Publications

Detailed Information

초등 영재의 창의성과 과제 흥미가 교사 효능감과 창의성에 따라 교수방법 선택에 미치는 영향 : The Influence of Teachers' Efficacy and Creativity on Teachers' Choice of Instructional Methods for Elementary Gifted Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이지연

Advisor
이선영
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
영재창의성과제 흥미교수방법교사효능감교사 창의성
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 교육학과, 2022.2. 이선영.
Abstract
The study in this thesis examined the effects of creativity and task interest of elementary gifted students on teachers' choice of instructional methods and the moderation effects of teacher efficacy and creativity. Elementary gifted students spend most of their time in regular classrooms with other students of different levels. Therefore, to actualize the potentials of gifted students, lessons should be adapted for their potentials, which implies that teachers should change their instructional methods for gifted students.
This study presented four vignettes of elementary mathematics gifted students with different creativity and task interest levels and asked the participating teachers to what extent they would choose on 5-point Likert scales the instructional methods, such as the lecture, cooperative learning, and inquiry learning. It also examined whether teacher efficacy and teacher creativity moderated the effects of gifted students' creativity and task interest on teachers' choice of instructional methods. This study analyzed data with repeated measures multivariate analysis of variance and multilevel model.
The results of this study are as follows: First, creativity and task interest of gifted students affected teachers' choices of instructional methods. Specifically, when the creativity level of gifted students was higher, teachers chose inquiry learning to a greater extent on average, and when the creativity level was lower, teachers chose the lecture and cooperative learning to a greater extent on average. When gifted students' task interest was higher, teachers chose cooperative learning and inquiry learning to a greater extent on average.
Second, the teacher variables influenced the choice of the instructional methods. Teachers with higher teacher efficacy chose the lecture to a greater extent on average. When students' task interest was lower, teachers with higher teacher creativity than the average chose the lecture to a lesser extent, but teachers with lower teacher creativity than the average chose the lecture to a greater extent on average. When gifted students' task interest was lower, teachers chose inquiry learning to a lesser extent on average, but the teachers with higher teacher efficacy showed a smaller decline.
The main implications of this study are as follows: First, it revealed the intention to choose the instructional methods of teachers who teach gifted students in regular classrooms. Second, it confirmed the effects of the characteristics of gifted students on the instructional methods. Third, it explored teacher variables affecting the instructional method choice. Fourth, it explored the instructional methods teachers commonly use for their lessons in regular classrooms, reflecting the school field.
The limitations of this study are as follows: First, this study did not ask teachers about the actual use of instructional methods but presented vignettes and asked their intentions. Second, teachers' instructional methods can vary according to the subject and the task. However, this study controlled confounding variables by implementing the vignette method, and future studies need to investigate the teachers' choice of instructional methods in various subjects and tasks.
본 연구는 초등 영재의 창의성과 과제 흥미가 교사의 교수방법에 미치는 영향을 확인하고, 교사 특성인 교사효능감과 교사 창의성이 이를 조절하는지 탐색하고자 하였다. 일반 학급은 이질적 수준의 학습자로 구성되므로, 영재는 일반 학급에서 수준이 다른 학습자와 함께 학습한다. 일반 학급에서는 교수가 평균적인 학습자에 맞추어질 가능성이 있으나, 영재의 잠재력 계발을 위해 영재의 특성에 맞는 교수가 필요하다.
영재의 특성에 맞는 교수를 제공하기 위해 교사는 교수방법을 영재에게 맞출 수 있다. 정규 교육과정 내에서 초등 교사는 교육과정 밖의 내용을 가르치기에 다소 어려움이 있으나, 교수방법은 비교적 쉽게 변화시킬 수 있다. 본 연구는 영재의 세부적인 특성에 따라 학교 현장에서 많이 사용되는 교수방법인 강의식 교수, 협력학습, 탐구학습에 대한 교사들의 선택 의도가 어떻게 변화하는지를 확인하고자 한다.
영재에게 시행하는 교수에 관한 선행연구들은 첫째, 교사들이 현장에서 사용하는 강의식 교수, 협력학습, 탐구학습에 대해 다루고 있지 않았으며, 둘째, 영재의 세부적인 특성에 따른 교수방법의 선택에 관해 확인하지 않았다는 점에서 한계가 있다.
본 연구는 교사들에게 수학 영역에서 영재성을 보이는 학생을 제시하고, 창의성과 과제 흥미 수준에 대한 추가적인 정보를 제시한 후, 교수방법 선택에 관해 물었다. 또한, 영재의 특성이 교수방법 선택에 미치는 영향을 교사효능감과 교사 창의성이 조절하는지 확인하였다. 이를 위해 초등 교사 160명을 위해 모집하였다. 참여자들에게 지적 능력이 뛰어나고, 창의성과 과제 흥미 수준이 다른 네 명의 영재에게 분수의 나눗셈을 가르치는 상황을 시나리오로 제시하였다. 그 후, 제시된 영재에 대해 강의식 교수, 협력학습, 탐구학습을 어느 정도 선택하고자 하는지 물었다. 또한, 이를 조절할 수 있는 교사 특성인 교사효능감과 교사 창의성을 측정하였다. 중간에 그만둔 참여자와 불성실하게 응답한 참여자를 제외하고 137명이 응답한 자료를 분석하였다. 본 연구는 한 교사가 네 명의 학생 모두에 대해 교수방법을 어느 정도 선택할지 응답하는 반복측정을 사용하였으므로, 자료를 반복측정 다변량 분산분석과 다층모형을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영재의 창의성과 과제 흥미는 교사의 교수방법 선택에 영향을 미쳤다. 세부적으로, 교사들은 영재의 창의성이 낮을 때에 비해 높을 때 탐구학습을 평균적으로 더 선택하고자 하였고, 영재의 창의성이 높을 때에 비해 낮을 때 강의식 교수와 협력학습을 평균적으로 더 선택하고자 하였다. 영재의 과제 흥미가 낮을 때에 비해 높을 때 협력학습과 탐구학습을 평균적으로 더 사용하고자 하였다. 둘째, 교사 특성은 교수방법 선택에 영향을 미쳤다. 교사효능감이 높은 교사는 낮은 교사에 비해 강의식 교수를 평균적으로 더 선택하고자 하였고, 교사 창의성이 평균보다 높은 교사는 학생의 과제 흥미가 낮아질 때 평균적으로 강의식 교수의 선택 의도가 낮아졌고, 교사 창의성이 평균보다 낮은 교사는 과제 흥미가 낮아질 때 평균적으로 강의식 교수의 선택 의도가 높아졌다. 학생의 과제 흥미 수준이 낮아지면 교사들의 탐구학습 선택 의도가 평균적으로 낮아졌지만, 교사효능감은 이를 보완하는 역할을 하였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 일반 학급에서 영재를 가르치는 교사들의 교수 방법 선택 의도를 밝혔다. 둘째, 본 연구는 영재의 세부적인 특성에 따른 교사들의 교수방법 선택 의도를 확인하였다. 셋째, 영재들의 특성이 교수방법 선택에 미치는 영향을 조절할 수 있는 교사 변인을 탐색하였다. 넷째, 종속변인으로 사용한 교수방법은 교사들이 실제 학생들에게 자주 사용하는 것으로 현장을 반영하였다.
본 연구의 제한점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 교사들에게 교수방법을 실제로 사용하는 정도를 물은 것이 아니라, 시나리오를 제시하고 교수방법 선택 의도를 물었다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 시나리오 기법을 사용하여 가외적 요소를 통제하고 교사들의 교수방법 선택 의도를 물었다는 점에서 의미가 있다. 둘째, 본 연구는 수학 과목의 분수의 나눗셈을 가르치는 상황을 시나리오로 제시하였다. 특정 과목과 과제에 따라 교사들이 적절하다고 생각하는 교수방법은 달라질 수 있으므로, 여러 과목, 과제에서 영재의 특성이 교사들의 교수방법에 미치는 영향을 확인할 필요가 있다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183565

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171107
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share