Publications

Detailed Information

불안감의 형태화를 통해 스스로를 치유하는 과정 : A process of self-healing through shaping an image of anxiety: based on Jung Yun's nightmare image of "Hoppang"
악몽 이미지 '호빵'을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

양정연

Advisor
백경찬
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
악몽호빵치유고백미술카타르시스
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 디자인학부 공예전공, 2022. 8. 백경찬.
Abstract
불안은 누구나 가지게 되는 보편적인 감정이다. 사람들은 각자의 불안을 해소하고자 다양한 방법을 탐구해 왔으며, 나 또한 오랜 시간 나를 괴롭혀온 불안감이 완화되길 바라왔다. 이 연구는 나의 불안을 치료하려는 방법의 하나로서, 창작 활동을 통해 나를 불안으로부터 구제하려는 시도를 담았다.
불안을 완화하는 하나의 치료법으로 미술치료가 있다. 창작 활동을 통해 내담자의 아픈 마음을 이미지로 표현해냄으로써 완화되고 창작품을 토대로 아픔을 상담자와 소통하며 치료하는 것이다. 최근 현대미술계에서는 이러한 치료적 특성에 집중하여 자기 고백미술이라는 개념이 부상하였다. 자기 고백미술은 예술가가 스스로 작품을 통해 아픔을 고백하며 카타르시스를 경험하며 일종의 미술치료의 효과를 경험하기도 한다.
자기 고백미술을 실행한 예술가들은 대부분 각자의 트라우마를 작품에 직접적으로 반영한다. 오랜 시간 불안에 사로잡힐 때면 나의 꿈속 이미지로 눌린 호빵이 등장했고, 머지않아 그 이미지의 등장만으로 두렵고 불쾌한 악몽이 되어버렸다. 나의 불안감과 늘 동반되는 꿈속 이미지인 눌린 호빵을 다양한 모습으로 창작하여 불안을 완화하고자 한다. 호빵을 형태화하기 위해 다양한 제작기법으로 이미지화를 시도하고, 그 이미지를 반복적으로 대면하기 위해 일상 속 오브제에서 가구로 점차 실용성과 익숙함을 부각했다.

Nerve 시리즈는 오브제로서 호빵의 형태표현과 호빵을 누르는 사물이 함축하는 의미를 짚어보고 순수한 불안감을 강조했다. Force 시리즈는 호빵에 강제로 실용성을 첨가하였다. 가벼운 상판과 다리로 호빵을 물리적으로 압박해 억지로 일상 속에서 자연스럽게 함께할 수 있는 사물로서의 역할을 강조하였다. 더 나아가 마지막 시리즈인 Comfy Nightmare은 호빵의 이미지를 긍정적으로 변화시킬 방법을 모색하고, 눌린 호빵 형태의 긴장감은 간직한 채 오히려 편하게 사용할 수 있는 의자를 만들었다.
이러한 창작 활동을 통해 호빵에 대한 나의 인식 변화가 생긴 것은 물론, 이어지는 일상 속 불안감을 대처하는 태도도 바뀌었다. 반복적으로 호빵과 대치하며 불쾌함을 감수했던 초기에 반해, 이후에는 카타르시스를 느끼며 작품의 확대 가능성을 고려할 수 있을 만큼 호빵에 적대감이 완화되었다. 자기 고백미술을 통해 불안 완화에 도움이 되었다고 정리하며, 이 연구가 스스로 치유하고자 하는 연구자들에게도 큰 용기가 되기를 바란다.
Anxiety is an ordinary emotion that everyone has. People have been exploring various ways to relieve their anxiety in human history, and I have also wanted to relieve my anxiety that has plagued me for a long time. This study includes my attempt for healing myself from long-time anxiety through creative activities.
Art therapy is one of known treatment for alleviating anxiety or even further disease of the mind. Through creative activities, a counselee gets to express his/her painful mind with an image, and communicate it within the artworks. Recently, the concept of self-confessional art has emerged in the modern art world with its therapeutic properties. In self-confessional art, the artists confess their pain through their artworks and experience catharsis and analogous effects of art therapy.
Whenever I am caught in anxiety, an image that looks like a pressed hoppang(Korean steamed bun) has appeared in my dream. I have tried to alleviate anxiety by repeatedly creating this pressed hoppang, an image in my nightmares that is always accompanied by my anxiety, in various forms. In order to shape hoppang, first I experienced various metalworking techniques, and gradually emphasized practicality by embracing anxiety in daily life by force, and finally created not only objects but also furniture pieces to become even more familiar with my anxiety in everyday life.
The Nerve series focused on expressing pure anxiety by simply shaping pressed hoppang without any purpose of use. The second series, the Force was added practicality by adding tabletops on top of heavy anxiety, the aluminum mass. I have attempted to provide a positive memory of my nightmare image hoppang through creating the final series, Comfy Nightmare.
Through these creative activities, not only my perception in hoppang changed, but also the attitude towards my anxiety in daily life changed. In the early phase, I was quite uncomfortable shaping hoppang repeatedly; however, very soon after, I started to endure inconvenience and experience catharsis. It is summarized that self-confessional art helped alleviate my long-time anxiety, and I hope this process report will encourage future researchers who wants to heal themselves with creative activities.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/187976

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172118
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share