 제한 또는 PSBB라는 정책을 표명하였다. PSBB 지침은 학교 및 사무실 폐쇄, 종교 집회, 공공 시설, 사회 문화 활동 및 대중교통 등 국방과 안보에 관한 사항들을 제한하는 데 초점을 맞췄다. 이 정책은 인도네시아의 대부분의 공공기관과 Universitas Indonesia(UI)에 영향을 미치고 있다.

PSBB 지침은 대학이 온라인 수단을 주요 도구로 활용하여 원격 학습을 통한 학술 서비스를 제공할 것을 제안했다. 그러나 이 가이드라인은 UI의 강사들에게 더 많은 도전을 주었다. 그들의 대부분 온라인 수업에 필요한 준비가 되지 않았다. 그들은 더욱 만족할 수 있고, 스트레스를 받을 수 있으며, 심지어 더 잘못된 교수행위를 하는 경향을 가질 수 있는 것이다.
본 연구는 PSBB 시행과 UI 강사의 교수적 직무 만족도, 교수적 직무 스트레스, 잘못된 교수행위 경향 간의 관계를 파악하기 위한 것이다. 이를 위해 온라인 설문조사를 통해 정량적 데이터 수집을 실시하고, 피어슨 상관분석, 횡단면 데이터를 이용한 다중 회귀분석 등 정량적 데이터 분석을 실시한다. 교수적 직업 만족도, 교수적 직업 스트레스, 잘못된 교육 경향이 종속 변수로서 작용하는 데 대하여 PSBB는 독립변수로 상정될 것이다. 성별, 나이, 혼인 여부, 자녀 수, 임기, 대학 등으로 구성된 6개의 통제변수도 데이터 분석에 포함된다.

자료 분석 결과 PSBB는 교수적 직업 만족도와 긍정적인 관련이 있는 것으로 나타났다. 그러나, 주의 깊게 관리하지 않으면, 교수적 직무 스트레스는 PSBB를 완화시키고 잘못된 교수행위 경향을 증가시킬 수 있다. PSBB의 부정적 외부성을 최소화하고 PSBB의 긍정적 효과를 증폭시키기 위해, 특정 정책적 권고사항도 도입되었다. 마지막으로, 이 연구 결과는 COVID-19 대유행 가운데 교육 서비스를 유지함에 있어 UI를 위한 더 우수하고 정밀한 정책을 수립하는 기초로서 언급될 수 있다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/178679

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000166580
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share