Publications

Detailed Information

The Field of Elementary Education as Herland: Elementary School Teachers Femininity in Society : 헐랜드로서 초등교육: 초등교사의 페미니즘 논의

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Eom, Moonyoung

Issue Date
2018-05
Publisher
교육문제연구소
Citation
교육문제연구, Vol.31 No.2, pp.197-222
Abstract
The purpose of this study is to explore feminist discourse of elementary school teachers femininity related to gender ideology in a patriarchal society and to provide implications for teacher preparation programs through the Gilmans all-female utopian society Herland, a novel by Charlotte Perkins Gilman (1979). To achieve the purpose, literature review and a comparative analysis between the novel and a real society were mainly chosen. This study explored the history of womens teaching professions and their status in society and schools, focusing on the power relationships and analyzed them in terms of womens femininity. As a result, this study found that female teachers in the field of elementary education have established their own sphere which appreciates and values their motherly traits. However, they are living in a paradox of oppression and liberation, ruled by male-dominant ideology in patriarchal society.
Based on the analysis results, the study finally suggests the three following implications for pre-service teacher education and school organization culture. First, elementary school teacher education programs need to include the value of awareness of subjectivity. Second, elementary school teachers subjectivity can be brought out from reflecting upon their contradictory social location as women and by recognizing the role social ideology plays in shaping their identity. Lastly, the current program of teacher education for elementary school should be critically reconsidered if these programs promote and convey the feminization of teaching and patriarchy to pre-service teachers while influenced by the male gender hegemony of society and the conventional patriarchal ideology.

본 연구의 목적은 가부장적 사회에서 초등학교 교사들의 여성성에 관한 페미니즘 담론을 탐색하고, 모든 구성원이 여성인 유토피아적 사회로서 Herland를 분석의 틀로 활용하여 예비교사 교육프로그램에 대한 시사점을 제공하는데 있다. 이러한 연구 목적 달성을 위해 본 연구는 문헌 연구와 소설과 현실 사회의 비교분석법을 주요 연구방법으로 채택하였다. 본 연구는 최초의 유토피아적 페미니즘 소설인 Charlotte Perkins Gilman의 Herland 라는 소설을 분석의 틀로 활용하여 여성의 교직전문성과 사회 및 학교에서의 지위의 역사적 측면에서의 고찰을 시도하였다. 내용 분석의 결과, 본 연구는 초등여교사들은 그들이 보유한 여성성을 가치롭고 유용한 것으로 평가하는 방식의 특유한 영역을 구축해 왔다는 점을 부각하였다. 그러나 그들의 삶은 가부장적 사회에서의 남성 지배적 가치관에 의해 억압과 자유라는 역설적 삶을 살아온 것으로 분석할 수 있다.
이러한 분석을 바탕으로 본 연구는 다음과 같은 세 가지 교사교육에 대한 시사점을 도출하였다. 첫째, 초등교사 교육프로그램에 교사로서의 올바른 주체성 인식의 필요성을 철학적으로 강조할 필요가 있다. 둘째, 초등교사의 주체성 확립은 여성으로서의 모순적인 사회적 위상에 대한 성찰과 교사 정체성 형성과정에서의 사회적 이념이 주는 모든 영향력을 인식하는 것으로부터 바르게 정립될 수 있다. 마지막으로, 초등교사 양성교육프로그램들이 가부장적 이념과 남성 중심의 문화를 은연중에 고착화하는 동시에, 가르치는 일에 대한 왜곡된 여성성을 조장하고 전파하는 것에 대한 비판적 시각이 필요하다.
ISSN
1226-7864
URI
https://hdl.handle.net/10371/190617
DOI
https://doi.org/10.24299/kier.2018.31.2.197
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share