Publications

Detailed Information

한·중·일 프로축구리그 출범 정책결정과정 비교분석 연구 : A Comparative Analysis Study between Korea, China, Japans Policy Decision-Making Process in the Creation of the their Professional Football Leagues

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정현돈

Advisor
권순용
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
한국·중국·일본정책결정비교정책다중흐름모형프로축구리그
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과, 2023. 2. 권순용.
Abstract
본 연구는 한·중·일 3국의 프로축구리그 출범 정책결정과정을 Kingdon의 다중흐름모형을 적용하여 살펴보고, 정책결정과정 비교를 통해서 유사점과 차이점을 분석하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하고 이를 규명하고자 한다. 첫째, 한·중·일 3국의 프로축구리그 출범의 정책결정은 국가별로 어떻게 나타났는가? 둘째, 한·중·일 3국의 프로축구리그 출범 정책결정의 비교분석은 어떻게 이해될 수 있는가?
본 연구는 Kingdon의 다중흐름모형의 분석틀을 적용, 한·중·일 프로축구리그 출범 정책결정과정을 체계적으로 고찰하였다. 비교정책연구 대상이 3개국인 점과 이와 관련한 다양한 이슈 및 참여자가 등장하기에 여러 정책결정과정을 분석하는 이론 중, 다중흐름모형을 선택하여 비교하였다. 연구방법은 문헌 자료를 중심으로 프로축구리그 출범 정책결정과정을 사례로 분석하였다. 분석자료는 국가별 스포츠정책을 담당하는 중앙부처의 공식문서 및 통계자료, 관련 기관의 보고서 및 백서, 언론보도, 기타자료(회고록 및 증언)를 활용하였다. 문헌분석 결과를 바탕으로 추가 확인이 필요한 자료의 경우에는 정부, 프로축구리그협회 관계자와 인터뷰를 진행하여 보조 자료로 활용하였다.
연구결과는 국가별 정책결정과정을 분석과 국가 간 정책결정과정 비교분석으로 나누어 결과를 도출하였다. 국가별 프로축구리그 출범 정책결정과정 분석 결과는 다음과 같다.
한국의 프로축구리그 출범은 당시 쿠데타로 집권한 정권의 정당성에 대한 비판을 다른 곳으로 돌리기 위한 의도로 정부 주도의 정책의제를 설정한 결과이다. 따라서 정부의 고위 의사결정자들에 의해 프로축구리그의 시스템과 운영 구단이 선정되었다. 정책의 창은 정치의 흐름이 주도하는 가운데 정책선도가인 대통령과 5.18 광주민주화운동이 초점사건으로 계기가 되어 열리게 되었다.
중국은 1990년대 냉전 종식에 따라, 계획경제에서 시장경제로의 전환을 맞이한 시기에 세계화의 물결에 발맞추기 위한 수단으로 프로축구리그 출범을 정부의 주도로 결정하였다. 당시 최고지도자인 덩샤오핑은 축구를 통해 국제사회의 고립을 피하고자 했고, 축구의 수준을 축구 선진국과 비견될 수준으로 높이고자 프로축구리그 출범을 결정하였다. 중국의 프로축구리그는 공산당 체제의 특성이 그대로 반영되어 당이 정책과정 전반을 주도하였으며, 1990년대 초 올림픽과 월드컵 진출 좌절이 초점사건으로 작용하여 정책의 창이 열리게 되었다.
일본의 경우 1980년대 거품경제 붕괴에 따라 새로운 국면 전환의 계기가 필요했다. 국가 위기를 월드컵 유치를 통해 극복하려고 했으며, 동시에 프로축구리그는 월드컵 유치를 위한 수단 활용의 정치적 의도가 있었다. 프로축구리그는 정치적 목적에 따라 정부가 정책결정을 주도했지만 세부 계획 수립과 대안 마련은 일본축구협회와 지방정부, 지역사회와 함께 연계하여 출범을 이끌었다. 정치의 흐름이 주도하는 가운데 일본축구협회와 지방정부가 정책선도가로서 정책의 창을 연 것으로 나타났다.
한·중·일 프로축구리그 출범 정책결정과정을 다중흐름모형에 적용하여 도출된 내용을 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 문제의 흐름을 비교했을 때, 정부 주도로 관련 이슈에 대응 및 논의의 주체가 되어 문제를 다루게 된 배경은 한·중·일 3국이 유사한 맥락을 공유하지만, 관련 문제에 대응하고 논의를 이끌어가는 양상은 다르게 나타났다.
둘째, 대안의 흐름을 비교했을 때, 한·중·일 3국은 공통으로 프로축구리그 출범을 위한 지원 근거를 마련해서 추진했지만, 국가별로 법·제도 공식화 수준과 정부 개입의 정도 차이에 따라 지원 방안과 의사결정 방식이 상이함을 보였다.
셋째, 정치의 흐름을 비교했을 때, 한·중·일은 모두 정치적 목적과 의도를 가지고 축구 종목의 프로화를 추진했다는 공통점을 지니지만, 국가별로 마주한 정치적 상황에 따라 축구 관련 정책과 내용에서 차이를 확인할 수 있었다.
연구 결과에 대한 논의는 다음과 같다. 첫째, 스포츠 분야의 프로화 과정에 대한 정책결정과정의 고찰을 통하여, 국가별 프로축구리그 정책결정과정의 배경, 정치적 맥락과 이슈를 구분하였다. 둘째, 국가별 다중흐름모형을 적용한 결과, 한·중·일 모두 정치의 흐름이 주도하는 가운데, 정책선도가의 역할과 초점사건이 주요한 계기로 작용하여 정책의 창이 열렸다. 셋째, 한·중·일 프로축구리그 출범은 정부 주도로 정치적 목적을 위한 수단으로 활용되었다. 넷째, 한·중·일 프로축구리그 출범 정책결정과정의 차이는 국가별 정치체제와 정치적 상황의 차이에서 기인하는 것으로 논의되었다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 한·중·일 3국의 프로축구리그 출범은 문제의 흐름, 대안의 흐름, 정치의 흐름에서 각각 차이가 나타났다. 특히, 당시 1980년대, 1990년대의 한·중·일 정치상황과 배경은 프로축구리그 출범의 정책결정과 스포츠정책의 방향을 설정하는 데 영향을 미치고 있었다. 둘째, 한·중·일 3국의 프로축구리그 출범의 정책결정과정을 비교 분석한 결과, 3국 모두 정부 주도로 시작된 유사점을 보였고, 국가별로 정치체제에 따른 차이가 있었다.
본 연구는 한·중·일 3국의 프로축구리그 출범과정을 정책결정의 관점에서 분석하여 국가별 축구의 프로화 도입 과정의 심층적 이해를 도모하였다. 후속연구를 위한 제언으로는 분석자료가 문헌에 한정되어 있어, 향후 인터뷰 및 통계자료를 활용한 분석을 통해서 유용한 학술적, 정책적 시사점이 도출될 것으로 판단된다.
The study aims to examine the policy decision-making process of the professional football leagues of Korea, China, and Japan by applying Kingdon's multiple streams framework, and to analyze similarities and differences through a comparison of the policy decision-making process. To achieve this research objective, we set and clarify the following specific research: First, how have the policy decisions of the establishment of professional football leagues in Korea, China, and Japan been made? Second, how can we understand the comparison analysis of the policy decision-making process of the creation of professional football leagues in Korea, China, and Japan.
This study applied Kingdon's multiple stream framework to systematically review the decision-making process for establishing professional football leagues in South Korea, China, and Japan. Among the various theories for analyzing policy decision-making processes, we selected the multiple streams framework because we have three target countries and various related issues and participants. The research method involved analyzing the decision-making process for the creation of professional football leagues as a case study based on literature materials. The analysis data utilized official documents and statistical data from central government agencies responsible for sports policies in each country, reports and white papers from related institutions, media coverage, and other materials such as memoirs and testimonies. When additional confirmation was needed based on the results of the literature analysis, interviews were conducted with government officials, professional soccer league associations, and relevant parties to supplement the data.
The research results were derived by analyzing the policy decision-making process by country and comparing the policy decision-making processes between countries. The results of the analysis of the policy decision-making process for the launch of professional soccer leagues by country are as follows.
The creation of the professional football league in South Korea was created with the intention of redirecting the criticism of the legitimacy of the government in power at the time under the government-led policy initiative. Alternative plans were also selected by high-level government decision makers to determine the system and the operating teams of the professional football league. The policy window was opened through the combination of the political streams being led by the president who was the policy leader and the 5.18 Gwangju Democratic Movement being the focal event, as the focusing event.
In the 1990s, after the end of the Cold War, China, in response to the trend of globalization, decided to create a professional football league with government leadership in order to transition from a planned economy to a market economy. At the time, the top leader, Deng Xiaoping, aimed to avoid isolation from the international community through football and to raise the level of football to a level comparable to that of football-advanced countries. The Chinese professional football league reflects the characteristics of the Communist Party system, with the party leading the overall decision-making process. In the early 1990s, the failure to qualify for the Olympics and the World Cup became a key event, serving as a catalyst for the opening of decision-making.
In the 1980s, Japan's bubble economy was in collapse, and a new stage of transition was needed. The government attempted to overcome the national crisis through hosting the World Cup, and the professional football league utilized the World Cup hosting as a means with political intentions. The government led the policy decision-making with political purposes in mind, but the professional football league, the Japan Football Association, and local governments, along with the local community, collaborated to lead the launch of the detailed plans and alternative preparations. Under the influence of political streams, the Japan Football Association and local governments took the lead as policy leaders and opened the doors for policy.
The results of analyzing the policies and decision-making process of the creation of the Korean, Chinese, and Japanese professional football leagues by applying the multiple streams framework is as follows. Firstly, when comparing the problem stream, although the three countries share a similar context in addressing related issues and becoming a subject of discussion under government leadership, the behavior of responding to related problems and leading discussions is different.
Second, when comparing the alternative stream, although the three countries of Korea, China, and Japan have established support bases for the creation of the professional football league, different support plans and decision-making methods were observed due to differences in the level of officialization of laws and systems and the level of government intervention.
Thirdly, when comparing the political stream, South Korea, China and Japan all commonly promote the professionalization of soccer with political motives and intentions. However, depending on the political situation faced by each country, the differences in the policies and contents of promoting football-related policies can be shown.
The results of the discussion based on the research results are as follows. First, a deep examination was made on the policy decision-making process of professionalizing the sports field. The background of the policy decision-making process of the professional football leagues in each country, and the political context and issues were differentiated. Second, the multiple streams framework was applied in each country. As a result, while politics leads in South Korea, China and Japan, the role of policy entrepreneur and the focusing events played a major role in opening up new policy window. Third, the creation of professional football leagues in the three countries were utilized by the government according to political purposes. Fourth, an analysis indicated that the differences in the political systems and political situations of each country contribute to the differences in the policy decision-making process of the creation of professional football leagues in the three countries.
The conclusion of this study is as follows. First, the creation of professional football leagues in South Korea, China, and Japan showed differences in the streams of problem, alternative, and politics. Especially, the political situations and backgrounds in the 1980s and 1990s in South Korea, China, and Japan influenced the decision-making and direction of sports policy for the creation of professional football leagues. Second, the results of comparing and analyzing the policy decision-making process for the creation of professional football leagues in South Korea, China, and Japan showed similarities in that all three countries started with government-led policies, and there were differences in policy decision-making processes based on the political systems of each country.
The study analyzed the policy decision-making process of the creation of professional football leagues in South Korea, China, and Japan, and was able to understand the process of professionalizing football in each country from the perspective of policy decision-making. As a recommendation for future research, it is judged that analysis using interviews and statistical data is necessary to derive useful policy insights, as the analysis data is limited to literature.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193881

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177109
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share