Publications

Detailed Information

어머니의 공감능력이 유아의 정서적 실행기능에 미치는 영향: 어머니-교사 협력행동, 유아-교사 관계의 순차적 매개효과 : The Effect of Maternal Empathy on Their Childrens Hot Executive Function: Sequential Mediating Effects of Mother-Teacher Partnership and Child-Teacher Relationship

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이금규

Advisor
이강이
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
유아정서적 실행기능어머니의 공감능력어머니-교사 협력행동유아-교사 관계순차적 매개효과
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 생활과학대학 아동가족학과, 2023. 2. 이강이.
Abstract
The purpose of this study was to investigate the external factors that may affect a child's emotional executive functioning. The effects of maternal empathy on their children's hot executive function through sequential mediation chains of mother-teacher partnership and child-teacher relationship were studied.
Research participants included 186 children aged 4, the children's mothers, and the children's teachers from daycare centers. Samples were collected from the regions of Seoul, Gyeunggi, and Incheon in South Korea.
The mothers were provided with questionnaires that asked questions regarding their cognitive and affective empathy and the caregiver-teacher partnership scale. The teachers were provided with questionnaires to record their responses on the student-teacher relation scale. The children were engaged in face-to-face activity with the researcher to perform a task testing hot executive function (the Less is more and Sticker Search tasks), and were also tested on their receptive language ability using PRES(Preschool Receptive-Expressive Language Scale).
The IBM SPSS Statistics 26.0 program was utilized for statistical analyses. The analyses incorporated descriptive statistical analysis, Pearson's correlation analysis, and multiple regression analysis. Stata/SE 17.0 was also used to verify the sequential mediation model and to perform bootstrapping analysis.
The major results of this study are as follows:
First, children's hot executive function was positively correlated with maternal empathy, mother-teacher partnership, and child-teacher relationship. Furthermore, maternal empathy, mother-teacher partnership, and child-teacher relationship were all positively correlated with one another.
Second, the maternal cognitive empathy did not show a direct effect on children's hot executive function. However, maternal cognitive empathy had an indirect effect on children's hot executive function through mother-teacher partnership and child-teacher relationship. In other words, the effect of maternal cognitive empathy on children's hot executive function was sequentially mediated by mother-teacher partnership and child-teacher relationship. In contrast to, maternal affective empathy showed no effect-direct or indirect-on children's hot executive function via mother-teacher and child-teacher relationship.
This study identified the mechanism by which two dimensions of maternal empathy work on children's hot executive function. Only cognitive empathy indirectly influenced the children's hot executive function. In addition, the sequentially mediated path maternal cognitive empathy takes in order to have an effect on the children's hot executive function was discovered. Through such a mechanism, this study emphasizes the importance of both family and daycare contexts for children's development.
Most important of all, the findings of this study suggest that maternal cognitive empathy is a crucial part in promoting the development of children's hot executive function, and therefore it is important for the mothers to foster their cognitive empathy. Furthermore, the results demonstrate that interventions that support mother-teacher partnerships, along with an emphasis on building high-quality child-teacher relationships, may benefit and aid in cultivating children's hot executive function.
Therefore, the findings of this study will contribute to the designing of effective intervention plans. Those plans may include policy proposals and education programs for parents and teachers, covering topics such as maternal cognitive empathy, mother-teacher partnership and child-teacher relationship to improve children's hot executive function.
이 연구는 유아의 정서적 실행기능에 영향을 미칠 수 있는 환경 요인에 주목하여, 어머니의 공감능력이 유아의 정서적 실행기능에 미치는 영향의 간접적인 경로를 밝히고자 하였다. 구체적으로, 어머니의 인지적 공감능력과 정서적 공감능력이 유아의 정서적 실행기능에 영향을 미치는 과정에서 어머니-교사 협력행동과 유아-교사 관계가 순차적으로 매개역할을 하는지 확인해보고자 하였다.
이를 위해 서울특별시, 인천광역시, 경기도에 위치한 23곳의 어린이집 만 4세 반에 재원 중인 유아와 그 어머니 186쌍, 유아의 담임교사 29명을 대상으로 자료를 수집하여 분석하였다. 설문 조사를 통해 어머니는 인지적 공감능력, 정서적 공감능력과 부모-교사 협력행동에 대해 응답하였고 담임교사는 개별 유아와의 관계에 대해 응답하였다. 유아는 면대면 조사를 통해 정서적 실행기능 과제와 수용언어능력 검사를 수행하였다. 수집된 자료 분석을 위해 IBM SPSS 26.0 통계패키지를 이용하여 기술통계분석, Pearson의 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이후 Stata/SE 17.0 통계패키지를 이용하여 순차적 매개모형 분석 및 부트스트래핑 분석을 실시하였다.
이 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 정서적 실행기능은 어머니의 인지적 공감능력 및 정서적 공감능력, 어머니-교사 협력행동, 유아-교사 관계와 모두 유의한 정적 상관관계를 보였다. 또한 어머니의 인지적 공감능력, 어머니의 정서적 공감능력, 어머니-교사 협력행동, 유아-교사 관계 간에도 모두 정적 상관관계가 나타났다.
둘째, 어머니의 인지적 공감능력은 어머니-교사 협력행동, 유아-교사 관계를 통해서 유아의 정서적 실행기능에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 순차적 매개모형에서는 어머니의 인지적 공감능력이 유아의 정서적 실행기능에 직접적으로 영향을 미치지 않았으나, 어머니-교사 협력행동, 유아-교사 관계를 통해서 간접적으로 영향을 미쳤다. 즉, 어머니-교사 협력행동과 유아-교사 관계는 어머니의 인지적 공감능력과 유아의 정서적 실행기능 관계에서 순차적으로 매개역할을 하였다. 반면 어머니의 정서적 공감능력은 유아의 정서적 실행기능에 직간접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
이 연구는 유아의 정서적 실행기능 수준을 높일 수 있는 환경적 맥락 및 구체적인 경로를 밝혔다는 데에 의의가 있다. 이를 통해 유아의 정서적 실행기능 수준 향상에 기여할 수 있는 어머니의 인지적 공감능력, 어머니-교사 협력행동, 유아-교사의 긍정적인 관계의 내용이 포함된 부모교육 프로그램, 교사교육 프로그램을 마련하는 데 기초자료로 사용될 수 있을 것이라 기대한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193992

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175006
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share