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Resale Royalty Optimization for Maximal Non-Fungible Token (NFT) Creator Profit : 대체불가능토큰(NFT) 제작자 이익 극대화를 위한 재판매 로열티 최적화

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Authors

임성아

Advisor
홍성필
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
NFT(Non-fungibletoken)resaleroyaltyEnglishauctionStackelberggame
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 산업공학과, 2022. 8. 홍성필.
Abstract
Non-fungible tokens (NFTs) are financial, transferrable securities on a blockchain with unique identification codes and metadata that distinguish them from one other. One of the distinctive characteristics of NFTs is the blockchain-based ability to distribute the royalties from resales to the creators. This study analyzes the effect of NFT's resale royalty on the NFT creator's total profit, which includes the primary sale revenue and the secondary sales royalty income, when the NFT is traded in repeated English auctions. Resale royalty can affect NFT buyers' resale strategies, the bubble of NFT bid prices, and the number of NFT resales, and considering all these aspects, this study finds the optimal resale royalty rate to maximize the NFT creator's expected profit. The model used in this study is formulated as a Stackelberg game to explore the optimal strategies of an NFT creator and buyers. The numerical results show that the optimal resale royalty rate that yields the maximum creator profit varies depending on the time duration considered by the NFT creator, the short-term and the long-term expected value increase rates of the NFT, and the auction winner's buyer type. This study considers various types of NFT buyers in auctions including collectors and speculators, and when collectors and speculators compete, it is often recommended for the NFT creator to set an appropriate resale royalty rate so that a royalty-sensitive speculator can win. Since speculators tend to resell more often than collectors, the creator can earn a larger secondary sale income when a speculator wins, which in turn yields larger expected profit.
대체불가능토큰(NFT)은 블록체인을 통해 거래 내역이 검증된 고유한 디지털 아이템을 의미한다. 일반 상품과 차별화되는 NFT 특징 중 하나는 NFT 제작자는 NFT의 블록체인 기반 계약으로 인해 NFT가 재판매될 때마다 재판매 로열티를 지급받는다는 점이다. 본 논문은 NFT가 영국식 경매로 거래될 때, NFT의 재판매 로열티가 NFT 제작자의 총 기대 이익에 끼치는 영향을 분석한다. 본 연구는 재판매 로열티가 NFT 구매자의 재판매 전략, NFT 경매 낙찰가의 거품, NFT 재판매 횟수 등에 영향을 끼칠 수 있음을 고려하며, 제작자의 총 기대 이익을 극대화하는 최적의 재판매 로열티를 찾는다. 본 연구는 NFT 제작자와 NFT 구매자들이 각자의 최적의 전략을 세우는 과정을 Stackelberg 게임으로 접근한다. 본 연구에서는 NFT 제작자가 고려하는 기간, NFT의 단기 및 장기 예상가치상승률, NFT 낙찰자의 구매자 유형 등에 따라 최대의 이익을 내는 재판매 로열티가 달라지는 양상을 수리적 결과를 통해 설명한다. 본 논문은 수집가와 투기꾼 유형을 포함한 다양한 구매자 유형을 고려하며, 특히 수집가와 투기꾼 유형이 경합을 벌이는 경우에는 제작자의 기대 이익을 극대화하기 위해서는 투기꾼 유형이 낙찰되도록 재판매 로열티를 설정하는 것이 필요함을 보인다. 투기꾼 유형이 낙찰되어야 재판매가 많이 일어나 재판매 로열티 수익이 높아져 제작자의 총 기대 이익이 극대화되므로, NFT 제작자는 재판매 로열티에 민감한 투기꾼이 경매의 승자가 되도록 적절한 재판매 로열티를 설정하는 것이 중요할 수 있다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187648

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172630
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