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Torque Vectoring Control of In-Wheel Motor Vehicles for Dynamic Limit Handling : 고성능 한계 핸들링을 위한 인휠모터 토크벡터링 제어

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Authors

Youngjin Hyun

Advisor
이경수
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Torque Vectoring ControlElectric vehicleAutonomous driving systemAutomated drifting controlMultiple adaptive sliding mode controlIn-wheel motor system토크벡터링제어인휠모터시스템전기차. 자율드리프 트제어자율주행시스템적응제어슬라이딩모드제어비선형제어
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 기계항공공학부, 2021.8. 이경수.
Abstract
지난 10년 동안 차량 자세 제어시스템(ESC)은 치명적인 충돌을 방지하기 위해 많은 상용 차량에서 비약적으로 발전되고 개발되고 있다. 특히, 차량 자세 제어 시스템은 악천후로 인한 미끄러운 도로와 같은 위험한 도로에서 불안정한 차량 주행 조건에서 사고를 피하는데 큰 역할을 한다. 그러나, 최근의 경우, 고성능 차량 또는 스포츠카 등의 경우 제동제어의 빈번한 개입은 운전의 즐거움을 감소시키는 불만도 존재한다.
최근 차량의 전동화와 함께, 자량 자세 제어시스템의 작동 영역인 한계 주행 핸들링 조건에서 각 휠의 독립적인 구동을 적용 할 수 있는 시스템 중 하나인 인휠 모터 시스템을 사용하여 차량의 종, 횡방향 특성을 제어 가능하게 하는 토크 벡터링 제어기술에 대한 연구가 활발하다. 따라서, 본 연구에서는 차량의 선회 한계 핸들링 조건에서 안정성과 주행 다이나믹 성능을 향상시킬 수 있는 토크 벡터링 제어기를 제안하고자 한다. 먼저, 차량의 비선형 주행 구간인 한계 핸들링 조건에 대한 자동 드리프트 제어 알고리즘을 제안한다. 이 알고리즘을 이용하여 토크벡터링제어에 차량의 다이나믹한 주행모드에 대한 통찰력을 제공하고 미끄러운 도로에서 차량의 높은 슬립 각도의 안정성 제어를 제공 할 수 있다.
또한, 인휠 모터 시스템을 차량의 전륜에 2개 모터로 사용하여 차량 고유의 특성인 차량 언더스티어 구배를 직접적 제어를 수행하여, 차량의 핸들링 성능을 향상시켰다. 제어기의 채터링 효과를 줄이고 빠른 응답을 얻기 위해 새로운 과도 매개 변수가 이용하여 수식화하여 구성하였으며, 차량의 정상 상태 및 과도 특성 향상을 검증하기 위하여 ISO 기반 시뮬레이션 및 차량 실험을 수행하였다. 마지막으로 요 제어기와 횡 슬립 각도 제어기로 구성된 MASMC (Multiple Adaptive Sliding Mode Control) 접근 방식을 사용하는 4륜 모터 시스템을 사용한 동적 토크벡터링 제어를 수행하였다. 높은 비선형 특성을 가진 차량의 전후륜 타이어의 코너링 강성은 적응제어기법을 이용하여 예측하였다. 따라서, 안전모드와 다이나믹 모드를 구성하여, 운전자로 하여금 원하는 주행의 조건에 맞게 선택할 수 있는 알고리즘을 구현하였다. 이 MASMC 알고리즘은 향후 전동화 차량에 주행안정성 향상과 다이나믹한 주행의 즐거움을 주는 기술로써, 전차량 시뮬레이션을 이용하여 검증하였다.
In the last ten decades, vehicle stability control systems have been dramatically developed and adapted in many commercial vehicles to avoid fatal crashes. Significantly, ESC (Electric Stability Control) system can help escape the accident from unstable driving conditions with dangerous roads such as slippery roads due to inclement weather conditions. However, for the high performed vehicle, frequent intervention from ESC reduces the pleasure of fun-to-drive. Recently, the development of traction control technologies has been taking place with that of the electrification of vehicles. The IWMs (In-Wheel Motor system), which is one of the systems that can apply independent drive of each wheel, for the limit handling characteristics, which are the operation areas of the ESC, is introduced for the control that enables the lateral characteristics of the vehicle dynamics. Firstly, the automated drift control algorithm can be proposed for the nonlinear limit handling condition of vehicles. This approach can give an insight of fun-to-drive mode to TV (Torque Vector) control scheme, but also the stability control of high sideslip angle of the vehicle on slippery roads. Secondly, using IWMs system with front two motors, understeer gradient of vehicle, which is the unique characteristics of vehicle can be used for the proposed control strategy. A new transient parameter is formulated to be acquired rapid response of controller and reducing chattering effects. Simulation and vehicle tests are conducted for validation of TV control algorithm with steady-state and transient ISO-based tests. Finally, dynamic torque vectoring control with a four-wheel motor system with Multiple Adaptive Sliding Mode Control (MASMC) approach, which is composed of a yaw rate controller and sideslip angle controller, is introduced. Highly nonlinear characteristics, cornering stiffnesses of front and rear tires are estimated by adaptation law with measuring data. Consequently, there are two types of driving modes, the safety mode and the dynamic mode. MASMC algorithm can be found and validated by simulation in torque vectoring technology to improve the handling performance of fully electric vehicles.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/178719

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167557
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