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Effects of Social Exclusion and Money on Innovation Adoption Intention : 사회적 배제와 돈의 수단성이 혁신 제품 채택 의도에 미치는 영향
Focused on the Mediating Effects of Need for Uniqueness

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Authors

정은주

Advisor
이경미
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
사회적 배제혁신 제품 채택 의도
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 8. 이경미.
Abstract
This research examines how social exclusion influences consumers propensity to adopt innovation. Two studies suggest how feeling ostracized causes consumers to prefer innovative products when their belief in the instrumentality of money is high (vs. low) and that these proclivities are mediated by need for uniqueness. The findings uncover that consumers behavior in response to social exclusion depends on how strongly one perceives the concept of money and as a result, excluded consumers may chose more unique products as a strategy to deal with social exclusion, eliciting higher intention to adopt innovation. Theoretical and practical implications are addressed.
기술의 급속한 발전이 새로울 혁신제품이 끊임없이 소개되고 있다. 이에 본 연구는 사회적 배제와 돈의 수단성이 혁신 제품 채택 의도에 미치는 영향에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 돈의 수단성에 대한 높은 믿음과 사회적 배제의 상호작용이 혁신 제품 채택 의도에 미치는 영향을 두 개의 실증연구를 실시하였다. 첫 번째 실험에서는 돈의 수단성이 강조가 된 상황에서 사회적 배제 당한 사람들이 혁신 제품 채택 의도가 더 높았던 것을 발견하였다. 두 번째 실험에서는 이러한 상호작용 효과의 기저 독특성 욕구의 조절된 매개효과 또한 검증하였다. 종합적으로, 돈의 수단성에 대해 높은 믿음을 가진 소비자들 중 사회적 배제를 경험한 경우, 독특성 욕구가 더 높게 느껴지며 전통적인 제품보다 혁신 제품 채택할 의향을 확인하였다. 본 연구 결과를 통해 선행연구의 확장에 이론적으로 공헌하고 시사점을 논의하고, 향후 연구 방향성을 제안하였다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196216

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177688
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