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발레는 어떻게 우리를 행복하게 하는가? : How does ballet make us happy?: Exploring ballet lovers' way of savoring ballet and their ballet literacy
발레 애호가의 발레 향유 방식과 발레 소양 탐색

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Authors

진주성

Advisor
최의창
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
발레 향유발레 소양발레무용교육댄스 리터러시
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과, 2023. 2. 최의창.
Abstract
본 연구의 목적은 현재 한국 사회 속의 발레 애호가들에게 발레가 어떻게 향유되고 있는지 다양한 방식들을 살펴보고, 발레 향유가 어떠한 효과를 가져다주는지, 이를 가능토록 하는 발레 소양은 무엇인지를 파악하는 것이다. 이를 위한 연구 문제는 첫째, 발레는 발레 애호가들에게 어떻게 다양하게 향유되고 있는가? 둘째, 다양한 발레 향유는 발레 애호가에게 어떠한 효과를 가져다주는가? 셋째, 다양한 발레 향유를 가능토록 하는 발레 애호가의 발레 소양은 무엇인가? 로 설정하였다.
연구는 질적 연구 방법을 활용하여 2021년 7월부터 2022년 12월까지 총 18개월에 걸쳐 수행되었으며, 연구참여자는 10명의 발레 애호가로 구성되었다. 질적 자료는 심층 면담과 현지 문서를 중심으로 수집되었으며, 자료 분석은 Wolcott(1994)의 기술, 분석, 해석의 단계를 거쳤다. 연구의 진실성을 확보하기 위해 삼각검증법, 연구 참여자 검토, 동료 간 협의의 과정을 거쳤으며 연구 윤리 규정을 준수하였다.
이상의 연구 과정을 통해 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 발레를 향유하는 다양한 방식은 신체로 발휘하기(신체향유), 인식으로 감지하기(인식향유), 상징으로 나타내기(상징향유), 교감으로 함께하기(교감향유), 마음으로 소유하기(마음향유)로 나타났으며, 다섯 가지 방식들은 총체적으로 향유되고 있었다. 신체를 통해 직접 발레를 향유하는 방식인 신체로 발휘하기에는 하기의 방식이 나타났으며, 하기에는 연습하기와 경연(공연)하기가 포함되었다. 정신적·인지적 과정을 통해 발레를 향유하는 방식인 인식으로 감지하기에는 보기, 읽기, 듣기, 생각하기가 포함되었다. 구체적인 기호나 사물로 남기는 방식을 통해 발레를 향유하는 상징으로 나타내기에는 쓰기, 그리기, 만들기, 모으기, 찍기가 포함되었다. 서로 접촉하여 감정들을 함께 나누는 방식으로 발레를 향유하는 교감으로 함께하기에는 말하기, 나누기가 포함되었다. 마음을 통해 감정을 느끼는 방식으로 발레를 향유하는 마음으로 소유하기에는 느끼기와 사랑하기가 포함되었다.
둘째, 다양한 발레 향유를 통해 얻는 효과는 발레 만끽하기, 나와 하나되기, 너와 함께하기로 나타났다. 발레 만끽하기는 낭만, 우아함과 같은 아름다움 맛보기, 무용수와 감정을 통해 공연으로 즐기기, 예술의 재료에 공감각이 더해져 한데 모은 종합 예술이 되는 예술로 누리기의 모습으로 나타났다. 나와 하나되기는 스스로의 몸과 마음을 깨닫는 나를 깨닫기, 일상과 멀어져 방어와 면역, 활력소의 역할을 해주는 나에게 몰입하기, 삶의 버팀목, 마음의 여유, 삶과 중심의 역할을 하여 성장과 성숙을 경험하게 해주는 나로 성숙하기의 모습으로 나타났다. 너와 함께하기는 자신에서 타인으로 알아가는 범위를 넓혀가고, 춤을 통해 사람을 보고 생각의 전환까지를 이루어내는 타인을 알아가기, 의사소통의 과정에도 적용해내는 유연하게 소통하기, 발레가 맺어준 인연을 만들고 모두의 발레 향유를 추구하는 더불어 살아가기의 모습으로 나타났다.
셋째, 다양한 발레 향유를 가능토록 하는 발레 소양은 발레능소양, 발레지소양, 발레심소양으로 나타났다. 발레능소양에는 몸 깨우기, 몸알기의 과정이 포함된 시작되는 몸, 실제로 능소양이 발휘되고 있는 모습을 살펴본 어우러지는 몸이 포함되었다. 발레지소양에는 발레에 대한 지식과 지혜를 알게 해주는 깨우쳐지는 지혜와 그에 더해지는 경험인 덧붙여지는 경험이 포함되었다. 발레심소양에는 사랑, 재미, 중독성 등의 깃드는 감정, 성장하고자 하는 마음인 성장의 태도, 발레의 인식 변화에 따른 넓어진 세상이 포함되었다.
연구 결과에 따른 논의는 다음과 같다. 첫째, 하기 중심의 방식이 아닌 다양한 방식의 발레 향유가 필요하며, 그를 통해 온전한 발레 교육이 이루어질 수 있다. 다양한 발레 향유 방식에 대한 접근으로 진정한 발레향유인을 길러낼 수 있다. 둘째, 발레를 신체활동으로 즐기고, 그 체험을 통해서 자기 성장과 행복한 삶을 이루어낼 수 있다는 연구 결과는 스포츠교육의 정의와 맞닿아있다. 이는 발레가 평생 교육으로서 교육 되어질 필요가 있음을 의미한다. 셋째, 발레 향유는 발레를 단순히 즐기는 것보다 더 가치로운 힘이 있음을 밝혀내었다. 발레 소양은 표피적인 차원에서의 즐김이 아닌, 심층적인 차원에서의 누림과 맛보기를 의미한다.
마지막으로, 현장 실천을 위한 제언은 첫째, 발레 애호가들과 발레 교육자들을 비롯하여 발레를 향유하는 모든 이들이 발레 향유의 다양한 방식에 대해 인식하고, 실천하고자 하는 의지를 가져야 한다. 둘째, 발레 교육자들은 스스로 다양한 발레 향유를 실천하고, 교수학습 상황 시 학습자들의 실천으로까지 이어질 수 있도록 중간자의 역할을 해주어야 한다. 셋째, 발레 전문 교육기관에서는 학습자들이 다양한 방식의 발레 향유를 실천할 수 있도록 실제 사례와 함께 소개하고, 이를 충분히 활용할 수 있도록 도와야 한다. 후속 연구를 위한 제언으로 첫째, 발레 향유 방식을 더 깊고 넓게 분석하여 다양한 발레 향유 방식을 추가적으로 밝히는 연구가 필요하다. 둘째, 다양한 방식으로 발레를 향유 하였을 때 나타나는 효과를 밝혀내는 추가적인 연구가 필요하다. 셋째, 발레 소양의 함양 과정과 저해 요인을 탐색하는 연구와 구체적인 발레 향유 프로그램을 개발하고 실행하는 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to examine the various ways in which ballet is savored by ballet lovers in Korean society, what effects ballet savoring brings and how ballet literacy makes it possible. The research question are as follows: (1) how is ballet savored in various ways by ballet lovers?, (2) what effect does various ballet savoring have on ballet lovers?, (3) what are ballet lovers' ballet literacy that enable them to savor various ballet?
The study followed 10 ballet lovers for a total of 18 months from July 2021 to December 2022. The study used qualitative research methods, including in-depth interviews and local documents. The data was analyzed through Harry Wolcott's (1994) method of breaking down qualitative research into three stages: description, analysis and interpretation. In order to ensure the integrity of the study, it employed the triangulation, member check, and peer debriefing.
The research results are as follows. First, various methods of enjoying ballet were body savoring, perception savoring, symbolic savoring, mutual savoring, emotional savoring. The five methods were enjoyed collectively. Body savoring, a method of savoring ballet directly through the body, showed the method of doing, and doing consisted of actively using one's own body, including practice and performance in front of an audience. perception savoring, a method of enjoying ballet through mental and cognitive processes, included seeing, reading, listening, and thinking. Symbolic savoring involves recording ballet through specific symbols or objects, and includes such activities as writing, drawing, making, collecting, and taking. Mutual savoring included talking and sharing to enjoy ballet in a way of each other and sharing emotions together. Emotional savoring consists of viscerally feeling and loving ballet.
Second, the effects of ballet enjoyment are: thorough enjoyment of ballet, being one with myself, and being with others. Thorough enjoyment of ballet appeared in the form of tasting beauty like romance and elegance, enjoying it with performances through dancers and emotions, and enjoying it with art, which adds synesthesia to the materials of art. Be one with me appeared in the form of realizing myself who realizes my body and mind, immersing myself who plays the role of defense, immunity, and vitality in daily life, and me who plays the role of life support, mind relaxation, and life and center to experience growth and maturity. Being with others was seen as get to know others that broadens the scope of getting to know others from oneself to others, get to know others that sees people through dance, communicate flexibly that applies to the communication process, and live together that creates a relationship made by ballet and pursues everyone's savoring of ballet.
Third, ballet literacy that enables various ballet savoring was found to be ballet competence literacy, ballet knowledge literacy, and ballet disposition literacy. The ballet competence literacy included a beginning body that included the process of waking up the body and knowing the body, and a matching body that becomes more aware of how various skills are being applied. The ballet knowledge literacy included the willing wisdom that gives you knowledge and wisdom about ballet, and the added experience, additional experience. The ballet disposition literacy included gripping emotions such as love, fun, and addiction, the attitude of growth, a desire to grow, and the wider world, a change in ballet's perception due to a changed society.
The study came to the following discussion points. First, it is necessary to enjoy ballet in various ways, and not merely focus purely on 'doing'. Through this, a complete ballet education can be achieved. By exploring the various ways one can savor ballet, one can cultivate true ballet lovers. Second, the research shows that ballet can be enjoyed as a physical activity and enable an individual to achieve self-growth and a happy life, which are in line with the the spirit of sports pedagogy. This means that ballet should be considered as a lifelong education. Third, it was found that a complete savoring in ballet has more value power than the mere enjoyment ballet. Ballet literacy leads to greater appreciation of ballet on a deeper level, and not just in a superficial way.
Finally, suggestions for practice in the field are as follows. First, ballet lovers, ballet educators, and everyone who enjoys ballet should be aware of and willing to practice the 'diverse ways' of enjoying ballet. Second, ballet educators should pursue the various ways of savoring ballet on their own and play the role of an intermediary so that they can apply it directly in teaching and learning situations. Third, ballet-specialized educational institutions should introduce learners to concrete examples so that they can practice various ways of enjoying ballet and help them make full use of it.
Suggestion for future research are as follows. First, it is necessary to further reveal various ballet savoring methods by analyzing ballet enjoyment methods more deeply and widely. Second, research is needed to find out the effects of savoring ballet in various ways. Third, there is a need for research to explore the process of cultivating ballet literacy and inhibitors, and to develop and implement specific ballet savoring programs.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193866

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177126
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