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An Agency Perspective on Stakeholderism : 대리인 이론으로 바라본 이해관계자 중심주의

DC Field Value Language
dc.contributor.advisorJihong Lee-
dc.contributor.author김장원-
dc.date.accessioned2022-12-29T08:33:47Z-
dc.date.available2022-12-29T08:33:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.other000000171982-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/188175-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171982ko_KR
dc.description학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사회과학대학 경제학부, 2022. 8. Jihong Lee.-
dc.description.abstractStakeholderism is the idea that firms should maximize the total welfare of stakeholders, instead of pursuing only profit. Using a multitask agency model, we examine whether stakeholderism can fully address the externalities generated by firm activity. We demonstrate that a greater emphasis on stakeholder interests not only reduces profits, but could also discourage stakeholder-friendly activities, if it leads to less informative signals. Moreover, if some outputs of stakeholder-friendly activities are unmeasurable, stakeholderism may provide no advantage over shareholder-value maximization. These arguments characterize shareholder-value maximization as a second-best solution, in determining the appropriate objective function of the firm.-
dc.description.abstract이해관계자 중심주의는 기업이 이윤만 추구할 것이 아니라, 기업활동으로 인해 영향을 받는 이해관계자의 후생도 함께 고려해야 한다는 주장이다. 본 논문은 다차원적 대리인 모형(multitask agency model)을 도입하여, 이해관계자 중심주의가 기업활동의 결과로 발생하는 외부효과의 문제를 효과적으로 해결할 수 있는지 알아본다. 먼저, 이해관계자의 이익에 대한 고려가 심화되면 이윤이 감소할 수 있다. 또한, 이해관계자 중심주의로 인해 기업활동에 대한 척도의 정보성이 악화된다면, 이해관계자에게 유리한 기업활동이 오히려 감소할 수 있다. 마지막으로, 이해관계자에게 유리한 기업활동 중 일부에 대한 측정이 불가능하다면, 이해관계자 중심주의를 도입하는 것이 이윤 극대화를 도입하는 것에 비해 이해관계자들의 이익을 더 잘 보장하지 못할 수 있다. 이러한 결과들은 이윤 극대화의 원칙이 기업의 알맞은 목적함수를 구하는 문제의 차선책이 될 수 있음을 시사한다.-
dc.description.tableofcontentsChapter 1. Introduction 1
Chapter 2. Related Work 3
2.1. Stakeholderism 3
2.2. Multitask Principal-Agent Models 4
Chapter 3. The Model 6
3.1. The Firm's Project 6
3.2. Financing the Project 8
3.3. Ownership Structure 9
3.4. Modeling Stakeholderism 10
Chapter 4. Optimal Contract 12
Chapter 5. The Effects of Stakeholderism 13
5.1. Effects on Profit 13
5.2. Effects on Externality 16
Chapter 6. Profitable Prosocial Activity 18
Chapter 7. Multitask Analysis 20
Chapter 8. Conclusion 22
Chapter 9. Appendix: Proof of Propositions 23
9.1. Proof of Proposition 1 23
9.2. Proof of Proposition 4 25
9.3. Proof of Proposition 5 26
9.4. Proof of Proposition 6 27
9.5. Proof of Proposition 7 29
References 31
국문초록 33
-
dc.format.extentii, 33-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectstakeholderism-
dc.subjectagencytheory-
dc.subjectmultitask-
dc.subjectcorporategovernance-
dc.subjectcorporatefinance-
dc.subject.ddc330-
dc.titleAn Agency Perspective on Stakeholderism-
dc.title.alternative대리인 이론으로 바라본 이해관계자 중심주의-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Jang Won-
dc.contributor.department사회과학대학 경제학부-
dc.description.degree석사-
dc.date.awarded2022-08-
dc.identifier.uciI804:11032-000000171982-
dc.identifier.holdings000000000048▲000000000055▲000000171982▲-
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