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Evaluating the Efficiency of Bus Operation Routes in Jakarta : 자카르타의 버스 노선의 운행 효율성 평가

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Authors

파리다

Advisor
Sangjin Han
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 환경대학원 환경계획학과, 2022. 8. Sangjin Han.
Abstract
The purpose of the thesis is to evaluate the efficiency of Jakarta's public bus system (Transjakarta) by comparing output and input of bus routes operation. The Stochastic Frontier Analysis (SFA) is conducted to examine this analysis. This paper also compares Translog and Cobb-Douglas functions to identify a robust production function. To develop an appropriate model, the data of 131 routes of the Jakarta public bus in 2020 were used. The passenger-kilometer is set as an output variable, and the vehicle-kilometer, bus capacity, and service area population are set as input variables. The results show that the Cobb-Douglas is preferable to the Translog production function. It also shows that, the number of seats, the vehicle-kilometer, and the service area population positively are correlated with the passenger-kilometer. The routes with small-size buses have shown higher average technical efficiencies than those with large-size buses. It means that size of buses can contribute to bus service efficiency. In addition, the results reveal that both the small-size and large-size bus routes have a minimum efficiency of around 0.2 and a maximum efficiency of approximately 0.9, indicating a significant efficiency disparity among bus routes. The lowest efficiency indicates that the service provision is greater than the demand. It denotes that the efficiency of some routes can be improved by reducing the vehicle-kilometer and the number of seats per bus.
본 논문은 버스노선의 효율성 분석을 목적으로 한다. 이를위해 자카르타의 공공버스 운영회사 (Transjakarta)에서 운행하는 131개 버스노선의 승객수, 버스댓수 등의 통계를 수집하였다. 효율성 분석은 계량경제 모델 중 하나인Stochastic Frontier Analysis (SFA)방법을 이용하였다. 특히 대표적이 비용한수인 트랜슬로그 (Translog) 와 Cobb-Douglas 함수중 어떤 함수가 자카르다 버스 효율성 분석에 적절한지 비교한다. 산출 변수는 승객, Km 이고 차량 Km, 버스 용량 및 서비스 지역 인구등이 입력 변수로 설정하였다. 연구 결과Cobb-Douglas 비용 함수가 트랜슬로그 (Translog) 비용한수를 사용 보다 더 좋은 효율성 평가 모델을 도출하는 것으로 나타났다. 본 연구에서 좌석 수, 차량 Km 및 서비스 지역 인구는 승객 Km와 양의 상관 관계가 있다는 것을 밝혔다. 그 결과, 소그룹과 대그룹 모두 최소 효율 약 0.2, 최대 효율 약 0.9로 나타나 버스노선 간 효율 차이가 큰 것으로 나타났다. 가장 낮은 효율이 제공되는 서비스(차량 주행 거리, 좌석 수)가 차량에 대한 수요보다 크다는 것을 보여준다.
URI
https://hdl.handle.net/10371/188528
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