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(주)우아한형제들과 딜리버리히어로의 M&A에 관한 사례연구 : A case study on M&A between Woowa Brothers Inc. and Delivery Hero

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Authors

임동엽

Advisor
이동기
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
배달 플랫폼네트워크 효과M&A스타트업벤처캐피탈
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2022.2. 이동기.
Abstract
본 연구는 국내 배달앱 시장을 선도하는 ㈜우아한형제들과 딜리버리히어로 양사 간의 M&A 사례를 조명함으로써, 음식배달 서비스 산업에서의 기업 행위를 분석하고자 하였다. 이를 위해 양사의 성장 과정과 M&A의 구조 전반에 대해 살펴보고, 플랫폼 기업과 스타트업에 있어 핵심이 되는 네트워크 효과 및 투자자의 영향에 초점을 맞추어 M&A를 결정하게 된 배경과 그것이 의미하는 바를 분석하였다. 연구 결과 딜리버리히어로는 진출 국가 내 현지 업체들과의 출혈경쟁으로 인해 창업 초기부터 고수해온 글로벌 확장 전략에서, 사업성이 큰 특정 시장에 집중하는 것으로 노선을 바꾼 것으로 나타났다. 또한 기존 음식배달에서 벗어나 사업의 다각화를 시작하였으며 그러한 변화의 일환으로 한국 시장에서 ㈜우아한형제들을 인수하고자 하였다. ㈜우아한형제들은 전체 지분의 87%를 보유한 벤처캐피탈 등 외부 투자자들의 투자 회수 압력에 따라 IPO 등을 통한 독자 성장이 아닌 매각을 선택한 것으로 판단된다. 양사 간의 M&A가 다소 복잡한 구조로 이뤄지게 된 것은, 딜리버리히어로가 ㈜우아한형제들 인수를 통해 얻고자 한 바가 시장 내 독점적 지위가 아닌 자사에 부족한 로컬 네트워크와 사업 관리 역량 및 노하우를 흡수하여 활용하고자 했기 때문이며, 이는 M&A 이후에도 양사가 각자의 사업을 유지하되 김봉진 대표를 딜리버리히어로의 경영과 아시아 지역 관리에 투입한 이유이기도 하다. 본 연구는 ㈜우아한형제들과 딜리버리히어로의 M&A에 대한 객관적인 사실을 바탕으로 국내 음식배달 플랫폼 기업의 행위를 올바르게 이해하기 위한 지침을 제공하고자 하였으며, 본 사례가 주는 시사점을 바탕으로 국내 스타트업의 창업과 성장을 지원하기 위한 발전 방향을 제시하였다.
This study intended to analyze corporate behavior in the food delivery service industry by highlighting the M&A cases between the two companies, Woowa Brothers Inc. and Delivery Hero which lead the domestic food delivery app market in Korea. To this end, this study briefly described the history of both companies and the overall structure of the M&A, and then analyzed the background and implied meaning of the M&A by focusing on the network effects and investor impacts which are key factors to platform based startups. As a result of the study, due to excessive competition with local companies, Delivery Hero recently changed its strategy from global expansion which had been adhered to since the beginning of its foundation, to focus on certain promising markets and diversify its businesses. And as part of that change, Delivery Hero attempted to acquire the Woowa brothers Inc. in Korea. Woowa Brothers Inc. is believed to have chosen to sell rather than grow independently through IPOs due to the pressure from its investors such as venture capital, which holds 87% of the total stake. The M&A between the two companies has a very complicated structure because what Delivery Hero tried to obtain from M&A was not the monopolistic position in Korea, but to absorb and make use of the local network, business management capabilities, and know-hows of Woowa Brothers Inc. that they lacked through the acquisition. This is why Delivery Hero put Kim Bong-jin as the top management team of group and the general manager of the Asian business even though both companies maintained their businesses respectively after the M&A. This study provides a foundation for understanding the behavior of domestic food delivery platform companies based on the facts about M&A of Woowa Brothers Inc. and Delivery Hero. It also presents the direction for development of the infrastructure to support domestic startups as the implications of this case.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183509

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171181
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