Publications

Detailed Information

기산풍속도의 기록학적 가치와 의의 : A Study on the Value and Significance of Genre Paintings by Gisan Kim Jun-geun from a Perspective of Archival Science

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박지순

Advisor
강정원
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
기산김준근풍속화조선시대
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 협동과정 기록학전공, 2023. 2. 강정원.
Abstract
This thesis aims to reveal the value and significance of Genre Paintings by Gisan Kim Jun-geun from a perspective of archival science. The thesis research subject is confined to 10 Collections of domestic and overseas paintings which sum up to 1,094.
The first Chapter introduces the authenticity of Kim Jun-geuns painting. Earlier studies about Genre Paintings by Gisan said the contents and the form of the paintings are not fixed. In terms of Archival science, it can be seen as hard to figure out the relationship between the creator and the records. To find out paintings are created by Kim Jun-geun and each paintings are authentic records, on the basis of authenticity from the World Document Heritage Register Standard, the thesis focused on collection and archiving status, background of the creator Kim Jun-geun, pictorial and stylistic feature, production background and method of the paintings. As mentioned above, the features and forms of the paintings demonstrates they are not consistent. However, looking through the contents and seal, which tells the name of Kim Jun-geun, it can be said that the creator of these Genre Paintings is Kim Jun-geun. Moreover, due to paper records characteristics, the authenticity of the paintings are well kept in the same condition at the time of production and preserved in the museums archives.
The second chapter points out the evidential value of the punishment paintings created by Gisan. The evidential value is not stated cleary in the World Document Heritage Register Standard, but the Originality and Irreplaceability standard explains how the contents and the style of the records presents reliability. Since the paintings are drawn by subjective perspective of Kim Jun-geuns view, they can not secure the reliability. By comparing photo postcards, produced during modern period of Joseon, this thesis aims to figure out the evidence of the past people in Joseon is demonstrated realistic in the paintings. Among many punishments pictures, main objects are 태장형(笞杖刑), 주리형(周牢刑) paintings that are not much shown on literature records. As the result, most of the paintings reflect the photo postcard and even they show habitual actions of an executor.
The last part of third Chapter reveals the informational value of the folk game paintings. Since folk games are passed down to people, they show trend of the past times. In addition, Gisan recorded not just games of adult male but also of adult female and children that the paintings can be seen as valuable in terms of historical importance based on International Importance by the World Document Heritage Register Standard. However these folk game paintings may not match the contents of 세시기(歲時記), which tells the life of people in Joseon dyansty. Therefore, the thesis aims to compare the contents of 세시기 and the folk game paintings by targeting the representative Joseon folk games, Kite flying(연날리기) and Swinging(그네뛰기) games. According to the folk game paintings drawn by Gisan, the contents of the 세시기 are not followed by the paintings. Still, the drawings tells the information thath literature records can not give and this makes the Genre paintings by Gisan meaningful records.
본고는 기산 김준근(金俊根)이 그린 『기산풍속도(箕山風俗圖)』 1094점을 대상으로 소장 현황 및 기록학적 특성을 살피고 기록가치와 의의를 분석하였다. 본 연구는 전체 5장으로 구성하는데 1장 서론에서는 기산풍속도라는 조선시대 생활사의 연구 자료이자 기록물로서 가치가 있음을 언급하고 미술작품이 기록물로서 다루어질 수 있는지에 대해 알아보았다.
2장에서는 세계기록유산의 등재기준인 진본성을 토대로 기산풍속도가 내용물이 진본이고 김준근이 생산한 기록물인지 확인하고자 한다. 2장 1절은 기산풍속도의 소장 현황으로 수량과 아카이빙 현황, 소장 경위에 대해서 파악한다. 2장 2절에서는 기산풍속도의 내용 기술로 크게 생산자 김준근의 배경, 기산풍속도의 회화적, 양식적 특징으로 나누어 살피고 2장 3절에서는 작품의 생산 배경과 생산 방식에 대해 알아본다.
기산풍속도는 국내외 10개국에 1094점이 소장되어 있는데 국내보다 해외의 소장 비율이 더 높고 대부분의 기산풍속도들은 구매 혹은 기증을 통해 박물관에 소장되었다. 생산자인 김준근은 그의 작품 및 외국인들의 기록을 토대로 1880년대 후반부터 1890년대 말까지 부산, 원산, 인천과 같은 개항장들을 중심으로 활동한 중인 출신의 기독교인임을 알 수 있었다. 한편 개항에 따른 서구인의 방문과 조선 풍속화의 성격의 변화에 따라 기산풍속도가 생산되었는데 특징이 일괄되지 않은 면을 볼 수 있었다. 기산풍속도는 1,094점에 달하기 때문에 2인 이상의 공동으로 생산했다고 여겨지는데 이러한 배경으로는 기산풍속도가 해외 수출을 염두에 둔 수출화라는 점을 들 수 있다.
3장과 4장에서는 기산풍속도의 기록학적인 특성을 알아보기 위해 그 평가기준으로 증거성과 정보성을 삼았다. 전체 수량 1094점 중에서 형벌 관련 그림들은 증거성과, 놀이 그림들은 정보성과 관련하여 기록물로서 지니는 특성을 구체적으로 살펴보기로 한다.
3장에서는 문헌기록이나 풍속화에 잘 나타나지 않는 형벌과 관련된 그림들을 통해 기산풍속도가 과연 사람들의 흔적이 담긴 증거물로서 신뢰할 만한지를 판단할 것이다. 먼저 3장 1절에서는 증거성의 개념과 특징을 파악한다. 3장 2절에서 형벌들 중 태장형(笞杖刑)과 주리형(周牢刑) 그림들의 수량과 특징에 대해 알아보고 3장 3절에서 형벌 그림들과 일제 강점기의 사진엽서들과 비교하였다. 형벌의 경우 외국인들의 기록과 사진엽서에 나타난 모양을 사실적으로 그려졌는데 심지어 집행관의 습관적 행동까지 반영된 것을 볼 수 있었다. 이를 토대로 김준근의 그림은 다양한 형벌의 내용을 객관적인 입장에서 그렸음을 알 수 있다.
놀이의 경우 과거에서부터 전승 되던 놀이 양상을 잘 반영했는지 알아보기 위해 정보성에 초점을 맞추어 볼 것이다. 4장 1절은 3장 1절과 마찬가지로 정보성의 개념과 특징을 파악하였다. 이후 4장 2절에서는 놀이 그림들 중 연날리기와 그네뛰기 그림의 수량을 파악하고 4장 3절에서는 조선 후기의 『경도잡지(京都雜誌)』, 『동국세시기(東國歲時記)』, 『해동죽지(海東竹枝)』의 세시기(歲時記) 내용과 놀이 그림들의 내용과 비교하였다. 놀이의 경우 기산 김준근은 세시기에 따라 그림을 그린 것은 아니고 외국인들에게 풍속을 이해시킬 목적으로 일반화된 모습을 담았다는 사실을 알 수 있었다.
기록학적인 의의로는 기산풍속도는 시각적인 기록물이자 민속기록물로써 다양한 분야에 걸쳐 사람들의 활동의 흔적이 그림으로 기록했다는 점을 들 수 있다. 그러나 한계점으로는 풍속화가 풍속 단면만을 재현한 것이고 화가의 주관적인 관점이 반영되어 있기 때문에 객관적이지 못한 면을 이야기할 수 있다. 그럼에도 불구하고 다양한 풍속을 망라한 기산풍속도는 민속기록물로서 더 연구될 가치가 있다고 보인다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/194298

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177171
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share