Publications

Detailed Information

간호대학생을 위한 모바일 기반 멀티미디어 활용 간호역량 평가 시스템 개발 및 적용 : Development, Application of Mobile-based, Multimedia-utilized, Nursing Competency Evaluation System for Nursing Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

장소영

Advisor
서은영
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
모바일기반평가멀티미디어간호역량간호교육학습만족도
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 간호대학 간호학과, 2022.2. 서은영.
Abstract
모바일 기술의 발전으로 모바일 러닝(m-learning)이 간호교육현장에도 빠르게 도입되고 있다. 모바일 기반 평가(MBT: Mobile-based Test)는 모바일 기기(PDAs, Mobile phones, Tablets)를 사용하여 학생들의 학습 결과를 평가하는 방법으로, 기존의 지필고사의 한계점을 보완하는 새로운 평가 방식으로 대두되고 있다. 이러한 변화에 발맞추어 학습자 중심의 교육을 평가하기 위한 모바일 기반 학습역량 평가 시스템이 개발되어 교육현장에 사용되고 있다.
모바일 기기를 사용하되, 평가 문항에 멀티미디어를 활용한 문항을 포함하는 MBT는 단순히 암기형 지식을 평가하는 것을 너머 임상 현장의 다양한 측면을 반영함으로써 학생들의 통합적 간호역량을 평가할 수 있어 유용하다.
본 연구는 학습동기 이론(ARCS)의 요소를 기반으로 모바일 기반 멀티미디어를 활용한 간호역량 평가 시스템(Mobile-based, Multimedia-utilized, Nursing Competency Evaluation System, 이하 NCE System)을 개발하고, 그 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 본 연구에서는 입체적 간호 시뮬레이션 교육 틀(3D nursing simulation education framework)에 근거하여 성인간호학 내용으로 임상간호역량을 평가하는 40문항으로 이루어진 NCE System을 개발하였다.
또한 본 연구에서는 혼합연구방법으로 NCE System의 효과를 확인하였다. 무작위 대조군 사후 실험 설계를 이용하여 정량적으로 NCE System의 효과를 평가하였고, 정성적으로는 NCE System의 학습 경험을 포커스 그룹 면담을 사용하여 확인하였다.
연구 대상자는 서울 소재 일개 간호대학 3, 4학년 학생 60명으로 실험군과 대조군에 각각 30명씩 무작위 배정하였다. 실험군에 속한 학생들은 NCE System을 사용하였고, 그 중 19명은 포커스 그룹 면담에 참여하였다. 대조군에 속한 학생들은 NCE System 문항과 내용은 동일하지만, 텍스트로만 이루어진 모바일 기반 평가 시스템을 사용하였다. 수집된 양적 자료는 independent t-test로 분석하였고, 질적 자료는 주제 분석 방법으로 주제를 도출하였다.
연구 결과, NCE System의 간호역량 점수는 실험군과 대조군 간 통계적으로 유의한 차이가 없었다(t=-.996, p=.324). NCE System에 대한 효과성(편리성, 이점, 유용성, 만족도)은 실험군이 대조군보다 통계적으로 유의하게 높았다(t=-3.295, p=.002). 마지막으로 NCE System을 사용한 실험군의 학습만족도는 대조군보다 통계적으로 유의하게 높았다(t=-3.282, p=.002).
질적 주제 분석 결과, 연구 참여자들은 NCE System 경험을 새로운 학습 콘텐츠로 인식하고, 현장에서 활용 가능한 간호실무를 효율적으로 학습할 수 있다고 평가하였다. 또한, NCE System이 이론과 실습을 결합한 총체적 맥락에서 간호실무에 대해 생각할 수 있는 기회를 제공한 것으로 나타났다.
이상의 결과, 간호대학생들을 위한 모바일 기반 멀티미디어 활용 간호역량 평가 시스템(NCE System)의 학습 효과와 긍정적인 학습 경험을 확인하였으므로, 추후 간호교육 커리큘럼에 확대 적용하여 간호대학생들의 간호역량을 향상시킬 수 있기를 기대한다.
With the development of mobile technology, mobile learning is being adopted to nursing education field rapidly. A Mobile-based Test (MBT) is a method where one can evaluate students' learning results by using mobile devices (PDAs, Mobile Phones, Tablets). This has emerged as a new method of evaluation which complements the limitations of existing Paper-based Test (PBT).
MBT, which includes items using multimedia, is useful because it can evaluate students' comprehensive nursing competency by reflecting various aspects of the clinical field beyond simply evaluating memorized knowledge.
The purpose of this study was to develop a Mobile-based, Multimedia-utilized, Nursing Competency Evaluation System (NCE System) based on the elements of the ARCS learning motivation theory and to investigate its effectiveness.
This study was confirmed the effectiveness of the NCE System using a mixed-method design. The effectiveness of the NCE System was quantitatively evaluated by using a randomized controlled post-test design. A qualitative thematic analysis study was conducted using focus group interview to explore the experience of the NCE System with an experimental group.
The participants of this study were 60 students in 3rd and 4th grade of a nursing university located in Seoul, Korea. 30 students were assigned randomly and respectively to the experimental group and the control group. Students in the experimental group applied the NCE System and 19 of them participated in focus group interview. Students in the control group used a text-based evaluation system. The quantitative data were analyzed using independent t-test, and the qualitative data were analyzed through a thematic analysis.
As shown in the study results, there were no statistically significant difference in nursing competence score between the experimental group and the control group (t=-.996, p=.324). The effectiveness (convenience, advantages, usefulness, satisfaction) of the NCE System was statistically significantly higher the experimental group than the control group (t=-3.295, p=.002). The learning satisfaction of the experimental group was statistically significantly higher than the control group (t=-3.282, p=.002).
In qualitative research, participants became aware of the NCE System experience as a new learning content. They evaluated that they could efficiently learn nursing practice that can be used in the field. Furthermore, it was found that the NCE System provided an opportunity to think about nursing practice in a holistic context combining theory and practice.
In conclusion, since learning effect of the NCE System and positive learning experience for nursing university students was confirmed, it is expected that it will be applied to the future nursing education curriculum to improve the nursing competency of nursing students.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/182974

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000169738
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share