Browse

조직학습이론의 탐색과 기업 조사분석 적용사례: Argyris와 Scho’’n의 이론을중심으로
A Brief Survey on Theories of Organizational Learning with a Case Study of a Firm : From the Perspective of Argyris and Schon

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
황희영
Issue Date
2000
Publisher
서울대학교 사회과학연구원
Citation
한국사회과학, Vol.22 No.2, pp. 99-132
Abstract
이 논문은 조직학습에 관하여 지금까지 발표된 문헌을 조사하여 학습 행위의 표현, 학습모형의 구성요소, 학습의 원동력, 학습목표, 학습수준의 구분 등의 기준에 의해 조직학습 이론을 세 가지 그룹으로 구분하여 제시한다.이들은 각각 행동주의, 인지주의, 그리고 행위이론을 토대로 하고 있다.기업의 입장에서 볼 때 조직학습 개념은 각 그룹의 이론적 관점에 따라 환경변화에 대한 해석 과 적응, 문제해결, 의사결정, 전략적 혁신 등 다양한 측면에서 해석되어 왔다.이 논문은 Argyris와 Sch?n의 학습모형 및 주요 개념을 간략히 소개한다.후반부에서는 어떻게 이들의 개념이 기업 조사분석에 적용되었는지 실제 사례를 들어 설명한다. This paper classifies three categories of theories of organizational learning, based on five criteria : representation of teaming action, organizational teaming scheme, motives of teaming, goal of teaming, and differentiation of teaming level. The three categories are respectively based on behavioralism, cognitivism, and theory of action. From the firm's point of view, the concept of organizational teaming has been interpretated, in general, through changing environment and adaptation to it problem-solving, decision-making, and strategic change. This paper briefly shows the organizational teaming scheme of Argyris and Scho‥n and their principal concepts. In the latter part, it explains how their concepts are applied on a firm's strategic change with an example of actual case.
ISSN
1226-7325
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/41131
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for Social Sciences (사회과학연구원)한국사회과학한국사회과학 vol.22 (2000)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse