Publications

Detailed Information

중․고등학교 교사의 권위주의 성향, 전통적 성역할 태도 및 정서적 공감이 동성애공포에 미치는 영향: 조절된 매개효과 분석 : The Moderated Mediation Effect of Affective Empathy on the Relation between Authoritarianism, Traditional Gender-Role Attitudes, and Homophobia with Secondary School Teachers

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김은하; 신윤정

Issue Date
2016-12
Publisher
한국심리학회산하학교심리학회
Citation
한국심리학회지:학교, Vol.13 No.3, pp.431-453
Abstract
본 연구는 중․고등학교 교사들의 동성애공포에 영향을 미치는 변인들 간의 관계를 살펴보고자 하는데 그 목적이 있다. 특히, 전통적 성역할태도가 권위주의 성향과 동성애공포간의 관계를 매개하고, 이러한 전통적 성역할 태도가 동성애공포에 미치는 영향을 정서적 공감이 조절할 것이라는 가설을 설정하고, 조절된 매개효과 모델을 검증하였다. 중․고등학교 선생님 253명의 자료를 분석한 결과, 전통적 성역할 태도는 권위주의 성향과 동성애공포 정도간의 관계를 매개하는 것으로 나타났고, 정서적 공감이 높을수록 전통적 성역할태도가 동성애공포에 미치는 영향이 늘어남이 확인되었다. 또한 조절된 매개효과가 나타났는데, 즉, 권위주의 성향과 동성애공포간의 관계에서 전통적 성역할 태도의 매개효과는 정서적 공감이 높아질수록 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 따른 학교장면에서 교사들의 다문화 인식 관련 연수 및 역량 강화를 위한 제언과 후속 연구에 대한 조언이 논의되었다.

The purpose of the current study was to explore the relationships among the antecedents of homophobia in a sample of secondary school teachers. Specifically, we hypothesized the moderated mediation model that the traditional gender-role attitudes mediated the relationship between authoritarianism and homophobia and the affective empathy moderated the link between traditional gender-role attitudes and homophobia. The results suggested that traditional gender-role attitudes partially mediated the association between authoritarianism and homophobia. Also, the moderating effect of affective empathy on the link between traditional gender-role attitudes and homophobia was significant. For those with high levels of affective empathy, the correlation between authoritarianism and homophobia was more positive. In addition, the moderated mediation effect was confirmed that the mediation effect of traditional gender-role attitude was statistically significant only with the higher level of emotional empathy, but not with the lower level of emotional empathy. Given these findings, several suggestions for developing teachers multicultural awareness and competency and future research were discussed.
ISSN
1738-463X
URI
https://hdl.handle.net/10371/190624
DOI
https://doi.org/10.16983/kjsp.2016.13.3.431
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share