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신공공관리의 세계화와 경로의존적 진화: 독일 슈레더 정부의 행정현대화 사례를 중심으로
The globalization of new public management and path-dependent evolution: a focus on the modernized administration case of the schroeder government in Germany

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Authors
김정렬; 김성수; 조영희; 한인섭
Issue Date
2007-09
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 45 No. 3, pp. 23-50
Keywords
신공공관리행정현대화조성적 국가독일New Public ManagementModernized Administrationenabling stateGermany
Abstract
신공공관리의 수렴과 발산 전반에 관한 체계적인 분석을 위해서는 주요 국가군 내외부를 관통하는 횡단적 비교는 물론 특정 국가의 정권변화를 고려한 종단적 비교가 요구된다. 하지만 본고에서는 사례연구를 채택하는 연구방법의 특성을 감안해 상대적으로 분석효과가 클 것으로 기대되는 독일 슈레더 정부의 행정현대화에 주목하였다. 크게 성장기와 축소기 및 조정기로 구분되는 독일의 행정개혁은 관료제 행정의 공고화와 신공공관리의 전면적 도입을 거쳐 거버넌스의 구현에 초점을 부여하고 있다. 또한 조성적 국가에 초점이 부여된 독일 슈레더 정부의 행정개혁은 한국 노무현 정부의 행정개혁과 높은 수준의 유사성을 지니는 것으로 확인되었다. 한편 전후 독일과 한국의 행정개혁패턴은 현상유지에서 시장화를 거쳐 현대화로 변화되어 왔다. 결국 이러한 분석결과는 행정개혁을 추진함에 있어 기존 제도의 영향력이 얼마나 중요한 변수인지를 잘 알려주는 사례이다. 하지만 슈레더 정부의 성공적인 행정현대화가 신공공관리의 완전한 실패를 의미하는 것은 아니다. 대외적으로 부과된 국가경쟁력의 위기가 완전히 해소되지 못한 상황에서 강력한 이념과 리더십이 결부될 경우 중장기적으로 기존 제도의 변화가능성을 예상할 수 있기 때문이다. 특히 독일은 기민당 주도의 메리켈 신정부가 행정현대화 노선을 좀 더 시장친화적인 방향으로 수정할 개연성이 충분하다. 이런 점에서 대통령선거가 입박한 한국의 행정개혁에 주는 시사점도 적지 않다고 하겠다. There is no doubt that both horizontal and vertical analyses are necessary for systematically investigating the increase and decrease of New Public Management (NPM). In this respect, this paper vertically examines the case of the Schroeder government in Germany as well as horizontally comparing the case with Korean public administration reform, so as to show clearly the tendency of NPM. German public administration reform is divided into three chronological stages: growth, shrinkage, and settlement. The stages of reform focused on confirmation of bureaucratic administration, sweeping changes to NPM, and the embodiment of governance, respectively. An investigation of German reform is meaningful in that the reforms of the Schroeder government had noticeable similarities with the Korean government led by President Roh Moo-hyun from the perspective that the concept of "enabling state" was continuously emphasized, and that the reforms developed following the process of maintain, marketize and then modernize administration. As a result of this investigation, the analysis of this paper shows that extant institutions critically influence the performance of public administration reform. Nevertheless, successful administrative modernization (Modernized Administration) is not a synonym for the utter failure of NPM. In the context of the current crises of national competitiveness, robust ideology and confident leadership allow extant institutions to be transformed in the long term. Further, the current German government which is steered by Angela Merkel, the new Chancellor of Germany, is expected to adjust the basic line of governmental policies sufficiently from Modernized Administration into Marketized. In this respect, the German case is fairly worth considering for Korea where a presidential election is approaching.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/70453
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.45 (2007)
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