Publications

Detailed Information

비판적 사고 촉진을 위한 세계시민교육 수업 모형 연구 : 논증 활동을 중심으로 : A Study on Instructional Model for Global Citizenship Education to Facilitate Critical Thinking through Argumentation

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김가형; 황윤정; 임철일

Issue Date
2020-12
Publisher
인하대학교 교육연구소
Citation
교육문화연구, Vol.26 No.6, pp.143-165
Abstract
본 연구에서는 비판적 사고를 촉진시키기 위한 세계시민교육의 수업 모형을 개발하고, 세계시민교육의 실천적영역에서의 적용가능성을 탐색하였다. 이를 위하여, 선행연구를 통해 비판적 사고를 촉진시키기 위한 학습 방안으로논증 활동의 효과성을 분석하고, 이를 수업에 적용하기 위한 수업 모형과 구체적인 학습지도안을 고안하였다. 개발된수업 모형을 난민을 주제로 하는 세계시민교육현장에 적용한 뒤, 학습자 반응 평가 결과를 통해 비판적 사고 촉진을위한 세계시민교육 교수학습방안으로 실천가능성과 개선점을 도출하였다. 학습자 반응 평가는 Facione & Facione(1994)의Holistic Critical Thinking Scoring Rubric(HCTSR)을 기반으로 한 설문의 학습자 응답을 분석하였다. 결과적으로 본연구에서 개발한 세계시민교육 수업 모형은 1)토론을 통한 근거와 반론 준비, 2)토의를 통한 해결책 모색, 3)협력적상호작용 4)강의와 교재를 통한 배경지식 제공에 있어서 비판적 사고를 촉진시켰음을 확인하였다. 하지만 논증 활동에있어서 토론과 같이 역할에 따라 과업이 다른 경우, 역할에 따라 일부 학생들에게 비판적 사고를 저해하는 요소로작용할 수 있다는 점이 본 수업 모형의 한계점으로 나타났다. 따라서 향후 비판적 사고 촉진을 위한 세계시민교육을위해 논증 활동을 수행할 경우, 개별 학습자들의 상이한 교육 경험을 보상하는 세심한 고려가 필요할 것이다.

This research aims to develop an instructional model for Global Citizenship Education(GCE) that facilitate the critical thinking, and its feasibility to apply in the practical field of GCE was explored. Therefore, the potential of argumentation as educational method to facilitate the critical thinking was reviewed with previous research, and the lesson plans were devised to apply the instructional model to class.
The instructional model was applied in the GCE classroom with theme of refugee and after the class, the feasibility and limitation of this model were examined by analyzing the learners responses of the questionnaire based on Holistic Critical Thinking Scoring Rubric(Facione & Facione, 1994). As a result, this research figured out that the instructional model had a positive effect on fostering critical thinking, through 1)collecting evidence and counter-arguments during debate, 2)finding a solution through discussion, 3)cooperative interaction, and 4)providing background knowledge through lectures and textbook. However, it was also revealed that different learning experiences due to different assigned roles in a team during the debate gave a negative impact on facilitating critical thinking to some students. Therefore, there should be careful consideration to compensate individual learners different learning experience, when argumentation is carried for GCE to promote critical thinking.
ISSN
1598-9283
URI
https://hdl.handle.net/10371/197880
DOI
https://doi.org/10.24159/joec.2020.26.6.143
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share