Publications

Detailed Information

김대성 작곡 아쟁독주곡 2번 <디오니소스의 춤> 분석연구 : An Analysis on 2nd Dae Ajaeng Solo Piece composed by Kim Dae Sung

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박수경

Advisor
노은아
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
아쟁김대성아쟁창작곡디오니소스의 춤아쟁연주법AjaengKim DaesungCreative MusicDance of Dionysusperformance technique
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2021.8. 노은아.
Abstract
This study delivers an analysis of Ajaeng Solo No. 2 composed by Kim Dae Sung.Specifically, it conducts a detailed analysis of the melody and rhythm of the piece. Furthermore, it explains the role of percussion in the piece based on the relationship between percussion and the melody of Ajaeng. Lastly, it proposes an effective performance technique of the piece by examining the musical effects of the piece. The results of analysis are as follows:

First, the structure is composed of a single movement which can then be subdivided into six sections - I, II, III, IV, V, VI - according to the general musical flow of the piece as well as melody and rhythm. Then, amongst each section exists several motives. Combined, these diverse motives comprise the piece, and the development and reduction thereof are repeated throughout the piece.
Second, an analysis of rhythm and melody indicates that the motives of Section I and III are repeated in Section V and Section VI in a homologous form. There exists a repeated use of rhythms comprising of accented beats as well as odd meter and complex time signature. In terms of melody, the repeated use of minor harmony arpeggios contrasted by semitone portamentos plays a significant role inconstituting the tense atmosphere of the piece.
Third, the percussion of the piece employs Janggu and Jong or Jing. Janggu is used in Section I, II, III,V, and VI. Only in Section IV is it replaced by Jong or Jing. According to the analysis of the rhythm of Janggu based on its relationship with the melody of Ajaeng, the role of percussion in this piece is to emphasize the main rhythm and create a contrast against the rhythm of Ajaeng, thereby creating a mood of vitality. Also, percussion creates special sound effects through its rhythm and dynamics.
Fourth, this piece can be performed through various performance techniques. Largely, they can be categorized into left-hand technique and right-hand technique. Through employing a specific performance technique, one can create tension and express diverse acoustic tones; also, shifting from one method to another in the midst of the piece may present a shift in the musical atmosphere. Worthy of note is that traditional performance techniques were mostly eliminated; instead, modern scales and rhythm were used. Thus, this piece includes plenty of modern techniques that can be demonstrated by 12 String Dae Ajaeng.

Through this study, the author expects to assist those who seek to understand the oeuvre of Kim Dae Sung as well as gain a comprehensive interpretation of his . Furthermore, the author expresses her hope that the repertoire of Ajaeng solos will be expanded in the near future.
국문초록
본고는 김대성 아쟁독주곡 2번 을 연구대상으로 삼아 작곡가의 음악관과 작품세계를 알아보고 악곡 분석을 통해 악곡의 특징을 살펴 12현 대아쟁의 연주법을 고찰한 논문으로 결과는 다음과 같다.

첫째, 단악장으로 구성된 본 곡은 선율의 흐름과 음악적 특징에 따라 Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ, Ⅵ 총 6개의 단락으로 구분할 수 있다. 각 단락은 동기의 유사성에 의해 세부적 악절과 악구로 나누어진다. 제Ⅰ단락와 제Ⅲ단락의 동기가 제Ⅴ단락과 제Ⅵ단락에 반복되어 동형진행 되는 등 본 곡은 다양한 동기로 구성되어 동기의 발전과 축소를 반복하며 전체 악곡을 구성한다.
둘째, 전체 악곡 구조를 바탕으로 리듬과 선율을 분석한 결과 주로 강박이 도치된 리듬과 변박 및 혼합박의 사용으로 긴장감을 형성하는 특징이 나타났으며, 마이너 화성의 펼침화음과 포르타멘토를 통한 반음진행의 선율이 반복되며 대비 구도를 이룬다.
셋째, 작곡가가 제시한 타악기로는 장구가 사용되고 제Ⅳ단락에서만 징 또는 종으로 대체된다. 아쟁 선율과 타악기의 선율을 함께 분석하여 타악기의 역할을 파악한 결과 강박이 도치된 당김음 등의 리듬을 아쟁이 연주할 때 타악이 중심박을 잡아주며, 때로는 아쟁과 동일한 리듬을 동일한 악상으로 연주하며 다이나믹을 극대화하고, 반대로 음향적 대비를 이루어 곡의 긴장감을 더한다.
넷째, 본 악곡에서는 현대적인 음계와 리듬을 효과적으로 표현하기 위한 12현 대아쟁의 다양한 주법이 활용되었다. 본 곡에 사용된 왼손 주법으로는 농현, 추성, 전성, 포르타멘토가 사용되었고 오른손 주법으로는 피치카토와 피치카토 아르페지오, 아르코의 데타쉐, 레가토, 트레몰로와 겹음주법, 글리산도, 콜레뇨 트라토, 술 폰티첼로, 술 타스토와 작곡가가 제시한 주법이 사용되었다.

이와 같이 김대성이 작곡한 아쟁독주곡 2번 은 12현 대아쟁의 다양한 연주기법을 통해 아쟁이 저음역을 담당하는 반주악기가 아닌 독주악기로서의 가능성을 보여준 악곡이다. 본 연구를 통해서 아쟁 연주자들로 하여금 김대성 작곡가의 작품세계 및 작품에 대해 깊은 이해와 실질적인 연주에 도움이 되기를 기대한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178844

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000168159
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share