Publications

Detailed Information

The Effects of Computer-Assisted Data-Driven Learning on Distinguishing Synonyms: A Case of Korean EFL Middle School Students : 한국 중학생의 영어 유의어 학습을 위한 컴퓨터 활용 언어자료기반학습(DDL) 효과 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정하영

Advisor
오선영
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
CorpusCorpus-based LearningData-Driven Learning (DDL)Computer-Assisted Language Learning (CALL)SynonymsVocabulary Learning
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 외국어교육과(영어전공), 2023. 8. 오선영.
Abstract
The comprehension and acquisition of vocabulary play a fundamental role in the development of communicative competence when acquiring the English language. While common words pose fewer difficulties, second language (L2) learners often struggle with distinguishing synonyms, which are words that share the same meaning in their first language (L1) but exhibit different grammatical or collocational constraints. The present study attempts to implement Data-Driven Learning (DDL), utilizing corpus data, to facilitate the understanding of distinctions between pairs of synonyms. Previous studies on DDL primarily focused on adult learners, as it is deemed more demanding for younger learners. Additionally, due to factors such as learners proficiency levels and limitations posed by technology and the learning environment, many prior DDL studies have employed edited corpus data.
Therefore, the present study aims to investigate the effectiveness of computer-assisted DDL on distinguishing synonymous verbs in case of Korean EFL middle school students. Given that individual computer devices were provided to 1st grade middle school students in Seoul starting from 2022, the participants in this study were asked to search authentic usages of synonyms from raw corpus data and discover the differences between the words themselves. Based on this process, the effectiveness of computer-assisted DDL along with learners perception, attitude and changes were discussed.
Twenty-nine middle school 1st grade students in Seoul participated in this study. All participants took a pretest and had a training session prior to the experiment. Then, the students individually completed the computer-assisted DDL tasks for three weeks, focusing on distinguishing five pairs of synonyms. Following the completion of the experiment, the participants took a posttest and were asked to respond to a questionnaire. Additionally, individual interviews were conducted with three participants.
The results from the experiment showed the effectiveness of computer-assisted DDL on various aspects. First, the learners ability to distinguish synonymous verbs developed. Second, the learners had positive perception toward computer-assisted DDL, particularly highlighting the intriguing nature of utilizing computers during classroom activities. However, the individual interview analysis revealed variations among learners based on their proficiency levels. The high proficiency learner successfully completed the assigned tasks without encountering significant difficulties, whereas the intermediate learner required scaffolding and guidance from the instructor. The low-proficiency learners faced challenges in comprehending the computer-assisted DDL tasks, thus consistently relying on scaffolded support. These outcomes underscore the essential role of training sessions and scaffolding in computer-assisted DDL instruction for pre-tertiary learners.
Despite the small sample size and methodological limitation, the present study contributes to proving the effectiveness of computer-assisted DDL on distinguishing synonyms. The results of this study imply the possibility of implementing DDL into Korean middle school English lessons and utilizing corpus data as a learning tool.
영어를 학습하는 데에 있어 단어를 이해하는 것은 의사소통 역량의 핵심 요소 중 하나이다. 하지만 일반적인 단어들과는 달리 영어를 외국어로 학습하는 학습자들은 모국어의 뜻은 같으나 미묘한 차이를 내포하는 유의어 학습을 특히 더 어려워하는 경향을 보여왔다. 본 연구에서는 학습자가 직접 온라인 코퍼스 자료에 접근하여 언어 사용의 특징과 규칙을 발견하는 언어자료기반학습(Data-Driven Learning; DDL)을 유의어 학습의 방법으로 제시한다. 선행 연구를 살펴보았을 때, 언어자료기반학습은 학습자의 영어 능숙도에 따라 그 효과가 달라질 수 있기 때문에 대체로 성인 영어 학습자를 위주로 연구되어 왔고, 다양한 기술적·환경적 제약으로 인해 편집된 코퍼스 자료를 기반으로 한 것을 확인할 수 있었다.
따라서 본 연구는 컴퓨터를 활용한 언어자료기반학습이 한국인 중학생의 영어 유의어 학습에 미치는 영향과 효과성을 검증한다. 구체적으로, 서울특별시교육청이 2022학년도부터 실시하는 스마트기기 휴대 학습 「디벗」을 활용하여 중학교 영어 학습자들이 코퍼스 자료로부터 스스로 활용 예시를 찾아 영어 유의어 간의 차이를 발견할 수 있는지 살펴보고 이 과정을 통해 학습자의 태도, 동기 및 학습에서의 자율성의 변화를 알아보고자 한다.
연구를 위해 서울의 한 중학교에 재학 중인 1학년 학생 29명을 모집하였다. 학생들은 사전 평가와 실험 진행을 위한 한 차시의 교육을 완료한 후 3주 간 총 다섯 쌍의 영어 유의어 간의 차이를 스스로 발견하는 시간을 가졌다. 모든 수업이 끝난 후 사후 평가를 실시하여 사전, 사후 결과를 비교했으며 추가적으로 학생들이 실시한 설문지와 사전 동의를 받은 3명의 학생과 개별 면담 결과를 분석하였다.
분석 결과 다음과 같은 컴퓨터 활용 언어자료기반학습의 긍정적인 효과와 학습자에 미치는 영향이 나타났다. 첫째, 인지적인 측면에서 컴퓨터 활용 언어자료기반학습은 유의어 차이의 학습에 효과적인 것으로 드러났다. 둘째, 정의적인 측면에서 중학교 영어 학습자들은 컴퓨터 활용 언어자료기반학습에 긍정적인 인식을 보이는 것으로 드러났다. 특히, 학습자들은 직접 컴퓨터를 활용하여 수업에 참여한다는 점에 흥미를 느끼는 경향을 보였다. 하지만, 개별 면담 결과를 통해 학습자간 차이가 있다는 점이 발견되었다. 상위권 학습자는 컴퓨터 활용 언어자료기반학습을 통한 유의어 학습에 어려움 없이 참여하였지만, 중위권 학습자는 때때로 교수자의 비계를 필요로 하였으며, 하위권 학습자의 경우 학습 과정 및 방법에 적응하는 데 상대적으로 긴 시간이 걸리고 과제 완성에 어려움을 느껴 교수자의 많은 설명과 비계가 뒷받침되어야 함을 시사했다.
적은 표본 크기 및 방법론적 한계에도 불구하고, 본 연구는 컴퓨터 활용 언어자료기반학습이 유의어 학습의 효과적인 방법임을 증명함과 동시에 한국 중학생 학습자들의 영어 수업 참여도와 자기주도적 학습 역량을 성공적으로 증진시켰다. 더 나아가 본 연구의 결과는 언어자료기반학습이 한국의 중학교 영어 수업에 어떻게 적용될 수 있는지, 그리고 코퍼스가 중학생들의 영어 학습 도구로 어떻게 사용될 수 있는지에 대한 통찰을 제공하는 영어 교육학적 함의를 지닌다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196870

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177840
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share