Publications

Detailed Information

이인전(二人轉)의 중국 고전극 개작 방식과 그 성격 : The method and characteristics of Errenzhuans adaptation of Chinese traditional Opera - Focusing on 《Da Xi Xiang》, 《Lan Qiao Hui》
《대서상(大西廂)》, 《남교회(藍橋會)》를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

갈축문

Advisor
이창숙
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
이인전대서상남교회동북 지역문화개작서사 구조여성 이미지카니발
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 협동과정 공연예술학전공, 2023. 2. 이창숙.
Abstract
이 논문은 1950년 이전 중국 동북 지역의 대표 공연예술인 이인전(二人轉)의 중국 고전극 개작 방식과 성격을 규명하는 것을 목적으로 한다. 이인전은 중국 동북 지역의 사회문화적 환경에 의해 형성된 독특한 공연예술 형식이다. 이에 따라 이인전은 동북 지역에서 문화적으로 상당한 의미가 있다. 중국 고전극을 이인전으로 개작하는 과정에서 이인전은 시대적 배경, 지역적 요소, 그리고 다른 예술 형식과의 교류에 영향을 받았다. 현지 관객의 심미적 정서를 만족시키기 위해 이인전 예술가들이 서사구조를 재구축하고 인물 이미지를 재구성하는 등 여러 방면에서 새로운 시도를 거듭하였다. 이로 인해, 이인전은 다른 희곡 형식에서 볼 수 없는 중국 고전극 개작 방식을 이루게 되었다.
청(淸) 건륭(乾隆) 시기에는 중국 경제가 번영하였고, 건륭황제가 희곡을 애호하였기 때문에 희곡을 비롯한 다양한 공연 예술 형식 역시 성행하였다. 궁정에서 상연하던 공연과 달리, 민간 각 지역에서는 통속성이 강한 설창문학(說唱文學)이 생겨났다. 이러한 추세에 따라 이인전도 설창문학의 일종으로 동북 농촌 지역에서 크게 유행하였다. 동북의 열악한 기후와 낙후된 경제로 인해 남녀 성비 불균형 등의 사회문제가 발생하였지만, 동시에 이는 용맹한 성격과 일상 속에서 쾌락을 추구하는 동북 지역민의 특성이 형성되는 계기가 되기도 하였다. 이인전의 창작에 큰 영향을 미친 이 요소들은 작품 속에서 잘 드러난다. 또한, 청대는 사회가 급변하는 시기였으며, 이는 다민족⋅다지역의 문화 교류에 좋은 기회가 되었다. 이인전은 동북 지역의 대앙가(大秧歌)에서 비롯되었다. 이에 더해, 동북 지역에서 유행한 만주족(滿洲族)의 문화와 하북(河北) 예인들이 전파한 중원(中原) 지역의 다양한 예술 형식도 이인전의 발전에 큰 영향을 미쳤다.
동북의 지리적⋅사회문화적 영향을 받은 이인전의 중국 고전극 개작은 독특한 방식으로 이루어졌다. 이인전은 원작의 구조를 따르기보다 극의 줄거리를 삭제하거나 추가함으로써 서술적 관점을 주로 여주인공에게 집중시킨다. 이인전의 서사구조는 서사(敍事)와 골계(滑稽)를 교차시킨다. 이는 관객에게 긴장과 이완의 반복이라는 관람 체험을 제공한다. 관객이 슬픔에 빠질 때 배우는 수시로 극을 조율해 관객의 긴장감을 이완시키고 쾌활한 분위기를 유지한다. 이인전에서 여성 이미지의 특징도 주목할 만하다. 미모와 지위를 가진 여성이 지위가 낮은 남성을 먼저 사랑하게 되고 남성에게 적극적으로 구애한다는 플롯은 대부분 이인전 로맨스 작품에서 고정적으로 나타난다. 소위 남자 신데렐라라고 불리는 이야기가 이인전 작품에서 반복적으로 펼쳐지는 것이다. 이러한 점에서 보면 이인전의 중국 고전극 개작 방식은 고전극 원작의 외피를 빌리되, 그 내용은 이인전의 관습에 따라 창작한 것이라 볼 수 있다.
개작을 거치면서, 이인전의 작품은 카니발이라는 특성을 드러낸다. 이는 동일한 중국 고전극을 개작할 때 드러나는 이인전과 다른 희곡 형식 사이의 가장 큰 차이점이며, 이인전이 현지 관객을 사로잡는 핵심적 요인이라고도 할 수 있다. 이인전 비판의 핵심에 있는 카니발적 특성은 동북 지역이라는 배경을 염두에 두면 어렵지 않게 이해할 수 있다. 동북 지역 여성 인구의 부족은 동북 남성의 성애와 결혼에 대한 극도의 갈망을 불러일으켰다. 이인전은 현실의 질서를 전복한다. 여성이 주도하는 사통(私通)이라는 주제와 성애 장면의 강화는 관객이 바라는 꿈을 무대 위에 실현한 것이다. 이인전은 이를 통해 관객의 욕망을 대리만족시킨다. 더불어, 이인전은 현실 세계의 고통과 맞서기 위한 공연 형식이라 할 수 있어 강한 희극성(喜劇性)을 띠고 있다. 반사회적이며 비정상적인 이미지를 가진 배역 축(丑)은 희극 부분을 주로 맡아, 사회적 규칙을 자유로이 어긴다. 관객은 축을 비웃고 비판하면서 자신의 내밀한 생각을 감추는 동시에, 내면의 해방을 실현할 수 있다.
이인전은 시대적 배경과 지역 문화가 함께 만들어낸 공연예술 형식이다. 관객의 요구는 이인전 작품 창작의 주요 동력으로 작용하였다. 1950년대 이전의 이인전이 동북 전역에서 활발히 상연될 수 있었던 것은 당시의 예술가들이 관객의 욕구를 이해하고 작품을 창작했기 때문이다. 시대가 변화하고 이인전 상연 지역의 범위가 확대됨에 따라, 현대의 이인전 역시 오늘날 관객의 요구를 고민하고 이를 바탕으로 작품을 창작해 나가는 것이 이인전에 어울리는 발전 방향이라고 본다.
The intention of this thesis is to investigate the method and characteristics of the adaptation of Chinese traditional Opera before 1950 by Errenzhuan, a representative performing art in Northeast China. Errenzhuan, as a unique performing art, formed by relying on the social and cultural environment of Northeast China. Accordingly, Errenzhuan has great cultural significance in the Northeast area. In the process of Chinese traditional Opera being adapted into Errenzhuan, it was influenced by the time background, regional factors, and exchanges between different art forms. Errenzhuan artists made repeated attempts to adapt the works in various ways, such as reconstructing the narrative structure and reconstitute the character image in order to satisfy the aesthetic emotions of local audiences. Therefore, Errenzhuan has formed a method of adapting traditional opera that was not seen in other Chinese Opera forms.
Chinas economy was highly developed during the Qing Dynasty which reigned by Qianlong Emperor and he was obsessed with Chinese Opera, thus various performing art forms, including opera, emerged and showed unprecedented prosperity. Contrary to the performances played at the court, Shuochang Literature with strong popular nature was created in various region among the people. Following this trend, Errenzhuan also appeared in Northeast rural areas as a species of Shuochang Literature and became a craze. The harsh climate and backward economy in the Northeast region have caused serious social phenomena such as an imbalance in the gender ration. However, the Northeast people also have created a character of courage and actively creating pleasure in life because of the local environment. These factors which had a great influence on Errenzhuan are well revealed in the works. In addition, Qing Dynasty was facing drastic social changes, but the instability provided an extremely rare opportunity for multi-ethnic and multi-regional cultural exchanges. Errenzhuan originated from the local Northeast Dayangge, at the same time, the Manchu culture that has been flourishing in the Northeast region and the various art forms in the Central Plains brought by Hebei artists have also provided a lot of creative inspiration for the development of Errenzhuan.
Under the geographical and socio-cultural background of the Northeast China, Errenzhuan presents a special way of adapting traditional operas. Errenzhuan makes the narrative perspective focus on the heroine by deleting or adding the plot of the play rather than following the structure of the original work. Also, Errenzhuan completes the play in parallel way of narration and humor, providing the audience with an alternating viewing experience of tension and relaxation. When the audience falls into a sad atmosphere, the actors adjusting the plot at any time to relieve their tension and maintain a pleasant atmosphere. The characteristics of female image is also worthy of attention. In Errenzhuan, the plot that women with beauty and status always fall in love with men of lower status first and actively pursue them becomes a fixed structure in most romance works. This is to say that the story of male Cinderalla appears repeatedly in Errenzhuan works. From these points, Errenzhuan has undergone subversive changes and it can also be said that the adapted Errenzhuan only borrows the shell of the original work, and contents are created according to the habits of Errenzhuan itself.
Through adaptation, the works of Errenzhuan reveal the unique characteristic of carnival. This is the biggest feature that can distinguish Errenzhuan from other Chinese Operas of the same name, and it can be said to be the main reason why Errenzhuan can attract local audiences. it will be easy to understand if we think about it in the context of the Northeast China although Errenzhuan has received lots of criticism because of this feature. The absence of local women has triggered a extreme desire for sex and marriage among Northeast men. Errenzhuan subverts the order of reality, especially the depiction of the theme of fornication dominated by women and the enhancement of sex scenes in the works, all of which put their dreams on the stage and finally realize them, satisfying their desires in the form of vicarious satisfaction. Also, Errenzhuan can be said to be a performance that is conducted to fight against the suffering in the real world, so the work presents a strong comedy. The Chou(a comic character) with anti-social and irregular image mainly responsible for the comedy part of the work and breaking social rules at will. The audience ridicules and criticizes them on the surface to hide their secret thoughts, but at the same time realized real satisfaction and liberation in their hearts.
Errenzhuan is an art form jointly created by the background of the times and local culture. The audiences demands are the main driving force behind the creation of Errenzhuans works. Errenzhuan before the 1950s was able to prevail throughout the Northeast because the artists at that time created works while fully understanding the needs of the audience, thus capturing their hearts. Therefore, as the development of the times and the expansion of Errenzhuans popularity, the modern Errenzhuan also need to consider the contemporary audiences requirements and create work based on it. This is the correct development path for Errenzhuan.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/194303

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175609
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share