Publications

Detailed Information

벨러 버르토크(Béla Bartók)의 《두 대의 피아노와 타악기를 위한 소나타》(Sonata for Two Pianos and Percussion, Sz. 110) 작품 분석 및 해석적 고찰 : Analysis and Interpretation of Béla Bartóks Sonata for Two Pianos and Percussion, Sz.110: The Temporal Aspects
시간적 측면을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박수정

Advisor
서정은; 장형준
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
벨러버르토크두대의피아노와타악기를위한소나타시간적측면동유럽민속음악
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2022. 8. 서정은
장형준.
Abstract
본 논문은 벨러 버르토크(1881-1945) 《두 대의 피아노와 타악기를 위한 소나타》(1937)의 작품 분석과 연주자적 해석에 관한 연구이다. 이 곡은 버르토크의 대표적인 실내악 작품 중 하나로, 서양음악의 전통적 형식 안에서 동유럽 민속음악의 특징적 리듬들을 내재하고 있다. 버르토크는 여러 해에 걸친 민속음악 연구를 통해 음계, 리듬 등 민속적 요소들을 그의 음악에 접목하였으며, 다른 악기들을 통한 타악기적 효과를 추구하여 독창적인 방식으로 20세기 현대 음악에 새로운 방향을 제시하였다.
특히 《두 대의 피아노와 타악기를 위한 소나타》는 다양한 템포 변화, 동유럽 민속음악 리듬의 적용, 불규칙한 리듬 패턴의 전개 그리고 복합적인 리듬 구조 같은 시간적 변화를 선보이고 있다. 이에 따른 연구의 필요성이 제기되는바, 본 연구에서는 《두 대의 피아노와 타악기를 위한 소나타》를 템포, 박절, 리듬 등 포함하는 시간적 관점에 주목하여 분석하고, 버르토크의 연주를 포함한 세 그룹의 음원을 통해 피아니스트 관점에서 연주자의 해석을 고찰 및 필자의 해석을 제언한다.
예비적 고찰로서 제Ⅱ장에서는 그의 생애와 시기별 작품 개요를 살펴본 후, 그가 직접 채보 및 연구한 동유럽 민요들과 리듬(파를란도-루바토, 엄격 리듬, 부점 리듬, 불가리안 리듬)들에 대한 정의를 이해하고 그의 작품들에 적용된 예시를 살펴본다.
본격적인 작품 분석을 논의하는 Ⅲ장에서는 먼저 전반적인 구조를 살펴본 후, 시간적 측면으로 다음과 같이 4가지 관점으로 분석한다. 첫째, 악장별 템포의 흐름을 이해하기 위해 메트로놈 표기가 변화되는 부분들을 파악한다. 둘째, Ⅱ장에서 살펴본 동유럽 민속음악 리듬이 이 작품에서 어떻게 적용되고 발전해 나가는지 살펴본다. 셋째, 불규칙한 리듬 패턴들이 전개되는 부분들을 몇 가지 형태로 구분하여 분석한다. 넷째, 폴리미터 구조 안에서 박절의 불일치가 나타나는 부분들을 논의한다.
이러한 이론적 작품 분석에 기반하여 Ⅳ장에서는 버르토크 연주를 포함한 세 그룹의 연주 음원을 분석하고 연주자의 관점에서 해석을 제언한다. 먼저 세 음원의 전반적인 템포 해석을 파악하기 위해 악장별 각 섹션의 평균 템포를 계산하여 그들의 연주 경향을 파악한다. 그리고 작품 분석에서 살펴본 동유럽 민속음악 리듬이 적용된 부분들에 대해 세 그룹의 연주를 고찰하고 필자의 해석을 제시한다. 마지막으로는 불규칙한 리듬 패턴이 전개되는 패시지 중 피아니스트 관점에서 난해하게 여겨질 수 있는 부분에 대해 필자의 해석을 제안한다.
본 연구를 통해 연주자들이《두 대의 피아노와 타악기를 위한 소나타》를 보다 심층적으로 이해하고 실질적으로 연주에 도움받기를 기대한다.
This thesis presents an analysis of Sonata for Two Pianos and Percussion (1937) by Béla Bartók (1881-1945) and interpretations of different performances. This piece is one of Bartók's representative chamber music works and contains rhythms from Eastern European folk music within the traditional form of Western music. Through years of research on folk music, Bartók applied folk elements such as scale and rhythm to his music; while pursuing percussion effects through other instruments, presenting a new and original direction for contemporary music in the 20th century.
In particular, Sonata for Two Pianos and Percussion shows temporal changes such as the frequent use of tempo changes, the use of Eastern European folk rhythms, irregular rhythm patterns, and multiple rhythmic structures. Therefore, this thesis analyzes Sonata for Two Pianos and Percussion in terms of the temporal aspects specifically tempo, meter, and rhythm and through recordings from three groups, including Bartók's performance, examining the performers interpretations as well as the authors interpretation of the work as a pianist.
Chapter II examines Bartóks life and provides an outline of his works by period, exploring the concepts of Eastern European folk songs and folk rhythms (i.e., Parlando-rubato, Rigid rhythm, Dotted rhythm, and Bulgarian rhythm) that he studied, and analyzing his works to which these folk song rhythms are applied.
Chapter III analyzes the overall structure of each movement from the following four perspectives in terms of temporal aspects. First, in order to understand the flow of the tempo in each movement, the parts where metronome changes are identified. Second, the chapter examines how the Eastern European folk music rhythms are applied and developed in this work. Third, the parts characterized by irregular rhythm patterns are classified into several forms and then analyzed. Fourth, the chapter discusses the parts where inconsistencies in the beats appear in the polymeter structure.
Based on the theoretical analysis of the work, Chapter IV analyzes the recordings of three groups, including Bartók's performance, and proposes interpretations from the perspective of a performer. First, to understand the overall tempo interpretation of the three recordings, the average tempo of each section for each movement is calculated and the corresponding performance trends are identified. Second, the chapter examines the performances of the three groups of recordings and presents the authors interpretation of the parts to which Eastern European folk music rhythms are applied based on the analysis described in chapter Ⅲ. Third, for the interpretation of irregular rhythm patterns, the authors interpretation is presented, relying on an analysis of parts which can be considered as difficult to perform.
By examining and interpreting Sonata for Two Pianos and Percussion from a temporal perspective, it is expected that performers will be able to understand the work in more depth, through this example of practical guidance for their performances.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188312

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171897
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share