Publications

Detailed Information

향가의 구성 형식에 대한 새로운 해석 : A new approach to the form of Hyangga

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김성규

Issue Date
2016-09
Publisher
국어국문학회
Citation
국어국문학 No.176, pp.177-208
Abstract
향가는 형식면에서 4구체, 8구체, 10구체로 분류되어 왔다. 그러나 이러한 분류는 土田杏村(1929), 小倉進平(1929) 등이 편의상 붙인 명칭을 답습한 것이다. 향가 자체는 기원적으로는 그렇게 구분되어 있지는 않았을 수도 있다. 여기서는 10구체 향가의 제9구 앞에 기록되어 있는 後句, 後言, 隔句, 落句라는 시 형식에 대한 표현을 문제 삼아, 隔句 등으로 표현된 부분이 後斂이었을 가능성을 제시하였다. 그리고 後句, 隔句, 落句에 보이는 句의 길이를 시 형식 설정에 적극적으로 이용하여, 두 개의 句로 나뉘었던 단위를 하나의 句로 이해하였다. 이러한 재해석을 통해 기존에 4+4+2(後句)로 이해되던 10구체 향가가 원래는 3(2+후렴)+3(2+후렴)의 구성으로 이루어져 있었을 가능성을 타진하였다.

Hyangga (鄕歌) has been classified as four, eight and ten line-forms. This classification is the scholarly interpretation of the later researchers, however, it would not have been so from the outset. Considering the expressions hwukwu (後句, literally post-phrase), hwuen (後言, literally post-word), kyekkwu (隔句, literally isolated phrase), and nakkwu (落句, literally fallen phrase), which are believed to indicate the form of the poem, written in front of the beginning of the line nine, I present the possibility that they, in fact, may have represented the chorus. In addition, actively taking advantage of the length of each kwu (句) in setting up the form of poems, I interpret the two consecutive lines as one. Through the reconstruction, I argue that ten-line Hyangga form which consists of two four-line stanzas and one concluding two-line hwukwu 4+4+2 could be rearranged into two three-line stanzas where each stanza comprises a two-line verse and a single-line chorus 3(2+chorus)+3(2+chorus).
ISSN
0451-0097
URI
https://hdl.handle.net/10371/191230
DOI
https://doi.org/10.17291/kolali.2016..176.007
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share