Publications

Detailed Information

학생 행위주체성 함양을 위한 데이터 기반 탐구프로그램 개발 및 적용 : Development and Application of Authentic Data-Driven Inquiry for Student Agency :Focused on Environmental Issues
환경 문제를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

오혜란

Advisor
정대홍
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
행위 주체성환경과학 행위주체성ESA실제적 데이터데이터 기반 탐구
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 AI융합교육학과, 2023. 8. 정대홍 .
Abstract
행위주체성은 학생들이 미래사회에서 목적의식을 가지고 주도적으로 자신의 삶을 잘 살아가게 하는 데 필요한 중요한 역량이다. 본 연구는 학생 행위주체성을 함양하기 위한 데이터 기반 탐구프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 여러 측면의 행위주체성 중 환경보존과 환경과학의 맥락에서 행위주체성을 탐색하는 환경과학 행위주체성(environmental science agency, ESA) 관점에서 프로그램을 개발하고 학생의 행위를 분석하였다.
프로그램의 단계는 도입-탐색-실행-평가-확장으로, 환경 문제와 관련하여 탐구 문제를 설정하고 실제적 데이터를 수집하여 분석한 후, 탐구 결과를 공동체와 공유하도록 구성하였다. 환경과학 행위주체성을 함양시킬 수 있는 요소를 반영하여 프로그램 내용과 운영 규칙을 설정하였다. 개발한 프로그램에 대해 전문가 5인에게 내적 타당화(CVI≧0.8, IRA≧0.8)를, 현장 교사 3인에게 경험적 탐색을 받았다.
고등학교 1학년 학생 6명을 대상으로 개발한 프로그램을 적용하였다. 학생들의 환경과학 행위주체성의 양상과 변화를 살펴보기 위해 본 연구에서 개발한 행위주체성 검사 결과, 참여관찰일지, 탐구일지, 탐구보고서, 면담 전사본, 수업 평가 결과 등 다양한 자료를 수집하여 분석하였다.
학생들은 본 연구에서 개발한 행위주체성 검사의 모든 문항에 대해 프로그램 활동 후 향상되었다는 범주에 응답하였다. 특히, 지속적으로 환경 관련 문제에 관심을 가지고 해결 방안을 찾는다, 환경적으로 지속 가능한 세상을 만들기 위해 실천한다 문항에 대한 향상 정도 점수가 가장 높게 나와 학생들이 환경 문제에 대해 적극적인 행위자로 변화하는데 본 연구에서 개발한 프로그램이 초석이 될 수 있음을 보여주었다.
학생들은 프로그램 탐구를 수행하면서 환경 과학 및 데이터 분석 관련 지식을 능동적으로 습득해 나가고 각자 자신 있는 전문 영역을 형성하여 책임 있는 역할을 맡는 모습을 보였다. 탐구 문제와 관련된 환경 문제를 자신에게 영향을 미칠 수 있는 중요한 문제로 인식하고 문제를 해결하기 위한 친환경적 행동을 해야겠다고 생각하게 되었다. 여기에 그치지 않고 실제적 데이터를 근거로 한 탐구 결과를 공유하는 것이 중요한 과정이며 공동체의 변화를 이끌어내는 토대가 될 수 있다는 것을 깨닫게 되었다.
환경과학 행위주체성 함양에 영향을 미친 프로그램의 중요 요소는 환경 문제와 관련된 탐구 주제 설정, 실제적 데이터 분석, 참 탐구에 가까운 개방형 탐구이었다.
본 연구는 미래 사회 핵심역량인 행위주체성을 함양할 수 있는 데이터 기반 탐구프로그램을 제안하고 현장 적용 가능성을 확인하였으며, 환경과학 행위주체성을 포착할 수 있는 행위를 규명하였다는 데 그 의의가 있다. 이 연구를 토대로 환경과학 행위주체성을 함양할 수 있는 데이터 기반 탐구 프로그램들이 다양하게 개발되고 학교 현장에 활발히 적용되기를 기대한다.
Agency is an important competency required for students to lead their lives well with a sense of purpose in the future society. This study aimed to develop and apply a data-based inquiry program to foster student agency and verify its effectiveness. Among various aspects of agency, a program was developed from the perspective of environmental science agency(ESA), which explores agency in the context of environmental preservation and environmental science, and student behavior was analyzed.
This study developed an authentic data driven inquiry program focused on environmental issues. The program consisted of activities to set inquiry problems, analyze data, draw conclusions, and share the research with other community members. The developed program was validated by 5 experts (CVI≧0.8, IRA≧0.8) and empirically explored by 3 field teachers.
The program was applied to 6 Grade-10 students for 10 sessions. The degree of ESA improvement was measured with the items developed in this study to assess ESA. I investigated students' agency in the class using the ESA lens through students' reflection notes, inquiry report, the post-interview on the project activities of the students in the class, the researcher's field notes.
As a result of the study, led to four conclusions. First, students are actively developing the science content and inquiry associated with environmental science and data science. Second, students are positioning themselves by taking on specific roles and identifying themselves as having expertise in specific areas like as science inquiry or data analysis. Third, students are recognizing the environmental problem related to the research problem as an important problem that can affect oneself. Fourth, by grasping meaningful data, students recognized themselves as actors of environmental problems.
The key process of the program that had an impact on ESA were setting research topics for environmental issues, using authentic data, and open inquiry close to authentic sceince.
This study is significant in that it proposed a data-based inquiry program that can develop agency, a core competency of future society, confirmed the possibility of field application, and identified behaviors that can capture agency in environmental science. Based on this study, it is expected that various programs that can cultivate ESA will be developed and actively applied to school sites.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/196179

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178281
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share