Publications

Detailed Information

Digital Literacy Program Implementation in Public Primary Schools : 공립 초등학교 디지털 사용능력 프로그램 실행에 관한 연구: 케냐 나쿠루 웨스트 사례
A Case Study of Nakuru West Sub-county, Kenya

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor구민교-
dc.contributor.author박조이-
dc.date.accessioned2023-11-20T04:53:54Z-
dc.date.available2023-11-20T04:53:54Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.other000000178804-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/197437-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178804ko_KR
dc.description학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 글로벌행정전공, 2023. 8. 구민교.-
dc.description.abstract최근 몇 년 동안 케냐 정부(GOK)는 케냐를 중산층으로 격상시키는 데 초점을 맞춘 이니셔티브를 도입했습니다. ICT를 초등 교육 시스템에 통합할 수 있기를 바라며, 정부는 디지털 사용능력 프로그램(DLP)을 시행하여 전국의 학교에 태블릿을 제공하고 학생들의 삶에 디지털 사용능력과 학생 중심의 교육을 통합하는 새로운 커리큘럼을 구축했습니다. 본 논문의 목적은 질적 사례 연구 설계를 사용하여 케냐 Nakuru West Sub-County 전역의 공립 초등학교에서 DLP의 구현을 탐색하는 것입니다.

이 연구는 Richard Matland의 모호성-갈등 모델의 렌즈를 통해 DLP가 실험적 구현과 일치한다고 가정한 다음, 학생들의 디지털 역량을 육성하는 데있어서 프로그램의 효과에 영향을 미치는 중요한 요소들을 탐구합니다. 참가자들은 나쿠루 웨스트 서브 카운티에 위치한 12개 학교의 초등학교 교사들을 포함합니다. 데이터 출처는 설문 조사와 인터뷰입니다. 주제적 프레임워크 분석과 기술적 통계 방법을 통해 결과를 분석한 이 연구는 DLP를 성공적으로 구현하기 위한 문제점들을 논의하기 전에 가설을 확인합니다. 마지막으로, 이 연구는 프로그램의 과제에 대한 향후 해결책을 알려줄 수 있는 추가 연구에 대한 정책 시사점과 권고 사항을 제공합니다.
-
dc.description.abstractIn recent years, the Government of Kenya (GOK) has introduced initiatives focused on elevating the country to middle-income status. In the hopes of integrating ICT into the elementary education system, the government implemented the Digital Literacy Program (DLP)—providing tablets to schools nationwide and building a new curriculum that incorporates digital literacy into students' lives. The purpose of this dissertation is to use qualitative case study design to determine key factors impacting the implementation of the DLP in public primary schools across Nakuru West Sub-county, Kenya.

Through the lens of Richard Matlands ambiguity-conflict model, the study posits the following research questions: (1) How do perceptions of the characteristics of policy ambiguity and conflict affect the DLP implementation process in schools? (2) What are the key factors impacting DLP implementation? (3) Does Kenyas DLP align with Matlands model of experimental implementation?

The study then explores critical factors affecting the programs effectiveness in fostering pupils' digital competencies. Participants include primary school teachers from all twelve schools located in Nakuru West Sub-county. Data sources are surveys and interviews.

Upon analyzing its findings via thematic framework analysis and descriptive statistical methods, the study discusses barriers to implementing the DLP successfully. Finally, the study offers policy implications and recommendations for further research that could inform future solutions to the challenges of the program.
-
dc.description.tableofcontentsChapter 1.
Introduction 1
1.1. Study Background 1
1.2. Purpose of Research 4
Chapter 2. Literature Review 6
2.1. Digital Literacy Concepts 6
2.2. Digital Literacy Assessment 8
2.3. Factors of Digital Literacy Program Implementation 9
2.4. Initiatives and Challenges in Kenya 10
2.5. Theoretical Framework 13
Chapter 3. Methodology 22
3.1. Research Design 22
3.2. Conceptualization and Operationalization 22
3.3. Definition of Population 23
3.4. Data Collection 23
3.5. Reliability and Validity of Study Instruments 25
3.6. Analytical Framework 26
3.7. Ethical Considerations 28
Chapter 4. Analysis and Discussion 29
4.1. Survey Results 29
4.2 Interview Results 30
4.3. Perceptions of Policy Ambiguity and Conflict 31
4.4. Policy Ambiguity and Conflict in Key Factors 35
4.5. Discussion of Findings 41
Chapter 5. Conclusion 45
5.1. Policy Implications and Recommendations 45
5.2. Limitations of the Study 46
5.3. Future Research 47
Bibliography 48
Appendix 55
국문초록 67
-
dc.format.extent68-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectinformation and communications technology-
dc.subjectdigital literacy program-
dc.subjectprogram implementation-
dc.subjectambiguity-conflict model-
dc.subjectgovernment policy-
dc.subjectteacher training-
dc.subjectICT infrastructure-
dc.subject.ddc351-
dc.titleDigital Literacy Program Implementation in Public Primary Schools-
dc.title.alternative공립 초등학교 디지털 사용능력 프로그램 실행에 관한 연구: 케냐 나쿠루 웨스트 사례-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorSydney Joy Park-
dc.contributor.department행정대학원 글로벌행정전공-
dc.description.degree석사-
dc.date.awarded2023-08-
dc.title.subtitleA Case Study of Nakuru West Sub-county, Kenya-
dc.contributor.major해당없음-
dc.identifier.uciI804:11032-000000178804-
dc.identifier.holdings000000000050▲000000000058▲000000178804▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share