Publications

Detailed Information

북한의 공업화와 과학기술인력 양성 연구 (1945∼1970년) : A Study on North Koreas Industrialization and Human Resource Development in Science & Technology

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

짱챠오

Advisor
정용욱
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
과학기술인력사회주의 공업화자력갱생자립경제자립적 중공업화주체적 공업
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 국사학과, 2023. 2. 정용욱.
Abstract
본 연구는 1945년부터 1970년까지 북한의 공업화 추진과정과 그에 필요한 과학기술인력 양성을 주요 연구 대상으로 한다. 북한에 대한 기존 연구들은 주로 정치체제와 사상·문화 그리고 현안에 쏠림현상을 보였다. 북한을 있는 그대로 이해하기 위하여 사회의 토대를 이루는 경제를 깊이 이해해야 하며 특히 사회주의 공업화의 구체적 전개과정에 대한 연구가 꼭 필요하다. 더불어 현재 북한문제의 핵심인 북핵과 대륙간 탄도미사일을 제대로 이해하기 위해서도 북한의 과학기술인력 양성과 그것이 공업화에 기여한 정도와 수준을 살펴야 할 것이다. 따라서 공업화 실현과 과학기술인력 마련에 관한 연구는 단순히 연구 공백을 메운다는 의미를 넘어서 공업화 추진을 위한 북한의 주객관적 조건과 외부적 간섭, 조선로동당의 선택과 굴절 등의 정리를 통해 새로운 논의의 계기를 제공할 수 있을 것이다.
본 연구는 북한이 추구한 주체적 공업화 발전노선이 쏘련이 1920년대 경험했던 사회주의 공업화 및 그것을 추종했던 다른 나라들과 어떤 공통점, 차이점이 있는지 살폈다. 북한 공업화와 과학기술인력 양성에서의 변화, 발전, 어려움의 의미를 추적하면서 사회주의 공업화에 대한 북한의 이해가 언제, 어떤 역사적 조건에서 어떻게 변화했고 역사적 의의는 무엇인지 파악하고자 했다.
북한은 공업화과정에서 과학적 공업국가, 자주적인 민족적 인민경제체계, 민족공업의 독자성, 자력갱생, 자립적 중공업, 다면적이며 자주적인 공업생산구조, 기계화·전기화·자동화·화학화, 주체적 공업의 자립적 기초 축성 등 여러 개념을 해당 시기의 조건과 구체적 환경에 맞춰 제기하였다. 특별히 북한 국가를 하나의 개별 단위로 설정하며 자주성을 강조했기 때문에 쏘련의 견제도 받았다. 생산의 파동성, 설비의 비효율적 이용, 국방력 강화를 위한 생산의 비정상화 등 어려움도 컸다. 그럼에도 사회주의 공업화 추진을 통해 자체의 원료·연료와 기술을 다방면적으로 갖춘 자립적 공업체계를 추구했다. 대외 원조가 아닌 북한 자체의 축적을 선택하며 대중적 증산경쟁운동을 추진했고, 집단적 기술혁신운동으로써 천리마작업반운동을 전개했다. 군중노선에 기초한 사회주의 경제관리도 구현했다.
본 연구는 북한이 이 같은 역사 흐름과 자기 선택을 주체적이라고 개념화하여 불렀던 역사적 사실을 재구성했다. 조선로동당은 먼저 말(정치사상)을 선행시키지 않았으며 주어진 현실조건에 맞춰서 행동(주체공업과 과학기술 발전)을 중시한 점을 생산현장인 공장, 기업소 상황을 통해 확인했다. 지금까지 연구에서 김일성 저작류와 󰡔근로자󰡕 등의 보고, 논설 분석을 통한 논쟁 중심으로 북한 현실에 접근했던 문제점을 󰡔로동신문󰡕 등 일상적 자료를 근거로 보완했다.
과학기술 발전과 관련한 인력 양성을 주체 확립의 중요한 담보로 이해해간 과정이 어떠했는지도 조명하였다. 북한은 민족 자력의 원칙을 실천하고자 해방 직후부터 과학자와 기술자 역할을 중시하였다. 갓 해방한 북한이 지향한 과학은 인민의 과학이었고, 키우고자 했던 과학기술자는 인민민주주의적 과학기술자였다. 1950년대 후반 생산관계의 사회주의적 개조를 완성하면서 붉은 과학자들이 등장하였다. 이들은 과학 연구기지를 조성하여 집체적 연구를 통해 성과를 빠르게 창출하였다. 이제 개인농민이 없듯이 더 이상 개인 본위의 과학자, 기술자 역시 북한에서 존재할 수 없었다. 이 과정에서 새로운 과학기술 연구지도체계도 마련하였다. 과학자, 기술자들의 생산현장 접근과 인민교육체계를 개편하여 중등기술교육체제를 확립하였고, 일하며 배우는 공장대학 설치 운영으로 과학기술인력 양성을 강화한 점도 북한의 특색이다. 하지만 1967년 5‧25교시를 결절점으로 이 같은 정책은 바뀌었다. 인텔리의 혁명화와 노동계급화를 강하게 주장하면서 당 간부 등에 비해 과학기술인력들의 위상은 하락했고, 일정 기간 능력과 노력에 비해 사회적으로 소외당하였다. 그럼에도 과학자·기술자들은 과학기술을 주체성 있게 발전시키며 필요 인력의 양성을 위해 노력했다.
본 연구는 북한 공업화와 과학기술인력의 결합이 창출한 산물인 주체섬유, 주체비료, 주체철, 주체병기를 가능하게 한 역사적 토대 준비와 쌓임도 해당 시기에 한정하여 파악하였다. 북한은 1970년에 주체적 공업화 과제 해결을 선포하였다. 중공업의 강화와 전면적인 기술 혁신을 목표로 한 생산공정의 기계화, 전기화, 자동화, 화학화를 일정하게 실현하였다. 그러나 빠른 발전 속도와 함께 생산의 비정상적 운영의 부정적 결과와 군사비 부담의 증가, 외부와의 차단 심화는 더 이상의 정상적 공업 발전에서 부정적 계기로 작용하였다. 마지막으로 본 연구는 북한 주체적 공업화와 과학기술인력 양성의 특징을 정리하였다.
This dissertation focuses on the process of promoting industrialization in North Korea and the training of human resources in science and technology necessary for industrialization from 1945 to 1970. Existing research on North Korea has focused mainly on its political system, ideology, culture, human right and pending issues. In order to understand North Korea as it is, it is necessary to deeply understand the economy that forms the foundation of society. In particular, research on the specific process of socialist industrialization is essential. Furthermore, in order to correctly understand the North Korean nuclear weapons and intercontinental ballistic missiles which are the core of the current North Korean problem, we need to look at the training of North Korean science and technology personnel and the degree and level of their contribution to industrialization. Therefore, research on the realization of industrialization and the preparation of human resources in science and technology goes beyond the meaning of simply filling in the blanks of research. This dissertation can provide opportunities for new discussions by sorting out North Korea's main and objective conditions for promoting industrialization, external interference, and the selection and refraction of the Workers' Party of Korea.
This dissertation examines the similarities and differences between the Juche industrialization route pursued by North Korea and the socialist industrialization that the Soviet Union experienced in the 1920s and other socialist countries that followed. While tracking the meaning of changes, developments, and difficulties in North Korea's industrialization and human resource development in science and technology, when and under what historical conditions did North Korea's understanding of socialist industrialization change, and what is its historical significance will be figured out.
In the process of industrialization, North Korea has developed several concepts which were proposed according to the conditions and specific environment of the period, such as scientific industrial nation, independent national peoples economic system, independence in national industry, self-reliance, independent heavy industry, putting the national economy on a mechanization, electrification, automation and chemicalization, construction of a self-sustaining foundation for the Juche oriented industry, and so on. In particular, North Korean set the state as a separate unit and emphasized its independence, which led to the Soviet Union's restraint. Difficulties such as fluctuating production, inefficient use of facilities, and abnormal production to strengthen national defense were also significant. Nevertheless, through the promotion of socialist industrialization, it pursued an independent industrial system equipped with its own raw materials, fuels, and technologies in many ways. Instead of foreign aid, North Korean chose to accumulate stocks by itself, promoted a mass production increase competition movement, and developed a collective technological innovation movement called the Chorima Work Board Movement. Socialist economic management based on the crowd route was also implemented.
This research reconstructs the historical facts that North Korea conceptualized and called such a course of history and self-selection as Juche. Through the situation of factories and companies that are production sites, The Workers' Party of Korea did not put political thought first, they emphasized action (main industry and science and technology development) according to the given actual conditions. So far, existing research has focused on controversies through analysis of Kim Il-sung's writings, reports, and editorials, but this dissertation has supplemented problems that are close to reality in North Korea based on everyday materials such as Rodong Sinmun.
This dissertation also clarified the process of understanding human resource development related to the development of science and technology as an important collateral for the establishment of the subject. Immediately after its liberation, North Korea emphasized the role of scientists and engineers in an attempt to put into practice the principle of national self-reliance. The liberated North Korean oriented science was people's science, and the scientists it sought to foster were people's democratic scientists. In the late 1950s, with the socialist transformation of production relations was completed, the Red scientists emerged. They creating scientific research bases and quickly producing results through collective research. Just as there are no individual peasants today, there were no more individual scientists or engineers in North Korea.
In this process, a new science and technology research guidance system was also established. North Korea has strengthened the training of science and technology human resources by bringing scientists and engineers closer to the production site and reorganizing the education system for the people, establishing a secondary technical education system, establishing and operating factory university where workers learn knowledge while working. These are characteristics of North Korea. However, in 1967, this policy changed with the May 25 Teaching as a turning point. North Korea strongly advocated the revolutionizing and assimilation to the working class of intellectuals, and the status of science and technology talents declined compared to the party leaders, and they were socially marginalized compared to their abilities and efforts for a certain period of time. Nevertheless, scientists and engineers made efforts to independently develop science and technology and cultivate necessary human resources.
This research also tracked the historical foundation of Juche textiles, Juche fertilizers, Juche irons and Juche weapons that were created by the combination of North Korea's industrialization and human resources in science and technology at that time. In 1970, North Korea declared the completion of the Juche industrialization. Aiming at strengthening heavy industry and comprehensive technological innovation, the production process has been mechanized, electrified, automated, and chemicalized to a certain degree. However, along with the rapid development, the negative consequences of abnormal management of production, the increase in military expenditures, and the deepening cutoff from the outside acted as a negative opportunity for further normal industrial development. At last, this study summarizes the characteristics of North Korea's industrialization and human resource development in science and technology.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/194237

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176357
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share