Publications

Detailed Information

음악적 소재의 운용 방법과 어법적 특징에 대한 고찰 : A Study on the Application of Musical Material and Compositional Techniques : Focusing on Taeho Kims 《Decalcomanie》, 《Division》, 《Requiem for Shadow》, and 《Beyond Images》
김태호의 《Decalcomanie》, 《분열》, 《Requiem for Shadow》, 《Beyond Images》를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김태호

Advisor
전상직
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
음고 동기텍스트와 음악화성의 구조적 기능음향의 구조적 활용
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2023. 8. 전상직.
Abstract
본 연구는 작곡 기법적 측면에서 본인의 작품을 개괄하여 음악적 소재의 운용 방법과 이에 따른 어법적 특징에 관해 밝히는 것을 목적으로 한다. 음정 소재를 주요하게 활용한 《Decalcomanie》, 《분열》, 음향 소재를 주요하게 활용한 《Requiem for Shadow》, 《Beyond Images》의 음악적 의도와 각 작품별 중심 소재의 특징, 화성적•음향적 특성을 밝혔다.
《Decalcomanie》에서 여섯 개의 단편들을 구성하는 음고 동기(pitch motive)는 주제적으로 활용되는 음정 구조로서 핵심적 소재로 작용한다. 《분열》 역시 특정 음정 소재가 곡의 전반적인 수직•수평적 음정 구조에 적용되며, 이는 시어의 음악적 동기화를 통한 선율, 기악에서의 동기적 활용에서 드러난다. 또한 음향적 변용이 제재(題材)로 작용하는 《Requiem for Shadow》에서 부분별 중심화음 간의 화음 구성음정의 확대는 서로 다른 음향적 특성을 갖는 각 부분에 화성적 연관성을 부여함으로써 화성 소재 운용의 구조적 합리성을 확보한다. 다채로운 선(線)의 표현이 주가 되는 《Beyond Images》에서의 다양한 음향 효과는 선율의 음향적 장식과 정취를 표현한다.
This study provides an overview of the works of the author himself, Taeho Kim, focusing on his compositional techniques, and by that aims to illuminate the characteristics of his musical language resulting from the usage of musical materials. Defined are the musical intentions, the character of the main materials, and the features of the harmony and timbre of the following pieces: 《Decalcomanie》 and 《Division》, both mainly utilizing pitch materials, and 《Requiem for Shadow》 and 《Beyond Images》, both mainly utilizing timbral materials.
In 《Decalcomanie》, the pitch motives that constitute the six fragments, which are the interval structure utilized thematically, function as the central material of the piece. 《Division》 applies certain interval materials to the interval structure, horizontal and vertical, of the piece in general; they emerge from the melodies constructed from the motivization of poetic words, and utilization of motives in the instrumental parts. In 《Requiem for Shadow》, which adopts timbral transfiguration as its main material, the expansion of the compositional intervals of the chords secures the structural logic of the utilization of harmonic materials by providing harmonic relation between sections each with the timbral features that differ according to the section they belong. In 《Beyond Images》, comprised chiefly of expression of diverse melodic lines, various timbral effects portray the timbal embellishments of melodies and their atmospheres.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/197082

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000179147
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share