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게임화(Gamification)를 적용한 종묘제례악 교수ㆍ학습 방안 연구 : A Study on the Teaching-Learning Method of Jongmyo Jeryeak applying Gamification

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Authors

김하윤

Advisor
허윤정
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
음악교육국악교육종묘제례악게임화게임 기반 학습
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 협동과정 음악교육전공, 2023. 2. 허윤정.
Abstract
본 연구는 2015 개정 중학교 음악교과서를 중심으로 종묘제례악 교수ㆍ학습 현황을 고찰하고, 종묘제례악 교수ㆍ학습에 적용하기 적합한 게임화 요소들을 분석하여, 학생들의 흥미를 유발하고 효과적인 학습을 도울 수 있는 중학생 대상의 게임화 적용 종묘제례악 교수ㆍ학습 방안을 제시하는 것에 그 목적이 있다.
첫째, 종묘제례악의 문헌자료를 고찰하고, 2015 개정 음악과 교육과정 및 중학교 음악교과서에 수록된 종묘제례악의 교수ㆍ학습 내용을 분석하였다.
둘째, 게임화(Gamification)이론을 바탕으로 종묘제례악 교수ㆍ학습에 적합한 게임화 요소를 선택하여 중학생 대상의 종묘제례악 교수ㆍ학습 프로그램을 설계하였다.
셋째, 온라인 게임 기반 학습 도구 프로그램인 Kahoot!(카훗)을 주요 매체로 하여 역사 속 종묘제례악, 종묘제례악 속으로!, 세계 속 종묘제례악의 세 가지 교수ㆍ학습 방안으로 이루어진 게임화 프로그램을 개발하여 구현하였다.
역사 속 종묘제례악은 종묘제례악의 역사ㆍ문화적 배경에 대한 이해와 종묘제례 및 종묘제례악에 대한 개괄적 이해를 돕는 교수ㆍ학습 방안으로, 학습 목표를 역사적 배경 속에서 종묘제례 및 종묘제례악의 특징을 이해할 수 있다로 하여, 영상자료 및 카훗 슬라이드, 퀴즈를 활용한 강의식 수업으로 진행된다.
종묘제례악 속으로!는 학습 목표를 종묘제례악을 이루는 가ㆍ무ㆍ악 요소를 이해하고 이를 노래, 신체, 악기연주로 표현할 수 있다로 설정하고, 스토리(서사), 협력, 미션, 보상, 성취, 경쟁, 피드백 등의 게임화 요소를 적용한 카훗 컨텐츠로 설계하였다. 학생들은 시나리오 속 주인공이 되어 미션화 한 종묘제례악 학습활동에 게임하며 참여한다. 미션은 종묘제례악을 이루는 세가지 요소인 가ㆍ무ㆍ악의 각 요소별 미션 및 가무악 통합 미션으로 구성하였다.
세계 속 종묘제례악은 문화유산으로서의 종묘제례악의 가치를 이해하고 소개할 수 있다.를 학습 목표로 한, 조별 토론과 발표 중심의 참여형 수업으로 구성하였다. 학생들은 토론하며 인터뷰 형식의 활동지를 작성하고, 역할극을 진행한다.
제시한 게임화 프로그램의 효과성을 확인하기 위해, 중학교 1학년 및 3학년 50명을 대상으로 종묘제례악 속으로!를 적용한 음악 수업을 진행하고 설문조사를 실시하였다. 설문조사 분석 결과, 참여 학생 중 약 90%가 게임화 프로그램을 통한 종묘제례악 학습에 흥미 및 재미를 느꼈고, 약 80%가 종묘제례악을 효과적으로 이해하고 학습하는 것에 유의미한 도움을 받았다고 답하였다.
This study suggested teaching-learning program of Jongmyo Jeryeak applying gamification for middle school students by examining the current status of schooling Jongmyo Jeryeak and applying suitable gamification factors for teaching Jongmyo Jeryeak.
First, examination on Jongmyo Jeryeak was done with literature materials. Improvements in the contents of Jongmyo Jeryeak in middle school music textbooks were proposed based on and the learning contents of 2015 revised music curriculum. Next, with the analysis of the Gamification theory, Jongmyo Jeryeak schooling program for middle school students were designed by applying gamification elements suitable for teaching Jongmyo Jeryeak. Finally, with the online game-based learning tool program Kahoot! as the main medium, a gamification program consisting of three goals: Jongmyo Jeryeak in History, Into Jongmyo Jeryeak!, Jongmyo Jeryeak in the World was implemented and presented.
Jongmyo Jeryeak in History is a teaching method to help understand the historical, cultural background, and general understandings of Jongmyo Jeryeak. With the goal of learning "The characteristics of Jongmyo Jerye and Jongmyo Jeryeak can be understood in historical background.", it was conducted as a lecture-style class using video materials, kahoot slides, and quizzes.
Into Jongmyo Jeryeak! was designed as a kahoot content with gamification elements, such as story, cooperation, mission, reward, achievement, competition, and feedback. students become the main characters in the scenario and participate in the Jongmyo Jeryeak learning activities. This helps students to understand the three elements of Jongmyo Jeryeak, which are song, dance and music, and express them with songs, musical instrument performances, and body. Each mission is consisted of Song, Dance, and Music, and the integration of them.
Jongmyo Jeryeak in the World is a participatory class centered on group discussions and presentations. The course which is composed of group discussions, interview-type activity sheets and role plays helps students understand the value of Jongmyo Jeryeak and introduce it as cultural heritage.
In order to confirm the effectiveness of the presented program, a survey was conducted on 50 students first and third graders of middle school. As a result of the survey analysis, about 90% of the students who participated in the learning of Jongmyo Jeryeak through the gamification program were interested, and about 80% said they received significant help in learning Jongmyo Jeryeak.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193915

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000174720
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