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형태의 기능성 탐구를 위한 가상현실 도구 활용 입체조형 교육방법 제안 : Proposal of 3D Formative Education Method Using Virtual Reality Tools to Explore the Functionality of the Form

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Authors

이영은

Advisor
정의철
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
가상현실디자인 입체조형디자인과 기술형태와 기능
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 디자인학부 디자인전공, 2023. 2. 정의철.
Abstract
입체조형은 평면조형과 함께 국내외 미술대학 기초필수과정으로, 수업에서 다양한 재료와 제작기법을 통해 조형을 이해하고 발전시키는 것을 목표로 한다. 입체조형 수업은 만들기의 기초가 되는 수업으로 향후 제품, 가구, 인테리어, 건축 전공 분야의 기반이 된다. 조형물이 실생활에 어떻게 적용될 수 있는지, 그 기능과 용도를 찾는 과정이 중요하게 다루어진다. 조형 결과물을 다양하게 상상하고 만들어보는 것이 입체조형 수업의 목표를 달성하는 데 도움이 되기에, 컴퓨터 도구를 효과적으로 활용하는 연구와 함께 최근에는 가상현실 도구를 활용하는 시도도 나타나고 있다.
따라서 본 연구는 전통적인 입체조형 교육에 가상현실을 활용하여 학생들의 조형 작업을 돕는 교육방법 제안을 목적으로 한다. 이를 위하여 가상현실의 매체적 특징인 현존감을 활용하여 형태의 기능을 상상하면서 입체조형을 학습하는 교육방법을 탐구하였다.
연구 방법은 문헌 연구, 디자인 에스노그라피에 기반한 실험 및 관찰, 인터뷰, 그룹 토론 등의 질적 연구방법론을 따랐다. 입체조형 교육과정에 가상현실의 활용방안을 모색하기 위해 총 3번의 워크숍을 진행하였다. 1차 워크숍은 렌더링 화면과 가상현실 공간을 차례로 조형을 탐색해 보며 실험 참여자들을 관찰하고 가상현실 도구개발의 인사이트를 얻고자 하였다. 2차 워크숍은 조형을 조작할 수 있는 가상현실 도구를 개발하여 조형물을 다양한 콘셉트의 기능으로 제안해 보는 실험을 진행하였다. 3차 워크숍은 가상현실 실험군과 대조군으로 나누어 형태의 기능성 탐구 프로젝트를 진행하고 학생들의 조형 실습 과정과 결과를 심미성, 실용성, 창의성 평가지표를 가지고 분석하였다. 가상현실을 적용한 팀의 조형물이 콘셉트가 확실한 다양하고 독창적인 디자인 결과물을 보여주었으며, 이를 통해 가상현실 도구의 활용이 입체조형 활동에서 형태의 기능성 탐구라는 프로젝트에 도움을 줄 것이라는 결론에 도달하였다. 워크숍 결과를 바탕으로 15주 차 입체조형 교안을 개발하였고 수업에 적용할 수 있도록 주 차별 내용과 평가항목을 제시하였다.
본 연구에서 개발된 교안은 가상현실의 특성을 이해하고 입체조형 교육에 적용할 수 있는 다양한 디자인 교육 방향을 논의하고 수업 설계를 위한 기반이 될 것으로 기대해 본다.
Along with 2D formative modeling, 3D formative modeling is a basic required course for domestic and foreign art colleges, and aims to understand and develop form through various materials and production techniques. 3D formative modeling is a class that is the basis for making, and it becomes the basis for product, furniture, interior, and architecture major fields. Since imagining and making various modeling results helps to achieve the goal of the 3D modeling class, studies on using computer tools effectively and attempts to use virtual reality tools have recently appeared.
This study developed an educational method that helps students modeling work by utilizing VR in traditional 3D modeling education. To this end, we explored the educational method of learning such modeling while imagining the function of form by utilizing the sense of presence, which is a media characteristic of VR.
The research followed qualitative research methodologies such as literature review, experiments and observations based on design ethnography, interviews, and group discussions. A total of three workshops were held to establish ways to utilize VR in the 3D modeling curriculum. In the 1st workshop, the rendering screen and VR space were explored in turn to observe the participants in the experiment and to gain insights on VR tool development. In the second workshop, an experiment was conducted to propose modeling as a function of various concepts by developing a VR tool capable of manipulating the shape. The 3rd workshop was divided into a VR experiment group and a control group, and a project to explore the functionality of form was conducted. The formative practice process and results were analyzed with evaluation indicators of aesthetics, practicality, and creativity. The sculptures of the team applying VR were diverse, and the concept was clear and showed original design results. As a result of the study, the 15th week 3D modeling teaching plan was developed and the content and evaluation for each week were presented in detail so that it could be applied to the class.
The teaching plan developed in this study is expected to understand the characteristics of virtual reality, discuss various design education directions that can be applied to 3D modeling education.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193638

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176190
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