Publications

Detailed Information

Developing Variable Speed Limit Control and Ramp Metering Strategy for Freeways Using Deep Reinforcement Learning : 강화학습을 활용한 고속도로 가변제한속도 및 램프미터링 전략 개발

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

조정훈

Advisor
김동규
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Traffic Control Strategy, Variable Speed Limit Control, Ramp Metering, Deep Reinforcement Learning
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 건설환경공학부, 2022.2. 김동규.
Abstract
Recently, to resolve societal problems caused by traffic congestion, traffic control strategies have been developed to operate freeways efficiently. The representative strategies to effectively manage freeway flow are variable speed limit (VSL) control and the coordinated ramp metering (RM) strategy. This paper aims to develop a dynamic VSL and RM control algorithm to obtain efficient traffic flow on freeways using deep reinforcement learning (DRL). The traffic control strategies applying the deep deterministic policy gradient (DDPG) algorithm are tested through traffic simulation in the freeway section with multiple VSL and RM controls. The results show that implementing the strategy alleviates the congestion in the on-ramp section and shifts to the overall sections. For most cases, the VSL or RM strategy improves the overall flow rates by reducing the density and improving the average speed of the vehicles. However, VSL or RM control may not be appropriate, particularly at the high level of traffic flow. It is required to introduce the selective application of the integrated control strategies according to the level of traffic flow. It is found that the integrated strategy can be used when including the relationship between each state detector in multiple VSL sections and lanes by applying the adjacency matrix in the neural network layer. The result of this study implies the effectiveness of DRL-based VSL and the RM strategy and the importance of the spatial correlation between the state detectors.
최근에는 교통혼잡으로 인한 사회적 문제를 해결하기 위해 고속도로를 효율적으로 운영하기 위한 교통통제 전략이 다양하게 개발되고 있다. 고속도로 교통류를 효과적으로 관리하기 위한 대표적인 전략으로는 차로별 제한속도를 다르게 적용하는 가변 속도 제한(VSL) 제어와 진입 램프에서 신호를 통해 차량을 통제하는 램프 미터링(RM) 전략 등이 있다. 본 연구의 목표는 심층 강화 학습(deep reinforcement learning)을 활용하여 고속도로의 효율적인 교통 흐름을 얻기 위해 동적 VSL 및 RM 제어 알고리즘을 개발하는 것이다. 고속도로의 여러 VSL과 RM 구간에서 시뮬레이션을 통해 심층 강화학습 알고리즘 중 하나인 deep deterministic policy gradient (DDPG) 알고리즘을 적용한 교통류 제어 전략을 검증한다. 실험 결과, 강화학습 기반 VSL 또는 RM 전략을 적용하는 것이 램프 진입로 구간의 혼잡을 완화하고 나아가 전체 구간의 혼잡을 줄이는 것으로 나타났다. 대부분의 경우 VSL이나 RM 전략은 본선과 진입로 구간의 밀도를 줄이고 차량의 평균 통행 속도를 증가시켜 전체 교통 흐름을 향상시킨다. VSL 또는 RM 전략들은 높은 수준의 교통류에서 적절하지 않을 수 있어 교통류 수준에 따른 전략의 선택적 도입이 필요하다. 또한 검지기간 지리적 거리와 관련한 인접 행렬을 포함하는 graph neural network layer이 여러 지점 검지기의 공간적 상관 관계를 감지하는 데 이용될 수 있다. 본 연구의 결과는 강화학습 기반 VSL과 RM 전략 도입의 필요성과 지점 검지기 간의 공간적 상관관계의 중요성을 반영하는 전략 도입의 효과를 시사한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/181158

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170560
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share