Publications

Detailed Information

《五倫全備記》二題 - 창작배경 및 漢語 교과서로서의 가치에 대하여 : Two Topics on the Wulunquanbeiji

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이창숙

Issue Date
2020-02
Publisher
한국중국어문학회
Citation
중국문학, Vol.102, pp.171-194
Abstract
《五倫全備記》는 明나라의 구준이 1450년 南京에서 지은 南戲 작품이다. 이 시기는 희곡을문학으로 인식하지 않았으나 장래 大臣과 大學者로 성장할 젊은 문인이 희곡을 창작하였다. 또 《오륜전비기》는 조선에 수입되어 文臣과 譯官에게 漢語를 가르치는 교과서가 되었다. 이글에서는 젊은 문인이 小道에 불과한 희곡을 창작한 배경과 이 작품이 가진 한어 교과서로서의 가치를 고찰한다.
명나라는 건국 이래 유교 윤리를 전국민에게 강제하는 정책 기조에서 宣宗은 《五倫書》를편찬하였고, 1447년에 아들 英宗이 이를 간행하여 이듬해 전국에 보급하였다. 1449년 오이라트 몽골을 토벌하러 나섰던 영종은 土木堡에서 포로가 되고, 수도에서는 새로운 황제-景帝가등극하였다. 경제는 영종의 異母弟이며, 《오륜전비기》의 중심인물 伍倫全과 伍倫備도 異母 형제이다. 1450년 8월에 영종은 돌아왔지만 경제는 형에게 양위하지 않고 오히려 남궁에 가둬버렸다. 《오륜서》를 편찬한 부황의 바람은 아들들에게서는 이루어지지 않았던 것이다. 이런역설의 상황이 구준에게 《오륜전비기》를 지을 동기를 부여하였을 것이다.
조선도 유가 교화 정책을 건국 초부터 지속적으로 실시하였다. 《三綱行實圖》 등의 교화서를 제작하고, 《五倫書》등 명나라의 교화서도 수입하였다. 《오륜전비기》는 오륜을 선양하는 희곡이므로 조선에서 당연히 환영 받았을 것이다. 오륜전 형제 등 정면인물은 유가 윤리를 완벽히 실천하는 이상적 성격이고, 조연에 불과한 평민 출신의 첩 景氏마저 貞節을 지켜 자결하는 등 유교 윤리 실천의 극치를 보여 준다. 이런 인물이 등장하는 《오륜전비기》는 조선에서 무엇을 배우기 위해서든 교과서가 되기에 부족함이 없었다.
《오륜전비기》는 노래하는 曲辭보다 말하는 白이 많고, 백에는 雅言과 俗語가 잘 섞여 있어 한어 교과서로 쓰기에 매우 적합하였다. 또한 한어의 음운에 관한 기초지식을 나열하는〈切韻捷法詩〉를 이용한 우스개 대목이 있어 재미와 정보를 함께 담고 있다. 《오륜전비기》는이념적으로나 실용적으로나 매우 적합한 漢語 교과서가 아닐 수 없었다.

The Wulunquanbeiji is a Chinese Nanxi drama which was wrritten in 1450 by Qiu Jun. At this time, the drama was nothing but xiaodao 小道, but the young intellectual who would grow to be a high-ranking official and a great scholar created a drama. The Wulunquanbeiji was imported into Joseon and became a textbook for teaching Chinese to officials and interpreters. This article aims to explore the the background of a young intellectuals creation of a drama and its value as a Chinese textbook.
Since the founding of the Ming Dynasty, emperors has strongly implement the policy of Confucian ethics. The emperor Xuanzong 宣宗 compiled Wulunshu 五倫書, and his son Yingzong 英宗 published it and distributed it throughout the country in 1447. In 1449, Yingzong led great troops to destroy Oirat Mongol, but he became a prisoner at Tumubao. In the capital, a new emperor Jingdi 景帝 ascended the throne. He is Yingzongs half brother, and Wulunquan and Wulunbei are also half brothers in the drama. Yingzong had returned in August 1450, but the young brother emperor did not abdicate the throne to his brother but rather locked him up in the South Palace. The wish of the father, who compiled Wulunshu, was not achieved by his own sons. This situation of paradox may have motivated Qiu Jun to write the Wulunquanbeiji.
Joseon also continued to implement the policy of Confucian ethics from its founding. Many moral textbooks produced domestically and imported from Ming Dynasty. Wulunquanbeiji is a drama that promotes Oryun 五倫, so it must have been welcomed in Joseon. Wu brothers and others are idealistic characters who practice the ethics of Confucianism, and even a concubine from a commoner who is only a supporting actor commits suicide by keeping her chastity. This character was originated in a fierce woman during alternate period of song and Yuan Dynasties.
The Wulunquanbeiji has more talkative dialogue than singing words, and the dialogue is well mixed with elegant expressions colloquial expressions, which is very suitable for use as a Chinese textbook. In addition, there is a funny section using the "Qieyunjiefashi 切韻捷法詩" that lists basic knowledge about the Chinese phonology, which contains both fun and information. The Wulunquanbeiji was an ideal and practical Chinese textbook without doubt.
ISSN
1226-2943
URI
https://hdl.handle.net/10371/198074
DOI
https://doi.org/10.21192/scll.102..202002.009
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share