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The effect of M&A experience on M&A deal premiums : 인수 경험이 인수 프리미엄에 미치는 영향

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Authors

심승현

Advisor
박남규
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
M&AdealpremiumM&AexperienceRelatednessPlatformfirmLearningtheoryValuecreation
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2022. 8. 박남규.
Abstract
This paper studies the effect of acquirers' acquisition experience on acquisition premiums and the impact of moderator variables, relatedness, and platform firms. The result is that acquirers with more acquisition experience pay lower acquisition premiums. In addition, the effect of acquisition experience on acquisition premiums is weakened by relatedness as a moderator variable. Additional moderation analysis shows that the negative impact of acquisition experience on acquisition premiums is more profound in the platform than in non-platform firms. Specifically, the relationship between acquirers' acquisition experience, acquisition premiums, and relatedness (moderator variable) was determined by sampling 5,243 acquisitions from all industries from 2000 to 2020. In addition, the relationship between acquisition premiums and acquisition experience with platform firms as the moderator variable was determined from a sample of 198 acquisitions of 66 firms in the NASDAQ 100. This paper builds on the learning theory with the argument that acquisition experience reduces the overpayment of acquisition premiums. In addition, this paper contributes to the claim that relatedness has a higher potential for value creation while also contributing to the claim that platform firms could set reasonable prices through information based on the characteristic of having uncertain demand compared to non-platform firms. Additionally, this paper contributes to Cusumano et al. (2019)'s claim that platform firms affect business.
본 연구는 인수자 중심에서 인수 프리미엄에 대한 인수 경험의 영향을 연구한다. 또한 조절 변수인 관련성과 플랫폼 기업이 두 변수 사이에 어떻게 영향을 미치는지에 대해 연구한다. 결과는 인수 경험이 많은 인수자가 인수프리미엄을 더 적게 지불한다. 또한 인수 경험이 인수 프리미엄에 미치는 영향은 조절변수로써 관련성이 클수록 효과가 약해진다. 그리고 인수 경험이 인수 프리미엄에 미치는 영향은 플랫폼 기업이 비플랫폼 기업에 비해 더 크게 영향을 미친다. 구체적으로, 인수 프리미엄과 인수 경험과 관련성(조절변수)의 관계는 2000년부터 2020년까지 5,243개의 모든 산업에 대한 인수를 표본으로 연구한다. 또한 플랫폼 기업을 조절변수로 두고 인수 프리미엄과 인수 경험의 관계는 나스닥 100 (NASDAQ-100) 기업들 중 66개의 기업을 대상으로 198개의 인수를 표본으로 연구한다. 본 연구는 학습이론에 따라 인수경험이 인수프리미엄의 초과 지불을 억제시킨다는 주장에 기여한다. 또한 관련성이 더 높은 가치창출 가능성을 갖는다는 주장에 기여한다. 그리고 플랫폼 기업은 비플랫폼 기업에 비해 불확실한 수요를 가지고 있는 특징에 의해 정보를 통해 적절한 가격을 설정할 수 있다는 주장에 기여하며, 플랫폼 기업이 비즈니스에 영향을 미친다는 Cusumano의 주장에 기여한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187549

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172703
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